F1

Már 8 éve, hogy a Liberty irányítja az F1-et, kiebrudalva Ecclestone-t

2017. január 24-én jelentős fordulat következett be a Forma-1 történetében. A Liberty Media hivatalosan is átvette a sportág irányítását. Ezzel együtt lezárta Bernie Ecclestone több évtizedes vezetői korszakát.

Bernie Ecclestone több mint 40 éven át irányította a Forma-1-et, vezérigazgatói posztját pedig Chase Carey vette át, majd őt később Stefano Domenicali váltott.

Az amerikai vállalat célja a sportág modernizálása és új piacok felé megnyitása volt.

Ecclestone több mint 40 évig tartó irányítása alatt az alábbiakat érte el:

  • Globális terjeszkedés: Ecclestone elsőként szervezte meg a sportág televíziós jogainak értékesítését, amelynek köszönhetően a Forma-1 világszerte elérhetővé vált. A sportág nézettsége rekordokat döntött, és minden kontinensen emberek millióit tette rajongóvá.
  • Szervezett működés: Egyik legnagyobb érdeme, hogy központosította a Forma-1 gazdasági és szervezeti működését. Az 1970-es években létrehozta a Formula One Constructors Association-t (FOCA), amely lehetővé tette a csapatok számára, hogy egységesen tárgyaljanak a televíziós jogokról és a bevételek elosztásáról. Ezzel a lépéssel a sportág nemcsak gazdaságilag fenntarthatóbbá vált, hanem a csapatok is szervezettebben működhettek, biztosítva a stabil fejlődést.
  • Exkluzivitás és presztízs: Ecclestone egyensúlyt tartott fenn a versenysorozat kereskedelmi sikere és technikai innovációi között, miközben megőrizte a Forma-1 elitista, exkluzív arculatát.
  • Hagyományok megőrzése: A tradicionális európai helyszíneknek Ecclestone kiemelt figyelmet szentelt. Ezek a futamok nem csupán a múltidézést, hanem a sportág hagyományainak tiszteletben tartását is jelentették.
Az amerikai Liberty Media érkezésével a Forma-1 radikális modernizációs irányt vett.
  • Digitális jelenlét erősítése: A Liberty a közösségi média és streaming platformok felé fordult, hogy megszólítsa a fiatalabb generációkat. Bár ez nagyobb elérhetőséget biztosított, sokan úgy vélik, hogy ez a sportág eredeti presztízsének rovására ment.
  • Új helyszínek és piacok: Az új vezetés Ázsiában és Amerikában terjeszkedett, jelentősen növelte bevételeit, gazdasági növekedést ért el a sport.
  • Show-elemek hangsúlyozása: A Liberty látványos elemekkel próbálja növelni a nézettséget – például a Netflix „Drive to Survive” sorozatával –, némileg „amerikanizálódva”.
Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Legendás helyszínre látogat a MotoGP mezőnye – a magyar nézők se maradnak le az izgalmakról

Alig három hónap múlva, több mint 30 év után Magyarországra látogat a MotoGP mezőnye: augusztus…

1 óra ago

Az F1-film vetítésén járt a mezőny – Kitalálod ki az a 2 versenyző, aki nem volt ott?

Az F1-es mezőny tagjai privát vetítésen nézhették meg a Brad Pitt főszereplésével készült F1 című…

3 óra ago

A Monacói Nagydíj új szabálya egy kis aggodalomra adhat okot

A Monacói Nagydíjra látogat hétvégén a Forma-1-es mezőny. A versenyen, kimondottan csak ezen a versenyen…

5 óra ago

Norris piacra dobja az első cukormentes energiaitalát

A Forma-1-es sztár Lando Norris és a Monster összefogtak, hogy egy zéró cukortartalmú energiaitalt dobjanak…

15 óra ago

Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

Miután Max Verstappen a Miami Nagydíj és Imola közötti kis szünetet arra használta, hogy a…

17 óra ago

Brutális zivatar jöhet Monacói Nagydíj versenyhétvégéjén?

A Forma-1-es szezon nyolcadik futamára Monacóban kerül sor, amely vitathatatlanul a sportág legikonikusabb helyszíne. A…

19 óra ago