F1

Newey: A 2026-os szabályváltozások is új dominanciát eredményezhetnek

Adrian Newey, a legendás Forma–1-es tervező szerint a 2026-os szabályváltozások ismét lehetőséget adhatnak egy csapatnak arra, hogy dominanciát építsen ki.

2014 után a Mercedes jelentős előnyre tett szert, mivel olyan technikai megoldásokat dolgozott ki, amelyekkel a riválisok nehezen tudtak lépést tartani. Ezzel felzárkózásuk rendkívül nehézkessé vált. Newey, aki tavaly elhagyta a Red Bullt és az Aston Martinhoz igazolt, úgy látja, hogy az új előírások az egyik motorgyártónak jelentős előnyt adhatnak. Ez akár évekre meghatározhatja az erőviszonyokat.

Szerinte a mostani helyzet különleges, mert ritkán változnak egyszerre az aerodinamikai és az erőforrásokra vonatkozó szabályok: „A valóság az, hogy nem emlékszem olyan esetre a Forma–1-ben, amikor egyszerre változtak volna a karosszériára és a motorra vonatkozó szabályok, és ebben az esetben a váz előírásait kifejezetten úgy írták meg, hogy ellensúlyozzák az erőforrásokra vonatkozó szabályokat. Ez egy extra dimenzió.”

Tanultak a hibákból?

A 2014-es szabályváltás után a Red Bull nehéz helyzetbe került a Renault motorok miatt. Bár Newey szerint minden gyártó tanult a múlt hibáiból, még mindig benne van a pakliban, hogy valaki az élre tör: „Úgy gondolom, hogy a motorgyártók valamennyire tanultak abból a felkészületlenségből, amit a Mercedes riválisai mutattak a korábbi szabályváltozás előtt. De még mindig megvan az esély arra, hogy egy gyártó kiemelkedjen, és ez egy motorvezérelt korszakot eredményezzen, legalábbis az elején.”

Ha valaki a belső égésű motor terén talál valami áttörőt, az évekre eldöntheti az erőviszonyokat: „Ha ez a belső égésű motorral kapcsolatos, és valaki egy domináns megoldással áll elő, az az egész korszak alatt előnyt jelenthet, mert a szabályok miatt nehéz lesz a lemaradóknak felzárkózni. Ha viszont az elektromos oldal dominál, akkor sokkal nagyobb lesz a lehetőség a felzárkózásra.”

Newey egyelőre nem látja, hogy egy jó aerodinamika mennyire tudná ellensúlyozni egy gyengébb motor hátrányát. „Mivel április vége óta ténylegesen távol vagyok a Forma–1-től, nincs részletes ismeretem az új szabályokról. Természetesen az erőforrásokra vonatkozó szabályokat már egy ideje nyilvánosságra hozták. Azonban ami a váz, az aerodinamika és a járműdinamika szabályait illeti, kevés információm van. Szóval, amikor visszatérek, az egy gyors tanulási folyamat lesz.”

Ami pedig a jövőjét illeti, egy évvel ezelőtt még maga sem gondolta volna, hogy elhagyja a Red Bullt: „Ha egy évvel ezelőtt azt mondtad volna nekem, hogy elhagyom a Red Bullt és most újra kezdek valahol máshol, azt mondtam volna: ‘Nem, ez őrültség’.”

Mégis, végül úgy döntött, hogy továbblép. „Különböző okok miatt úgy éreztem, hogy ha maradok a Red Bullnál, nem lennék hű önmagamhoz. Szóval az első nehéz döntés az volt, hogy maradok vagy sem. Nyilvánvalóan arra a következtetésre jutottam, hogy őszintének kell lennem magamhoz, és nem maradhatok. Miután ezt a döntést meghoztam, az következett, hogy mihez kezdek ezután.”

Lászlófi Kata

Recent Posts

Mickey egér és a Forma-1 összeállnak 2026-tól!

A Forma-1 és a Disney egy izgalmas új együttműködést jelentett be, amely 2026-ban veszi kezdetét.…

1 óra ago

Legyél te Mr. vagy Miss Monaco! Tedd próbára F1-es tudásod a legújabb kvízünkkel!

Monaco a Forma-1 ékköve, ahol a luxus, a sebesség és a történelem találkozik. Ez az…

2 óra ago

Vélemény Loïc Chenevas-Paule, Fernando Alonso életéről szóló könyvéről

Egy darabig azt gondoltam, hogy majd akkor fogok Alonsoról könyvet olvasni, amikor azt ő maga…

12 óra ago

VSC és SC: Közel egyforma volt Ocon és Antonelli esete, mégis különféle döntések születtek

A vasárnapi Forma-1-es Emilia-Romagna Nagydíjon két kesés történt. Egyik sem baleset volt: Esteban Ocon és…

14 óra ago

Tanulságos hazai futama volt Antonellinek

Eseménydús első hazai futamán van túl Andrea Kimi Antonelli, aki nem a legelégedettebben hagyta el…

16 óra ago

Az Aprilia megtalálhatta Martín utódját, de más is őt akarja

Jorge Martín távozása eldöntheti a dominót a pilótapiacon, ahol egyre több versenyző kerül elő. A…

18 óra ago