F1

Súly, hűtés, DRS és rajtrács: A 2025-ös Forma-1-es szezon szabályváltozásai

Bár a drasztikus Forma-1-es szabálymódosítások, melyekre már minden csapat készül, csak 2026-ban lépnek majd életbe, azért a 2025-ös szezonra is lesznek kisebb változások.

Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen változásokkal kell számolni az idei szezonra vonatkozóan.

Technikai szabályváltozások

Minimális súly

A versenyzők minimális súlyhatára 80 kg-ról 82 kg-ra nő (versenyruházattal, sisakkal, cipővel együtt), míg az autók üzemanyag nélküli minimális súlya 798 kg-ról 800 kg-ra emelkedik. Ezt a változást a magasabb vagy nehezebb pilóták védelme érdekében vezetik be.

Versenyzőhűtési rendszer

Új versenyzőhűtési rendszer kerül bevezetésre, amely extrém hőmérsékleti körülmények között lesz kötelező. Ha a hőmérséklet 30,5°C fölé emelkedik, az FIA „hőveszélyt” hirdet, és a csapatoknak kötelező lesz a hűtőrendszert használniuk. Ennek következtében az autók minimális súlya további 5 kg-mal nőhet.

DRS paraméterek módosítása

A hátsó szárnyon lévő DRS-nyílás méretét csökkentik. A nyitott DRS esetén a rések mérete 9,4–13 mm-re csökken (korábban 10–15 mm volt). Az FIA szigorúbban szabályozza a DRS módokat: csak két pozíció engedélyezett, és az aktiválás befejeztével pontosan az eredeti állapotba kell visszatérnie.

Sport szabályváltozások

Leggyorsabb körért járó pont eltörlése

A 2019-ben bevezetett rendszer, amelyben a verseny leggyorsabb körét megfutó versenyző (amennyiben a top 10-ben végez) egy extra pontot kapott, 2025-től megszűnik.

Fiatal versenyzők szerepeltetése a szabadedzéseken

A csapatoknak minden autóval legalább két pénteki szabadedzésen fiatal pilótát kell indítaniuk a szezon során (korábban csak egy alkalommal volt kötelező).

Korábbi autók tesztelésének (TPC) korlátozása

Bevezetik a korábbi autók tesztelésére vonatkozó 20 napos korlátozást, a jelenlegi versenyzők számára maximum 1000 km engedélyezett négy nap alatt. Tesztelni csak olyan pályákon lehet, amelyek az aktuális vagy az előző évi versenynaptárban szerepeltek, és a verseny előtt legalább 60 nappal kell lezajlania.

Időmérő és rajtrács beállítások vészhelyzet esetére

Amennyiben az időmérő edzés elmarad, a rajtsorrendet az aktuális világbajnoki pontállás alapján határozzák meg, ha pedig ez nem alkalmazható, akkor a versenybírók döntenek. Korábban ez teljes mértékben a stewardok döntésére volt bízva.

Rajtrács felállási szabályainak módosítása

A 2024-es São Pauló-i Nagydíjon történt incidens után változtatnak a rajtrács meghatározásának protokollján. Mostantól a végleges rajtrácsot a verseny kezdete előtt egy órával állapítják meg. Az utolsó 75 percben visszalépő autók nem szerepelnek a rácson, a mögöttük lévők pedig előrelépnek a megfelelő pozícióba.

Új szabályok a versenyzők nyilvános megnyilvánulásaira

Az FIA szigorúbb büntetéseket vezet be a versenyzők nyilvános megszólalásaira vonatkozóan, amelyek esetlegesen sértőek, durváka vagy politikai tartalmúak.

A büntetések a következők:

  • Első szabálysértés: 40.000 euró pénzbírság
  • Második szabálysértés: 80.000 euró pénzbírság és felfüggesztett eltiltás
  • Harmadik szabálysértés: 120.000 euró pénzbírság, egy hónapos eltiltás és bajnoki pontlevonás.
Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Russell: Hamilton távozása mindenkinek jót tett

George Russell úgy érzi, hogy Lewis Hamilton távozása mind a Mercedesnek, mind pedig a hétszeres…

7 óra ago

„Azt mondtam magamban, hogy ma nyerhetek” – a Ducati újonca úgy érezte elkapta volna Márquezt

Élete egyik legjobb versenyének nevezte az Osztrák Nagydíjat Fermín Aldeguer. Fermín Aldeguer közel került ahhoz,…

8 óra ago

A feltörekvő olasz csillag, aki a Forma-1 következő sztárja lehet

A Formula 2 jelenlegi éllovasa a 20 éves olasz Leonardo Fornaroli. Idén lehengerlő teljesítményt nyújt,…

9 óra ago

Horner végkielégítése fájni fog a Red Bullnak

Christian Horner 20 év után hivatalosan is elhagyta a Red Bullt, miután júliusban menesztették csapatfőnöki…

10 óra ago

Ostobaság volt azt gondolni, hogy Hamilton azonnal jó lesz a Ferrarival

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur elismerte, hogy ő és Lewis Hamilton is alábecsülte, mekkora kihívást…

13 óra ago

Hol közvetítse a jövőben a magyar Forma–1-et? – Így szavaztak az olvasóink

A magyar F1-rajongók körében mindig is sarkalatos kérdés volt, hol és milyen formában követhető a…

15 óra ago