Fotó: Tajthi Andrea
14 évvel ezelőtt, 2011. február 6-án a motorsport világát sokkoló hír rázta meg: Robert Kubica, a Forma-1 egyik legtehetségesebb versenyzője, súlyos balesetet szenvedett egy raliversenyen Olaszországban. Az incidens nemcsak a karrierjét veszélyeztette, de egyik karja megtartását, sőt az életét is.
Kubica a Ronde di Andora nevű raliversenyen vett részt. Azonban az egyik gyorsaságin, egy szűk útszakaszon elvesztette az uralmát Skoda Fabia S2000-es autója felett, és nagy sebességgel egy szalagkorlátnak csapódott. Mindez olyan szerencsétlenül történt, hogy a szalagkorlát egyik eleme áthatolt az autó karosszériáján, ezzel együtt át Kubica jobb karján.
A baleset utáni percekben az orvosi csapat azonnal a helyszínre sietett, és helikopterrel szállították a versenyzőt a pietra ligure-i Santa Corona kórházba. Kubica súlyos sérüléseket szenvedett, többek között részleges karcsonkolás fenyegette, valamint jelentős vérvesztesége volt. Az orvosok több órás műtéttel igyekeztek megmenteni a kezét, és életét. A helyzethez képest nagy sikerrel jártak. Nem csak, hogy megmentették a lengyel versenyző kezét – bár a felépülése évekig tartott – végül a motorsportba is vissza tudott térni.
Kubicára hosszú rehabilitációs folyamat várt balesete után. Bár kezének mozgásképessége jelentősen csökkent, sikerült visszatérnie a motorsportba – noha egykori reményei és esélyei szertefoszlottak. Az első években raliversenyeken indult, majd 2017-ben a Formula–1-es visszatérés lehetősége is felmerült. Kubica több alkalommal is tesztelt, majd publikusan először lengyel (és magyar) szurkolók előtt, a Magyar Nagydíj után, a Hungaroringen ült vissza F1-es autóba a Renault jóvoltából.
Kitartásának és akaraterejének (meg persze népszerűségének és szponzorainak) köszönhetően 2019-ben a Williams istálló színeiben újra rajthoz állhatott a Forma-1-ben.
Balesete előtt Kubicát a Forma-1 egyik legnagyobb reménységének tartották. Mindenképp világbajnoki címre alkalmas versenyzőként volt számontartva, és már meglehetősen erősek voltak azok a pletykák, melyek szerint a Ferrari a leigazolását tervezte. Ferraris esélye és világbajnoki reményei azonban a balesettel szertefoszlottak.
Bár Kubica már soha nem érhette el azt a teljesítményszintet, amelyet a baleset előtt mutatott, a története sokaknak inspirációként szolgált. A baleset után kevesen hitték volna azt is, hogy valaha egyáltalán ismét Forma-1-es autóba ülhet.
Kubica azóta is aktív a motorsportban. Bár pár éve már nincs szerepe a Forma-1-ben, továbbra is aktív versenyző más bajnokságokban. A most 40 éves versenyző tavaly a WEC-ben és az Európai Le Mans-sorozatban versenyzett.
Ahogy Damon Hill a Williams Racingnél Ayrton Senna mögött volt másodhegedűs, úgy ez a film…
Szezonbeli legjobb eredményét érte el Liam Lawson Ausztriában, de úgy véli többet kell nyújtania. Liam…
Jorge Martín egyre közelebb kerül ahhoz, hogy visszatérjen az aktív versenyzéshez. Bár jelenleg még nincs…
Az elmúlt napok legfalkapottabb híre, hogy Max Verstappen jövőre a Mercedes csapatához igazolhat. Ez pedig…
Az Aprilia tervezi a Jorge Martín nélküli jövőt. Továbbra sem tudni, hogy mi lesz a…
Nem volt éppen segítőkész Fernando Alonso Max Verstappen felé. Most a legtöbb dolog Max Verstappen…