Fotó: Zeekr
Most, hogy a Cadillac F1-es projektjét hivatalosan is felvették a mezőnybe, az FIA elnöke új bővítési célt tűzött ki maga elé.
Ez a terv egy kínai gyártó csatlakozását jelentené a Forma-1 12. csapataként, Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke ezt a lépést jelöli meg a következőnek, hiszen a nemzet versenyzői már ki lettek pipálva. A szóban forgó pilóta Guanyu Zhou, aki annak ellenére, hogy a Saubernél töltött három szezonja után elvesztette helyét a 2025-ös rajtrácson, továbbra is nagyon is jelen lesz az F1-ben. Visszatért a Ferrarihoz tartalékversenyzőként, hiszen Zhou korábban a versenyzői akadémiájukon töltötte az idejét. És miután ő az első kínai F1-es pilóta, lehet, hogy a jövőben egy kínai F1-es csapatnál térhet vissza a rajtrácsra?
A sportágba már most is érkezik egy amerikai óriás. Miután a Forma-1 vezetősége kezdetben elutasította az Andretti Global és a General Motors Cadillac márkájának pályázatát, az átkeresztelt Cadillac F1-es alakulat később megkapta az ideiglenes zöld utat az F1-re 2026-tól. A GM vállalta, hogy a Ferrari-motorral való kezdeti együttműködés után motorgyártó is lesz. Az FIA elnöke, Ben Sulayem a kezdetektől fogva a leendő istálló hangos támogatója volt. Most, hogy F1-es helyük biztosított, van még egy „álma” a sportággal kapcsolatban, amelyet szeretne megvalósulni látni. A Le Figaro francia lapnak adott interjúban Ben Sulayemnek azt a kérdést tették fel, hogy egy kínai gyártó lenne-e most a hiányzó darab a kirakós játékában, ami az F1-es rajtrácsot jelenti:
„Olvas a gondolataimban. Az elmúlt két évben az volt az álmom, hogy a nagy országok jelen legyenek a királykategóriában. Az Egyesült Államok esetében a General Motors-szal lesz ez. A következő lépés egy kínai gyártó fogadása, hiszen már van egy versenyzőjük.”
Ezzel együtt Ben Sulayem hangsúlyozta, hogy minden új Forma-1-es csapatnak fontos, hogy versenyképes is legyen:
„Mennyiségben vagy minőségben gondolkodjunk inkább? Természetesen minőségi csapatokra van szükségünk.”
A rengeteg kínai autógyártó közül az F1-es indulás ideális jelöltjeként azonnal kitűnik egy olyan autóipari óriás, amely már most is rendelkezik részesedéssel a világ legismertebb márkáiban, például a Mercedes-Benzben, az Aston Martinban, a Volvóban és a Lotusban is. Ez pedig az 1986-ban alapított Geely, amely a kínai multimilliárdos Li Shufu tulajdona. Amellett, hogy jelentős befolyással rendelkeznek az autópiacon, a kínai versenyző, akire Ben Sulayem utalt – Guanyu Zhou – a múlt szezonban elárulta, hogy szoros kapcsolatokat ápol velük. Ez potenciálisan fontos kapcsolódást jelenthet a Forma-1 világába. Zhou elmondása szerint érdeklődéssel figyelne mindent, amikor a Renault Alpine csapatával hozták hírbe.
Tavaly a Renault csoport bejelentette, hogy ők és a Geely egy új vállalatot hoztak létre HORSE Powertrains néven. Ebben mindketten 50%-os részesedéssel rendelkeznek, és amelynek igazgatótanácsa hat tagú, mindkét vállalatból három-három tag képviseli. A hajtásláncokat a közúti autók piacára, a névadó márkáknak szánják, valamint a Volvo, a Dacia, a Proton, a Nissan, a Mitsubishi és a Lynk & Co. fogja használni. Zhou tavaly a médiának, köztük a PlanetF1.com-nak nyilatkozva az Alpine-pletykákról ennyit mondott:
„Csak annyit árulhatok el, hogy a magam részéről személy szerint már eddig is együtt dolgoztam a Geely Csoporttal. Az autóik nagykövete voltam, a Zeekr az ő körükből való, szóval nagyon közel állok hozzájuk. Természetesen továbbra is nagy az érdeklődésük a motorsport, és általában a Forma-1 iránt. Azt hiszem, bármiben amerre tartok, megpróbálnak majd segíteni ezen az oldalon, ami igazán jólesik. De aztán tudva, hogy jó kapcsolatuk van az Alpine-nal, ez nem igazán befolyásolja a döntésemet, hogy hová fogok igazolni. A saját utcai autóikkal is egyedi úton járnak. Persze, meg vagyok győződve arról, hogy mindent meg fognak próbálni tenni értem és magamért is a menedzsercsoportommal együtt. Ugyanakkor semmi mást nem tudok hozzátenni igazán, a dolgok ezen oldaláról.
Az biztos, hogy érdekli őket a Forma-1 mint sportág, és azt hiszem, mindenképpen be akarnak szállni az F1-be, de hogy milyen módon, azt még meg kell néznünk – így nincs mit hozzátenni. Természetesen, ahogy mindig is, ez inkább a partnerségről szól, méghozzá nagyon jó értelemben. Közeli a kapcsolat, de meg kell néznünk, hogy mi a stratégiájuk a márkaépítés és a marketing tekintetében, amivel rendelkeznek.”
Lando Norris visszautasította Max Verstappen azon állítását, miszerint sokkal jobban teljesítene a McLarennel, mint bármelyik…
Jorge Martín további részleteket árult el arról a balesetről, amely meghiúsította a gondtalan szezon kezdetét.…
A világ legnagyobb tésztagyártója, a Barilla, többéves megállapodás keretében csatlakozik a Forma-1-hez, mint új hivatalos…
A Bahreini Nagydíj második szabadedzésére ismét a szokásos, teljes mezőny ült autóba, miután az első…
Marc Márquez elismerte, hogy Katarban először lesz hátrányban a többiekhez képest. A nyolcszoros világbajnok eddig…
Lando Norris és a McLaren ismét az élen zárt – ő volt a leggyorsabb a…