F1

Mi is az a TPC teszt, amit most a Ferrari is teljesít?

És miért nem volt pót autó Leclerc számára, miután Hamilton összetörte a Ferrarit?

2025 januárjában Lewis Hamilton első ízben vezethetett Forma-1-es Ferrarit, miután idén csatlakozott a csapathoz.

A tesztekre vonatkozó szabályok meglehetősen szigorúak és a csapatoknak nagyon kevés lehetőségük van arra, hogy aktuális autóikat élesben, pályán tesztelhessék. Ez az oka annak, hogy Hamilton még közel sem azt az autót hajtotta, amivel az idei évben versenyezni fog.

A hétszeres világbajnok (és csapattársa Charles Leclerc is) a 2023-as Ferrarival vett részt úgynevezett TPC (Testing of Previous Cars) teszten.

Mi az a TPC?

A TPC, vagyis a „korábbi autók tesztelése”, az FIA által szabályozott tesztelési forma, amely lehetőséget ad a csapatoknak, hogy legalább 2 éves autókkal pályára lépjenek. Az ilyen tesztek hivatalosan nem a bajnokság részei, és kizárólag meghatározott feltételek mellett végezhetők el.

A 2025-ös Forma-1-es Sportszabályzat 10.2-es cikkelye pontosan meghatározza a TPC-re vonatkozó előírásokat.

Íme a legfontosabb szabályok:

  1. Csak korábbi specifikációjú autókkal végezhető – A TPC során kizárólag olyan autók használhatók, amelyek megfelelnek a három évvel korábbi technikai szabályoknak. (2022-ről 2023-ra nem történt érdemi szabályválrozás, így a 2023-as autó megfelel a 3 évvel korábbi szabályoknak.)
  2. Egy autó naponta – Egy csapat egyszerre csak egy autót használhat a TPC teszt során, és egy napra sem vethet be több autót. (Ez az oka annak, hogy miután Hamilton összetörte a Ferrarit, Leclerc már nem tudott autóba ülni.)
  3. Korábbi gumik és FIA által hitelesített ECU – A TPC alatt kizárólag speciális, erre a célra gyártott gumik használhatók, és az FIA által hitelesített vezérlőegységgel (ECU) kell felszerelni az autókat.
  4. Maximális táv és időkeret – Egy csapat évente legfeljebb 20 napot tölthet TPC teszttel, a versenyzők pedig összesen 1000 kilométert teljesíthetnek ilyen körülmények között.
Miért fontos a TPC?

A TPC tesztek remek lehetőséget nyújtanak a csapatoknak és pilótáknak arra, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek. Ez különösen hasznos lehet olyan helyzetben, mint Hamiltoné, hogy teljesen új csapatot és autót kell megszoknia.

További hasznos F1-es infók

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Ostobaság volt azt gondolni, hogy Hamilton azonnal jó lesz a Ferrarival

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur elismerte, hogy ő és Lewis Hamilton is alábecsülte, mekkora kihívást…

39 perc ago

Hol közvetítse a jövőben a magyar Forma–1-et? – Így szavaztak az olvasóink

A magyar F1-rajongók körében mindig is sarkalatos kérdés volt, hol és milyen formában követhető a…

3 óra ago

Megosztotta a közönséget a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíj

A 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíj a naptár egyik legjobban várt futama volt, több szempontból is.…

5 óra ago

Talmácsi Gábor tiszteletkört tesz a MotoGP-futam előtt

Talmácsi Gábort több mint másfél évtized elteltével pattan újra annak a motornak a nyergébe, amellyel…

6 óra ago

Alonsót nem érdeklik az „új generációs” rajongók

Fernando Alonso 2001-ben kezdte meg Forma-1-es karrierjét, és még 2025-ben is az F1 egyik legjobb…

7 óra ago

Ezért hallgatott Verstappen a Mercedes pletykák közepette

Az elmúlt hónapok slágertémája volt Max Verstappen esetleges Mercedeshez igazolása. A holland sztárt állítólag Toto…

9 óra ago