Egy versenyző első győzelme az F1-ben mindig nagy jelentőségű esemény, hiszen gyermekkoruk óta ez a cél lebegett a szemük előtt. (Majd a következő ilyen cél a világbajnoki cím.) Persze nem mindenkinek adatik meg, hogy akár egyetlen F1-es versenyt is nyerjen.
Robert Kubica – akinek épp ma 14 éve, hogy derékba tört a karrierje –, egy olyan versenyző volt súlyos balesete előtt, akiről gyakran gondolták, hogy egy nap biztosan Forma-1-es világbajnok lesz.
Pályafutását a BMW tesztpilótájaként kezdte, majd a 2006-os Magyar Nagydíjon debütált, Jacques Villeneuve helyén. Első versenye katasztrófába fulladt, mert a BMW-jét 2 kg-os súlyprobléma miatt kizárták. Két versennyel később azonban máris dobogóra állt – Michael Schumacherrel és Kimi Räikkönennel –, Olaszországban.
A Motorsport.it-nek nyilatkozva ezt a versenyét nevezte meg a legszebbnek, noha másfél évvel később futamot is tudott nyerni.
„Ez egyike azoknak a gyönyörű és varázslatos hétvégéknek. Talán a legszebb, mert teljesen váratlan volt” – mondta Kubica.
Kubica talán soha nem érte el teljes potenciálját az F1-ben, annak ellenére, hogy karrierje utolsó szakaszában a BMW-nél már közel került hozzá. A Sauber által irányított csapat közel került ahhoz, hogy Lewis Hamilton és Kimi Raikkönen mellett harcba szálljon a 2008-as bajnoki címért, miután Kubica megnyerte a Kandai Nagydíjat abban az évben, mindössze 12 hónappal az ugyanezen a pályán történt súlyos balesete után. Fentebb azonban nem ezt a balesetet említettük, mint pályafutása „tönkretevője”…
A 2009-es eredménytelenség és a globális pénzügyi válság miatt a BMW 2010-re kiszállt az F1-ből, Kubica pedig a Renault-hoz igazolt. A csapatnál töltött első, 2010-es szezonja után azonban 2011. február 6-án egy súlyos ralibaleset vetett véget Kubica F1-es karrierjének. Noha 2019-ben egy szezonra még vissza tudott térni, az egykori képességei más jócskán megfakultak, egyrészt a sérülése, másrészt a sérülése miatti hosszú kihagyás következtében.