F1

Súly, hűtés, DRS és rajtrács: A 2025-ös Forma-1-es szezon szabályváltozásai

Bár a drasztikus Forma-1-es szabálymódosítások, melyekre már minden csapat készül, csak 2026-ban lépnek majd életbe, azért a 2025-ös szezonra is lesznek kisebb változások.

Az alábbiakban összefoglaljuk, milyen változásokkal kell számolni az idei szezonra vonatkozóan.

Technikai szabályváltozások

Minimális súly

A versenyzők minimális súlyhatára 80 kg-ról 82 kg-ra nő (versenyruházattal, sisakkal, cipővel együtt), míg az autók üzemanyag nélküli minimális súlya 798 kg-ról 800 kg-ra emelkedik. Ezt a változást a magasabb vagy nehezebb pilóták védelme érdekében vezetik be.

Versenyzőhűtési rendszer

Új versenyzőhűtési rendszer kerül bevezetésre, amely extrém hőmérsékleti körülmények között lesz kötelező. Ha a hőmérséklet 30,5°C fölé emelkedik, az FIA „hőveszélyt” hirdet, és a csapatoknak kötelező lesz a hűtőrendszert használniuk. Ennek következtében az autók minimális súlya további 5 kg-mal nőhet.

DRS paraméterek módosítása

A hátsó szárnyon lévő DRS-nyílás méretét csökkentik. A nyitott DRS esetén a rések mérete 9,4–13 mm-re csökken (korábban 10–15 mm volt). Az FIA szigorúbban szabályozza a DRS módokat: csak két pozíció engedélyezett, és az aktiválás befejeztével pontosan az eredeti állapotba kell visszatérnie.

Sport szabályváltozások

Leggyorsabb körért járó pont eltörlése

A 2019-ben bevezetett rendszer, amelyben a verseny leggyorsabb körét megfutó versenyző (amennyiben a top 10-ben végez) egy extra pontot kapott, 2025-től megszűnik.

Fiatal versenyzők szerepeltetése a szabadedzéseken

A csapatoknak minden autóval legalább két pénteki szabadedzésen fiatal pilótát kell indítaniuk a szezon során (korábban csak egy alkalommal volt kötelező).

Korábbi autók tesztelésének (TPC) korlátozása

Bevezetik a korábbi autók tesztelésére vonatkozó 20 napos korlátozást, a jelenlegi versenyzők számára maximum 1000 km engedélyezett négy nap alatt. Tesztelni csak olyan pályákon lehet, amelyek az aktuális vagy az előző évi versenynaptárban szerepeltek, és a verseny előtt legalább 60 nappal kell lezajlania.

Időmérő és rajtrács beállítások vészhelyzet esetére

Amennyiben az időmérő edzés elmarad, a rajtsorrendet az aktuális világbajnoki pontállás alapján határozzák meg, ha pedig ez nem alkalmazható, akkor a versenybírók döntenek. Korábban ez teljes mértékben a stewardok döntésére volt bízva.

Rajtrács felállási szabályainak módosítása

A 2024-es São Pauló-i Nagydíjon történt incidens után változtatnak a rajtrács meghatározásának protokollján. Mostantól a végleges rajtrácsot a verseny kezdete előtt egy órával állapítják meg. Az utolsó 75 percben visszalépő autók nem szerepelnek a rácson, a mögöttük lévők pedig előrelépnek a megfelelő pozícióba.

Új szabályok a versenyzők nyilvános megnyilvánulásaira

Az FIA szigorúbb büntetéseket vezet be a versenyzők nyilvános megszólalásaira vonatkozóan, amelyek esetlegesen sértőek, durváka vagy politikai tartalmúak.

A büntetések a következők:

  • Első szabálysértés: 40.000 euró pénzbírság
  • Második szabálysértés: 80.000 euró pénzbírság és felfüggesztett eltiltás
  • Harmadik szabálysértés: 120.000 euró pénzbírság, egy hónapos eltiltás és bajnoki pontlevonás.
Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Norris piacra dobja az első cukormentes energiaitalát

A Forma-1-es sztár Lando Norris és a Monster összefogtak, hogy egy zéró cukortartalmú energiaitalt dobjanak…

7 óra ago

Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

Miután Max Verstappen a Miami Nagydíj és Imola közötti kis szünetet arra használta, hogy a…

9 óra ago

Brutális zivatar jöhet Monacói Nagydíj versenyhétvégéjén?

A Forma-1-es szezon nyolcadik futamára Monacóban kerül sor, amely vitathatatlanul a sportág legikonikusabb helyszíne. A…

11 óra ago

Nagyon is ismerős arc lesz ott Monacóban az Aston Martinnal

Adrian Newey részt vesz a hétvégi Forma-1-es Monacói Nagydíjon, a technikai guru először lesz ott…

13 óra ago

Ritka eset: Helmut Marko gratulált egy versenyzőnek, méghozzá baleset ellenére!

Mint az ismert, a Red Bull berkein belül Helmut Marko felügyeli a márka versenyzőit. A…

15 óra ago

Verstappen már biztosan tudja, hol versenyez majd 2026-ban

Max Verstappen fontos győzelmet szerzett a Red Bullnak Imolában, hiszen mindkét McLaren-pilótát legyőzve pozitív irányba…

16 óra ago