F1

Mi is az a TPC teszt, amit most a Ferrari is teljesít?

És miért nem volt pót autó Leclerc számára, miután Hamilton összetörte a Ferrarit?

2025 januárjában Lewis Hamilton első ízben vezethetett Forma-1-es Ferrarit, miután idén csatlakozott a csapathoz.

A tesztekre vonatkozó szabályok meglehetősen szigorúak és a csapatoknak nagyon kevés lehetőségük van arra, hogy aktuális autóikat élesben, pályán tesztelhessék. Ez az oka annak, hogy Hamilton még közel sem azt az autót hajtotta, amivel az idei évben versenyezni fog.

A hétszeres világbajnok (és csapattársa Charles Leclerc is) a 2023-as Ferrarival vett részt úgynevezett TPC (Testing of Previous Cars) teszten.

Mi az a TPC?

A TPC, vagyis a „korábbi autók tesztelése”, az FIA által szabályozott tesztelési forma, amely lehetőséget ad a csapatoknak, hogy legalább 2 éves autókkal pályára lépjenek. Az ilyen tesztek hivatalosan nem a bajnokság részei, és kizárólag meghatározott feltételek mellett végezhetők el.

A 2025-ös Forma-1-es Sportszabályzat 10.2-es cikkelye pontosan meghatározza a TPC-re vonatkozó előírásokat.

Íme a legfontosabb szabályok:

  1. Csak korábbi specifikációjú autókkal végezhető – A TPC során kizárólag olyan autók használhatók, amelyek megfelelnek a három évvel korábbi technikai szabályoknak. (2022-ről 2023-ra nem történt érdemi szabályválrozás, így a 2023-as autó megfelel a 3 évvel korábbi szabályoknak.)
  2. Egy autó naponta – Egy csapat egyszerre csak egy autót használhat a TPC teszt során, és egy napra sem vethet be több autót. (Ez az oka annak, hogy miután Hamilton összetörte a Ferrarit, Leclerc már nem tudott autóba ülni.)
  3. Korábbi gumik és FIA által hitelesített ECU – A TPC alatt kizárólag speciális, erre a célra gyártott gumik használhatók, és az FIA által hitelesített vezérlőegységgel (ECU) kell felszerelni az autókat.
  4. Maximális táv és időkeret – Egy csapat évente legfeljebb 20 napot tölthet TPC teszttel, a versenyzők pedig összesen 1000 kilométert teljesíthetnek ilyen körülmények között.
Miért fontos a TPC?

A TPC tesztek remek lehetőséget nyújtanak a csapatoknak és pilótáknak arra, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek. Ez különösen hasznos lehet olyan helyzetben, mint Hamiltoné, hogy teljesen új csapatot és autót kell megszoknia.

További hasznos F1-es infók

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Újabb hondás sérült meg, ki is hagyja a következő két fordulót

Edzés közben sérült le az LCR Hondától Somkiat Chantra, akinek ki kell hagynia a soron…

3 óra ago

Mélyütés a KTM-nek: kulcsembert csábíthat el a Honda

A hírek szerint a Honda Racing Corporation fájó sebet ejthet a KTM-en. A német mérnököt,…

4 óra ago

Lando Norris zárta az élen a pénteket Silverstone-ban

Silverstone-ban a második szabadedzésen is hazai sikernek örülhetett a helyi közönség: Lando Norris volt a…

4 óra ago

Jerry Bruckheimer megerősítette, hogy most már tényleg jöhet a Mint a villám folytatása Tom Cruise-zal

Az F1-film társproducere, Jerry Bruckheimer megerősítette, hogy a NASCAR-alapú filmje, a Days of Thunder folytatása…

6 óra ago

Rossi legnagyobb kihívójaként tartották számon – 49 éves lenne Daijiro Kato

1996-ban Suzukában az egyik legemlékezetesebb pillanat volt, amikor a fiatal japán versenyző, Daijiro Kato, bemutatkozott…

7 óra ago

Hazai pályán Hamilton nyitott az élen pénteken

Lewis Hamilton és a Ferrari bizonyult a leggyorsabbnak a silverstone-i első szabadedzésen. A Brit Nagydíj…

8 óra ago