Categories: F1

Forma–1-es szakemberek is oktatnak a Széchenyi István Egyetem egyedülálló motorsportmérnök-képzésén

Közép-Európában egyedülálló, angol nyelvű motorsportmérnök mesterszakot indított a győri Széchenyi István Egyetem, amelynek első évfolyamán tizenegy hallgató kezdte meg a napokban tanulmányait. Az oktatók között több Forma–1-es tapasztalattal rendelkező szakember, illetve az autósport más szakágaiban világbajnoki címekkel rendelkező csapatok mérnökei találhatók.

A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. Az intézmény olyan unikális, nemzetközi érdeklődésre is számot tartó mesterképzéssel bővítette oktatási palettáját, amely a közép-európai térségben egyedülálló lehetőséget kínál a technikai sportok iránt érdeklődőknek. A motorsportmérnök-képzés első évfolyamán nyolc hazai és három nemzetközi hallgató kezdte meg februárban tanulmányait az intézmény Audi Hungaria Járműmérnöki Karán. A két féléves, angol nyelvű kurzus a legkorszerűbb tudást nyújtja a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén.

„A motorsportban ma is aktív, illetve nagy tapasztalattal rendelkező, neves szakemberek vesznek részt a képzésben. Itt lesz velünk a korábbi Forma–1-es és Indycar-versenymérnök, Claude Rouelle, aki a versenyjárművek dinamikai szimulációinak világhírű szakértője. Mellette pedig több olyan mérnöktől tanulhatnak a hallgatók, akik számos világbajnoki címhez járultak hozzá csapatukban, ilyen a túraautó-világkupa világából érkező Boriszov Dániel, a rali-világbajnokságban szerzett tapasztalatait megosztó Szelezsán Bettina, valamint Matuska Máté, aki osztrák versenycsapatával a Pikes Peak teljesítményversenyben ér el kiemelkedő sikereket. Többen érkeznek hozzánk a Forma–1-ből is, például dr. Kling Sándor, aki napjainkban a Williams mérnöke, vagy éppen Hegedűs Andor, aki korábban a Red Bullt, ma pedig már az Aston Martint segíti szakértelmével. Utóbbi szakember jelentős szerepet játszott a két másodperc alatti, rekordidejű kerékcserékben” – mondta el prof. dr. Feszty Dániel, a Széchenyi-egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője.

Fotó: Adorján András/Széchenyi István Egyetem

Hozzátette, a képzés piaci jelentőségét mutatja, hogy a neves szakemberek azonnal rendelkezésre álltak, és örömmel csatlakoztak a programhoz. „A szakot hat modulba szervezve tartjuk, és az elmélet mellett jócskán jut majd hallgatóinknak gyakorlati projektfeladat. Ezek során olyan témakörökben szereznek jártasságot, mint az adatgyűjtés és -elemzés, a versenyautó-hajtásláncrendszerek, a különböző beállítások, az aerodinamika, a tervezés vagy éppen a tesztelés” – hangsúlyozta.

„Amikor először hallottam a Széchenyi István Egyetem új képzéséről, kicsit irigykedtem a mai hallgatókra, mert óriási versenyelőnyre tehetnek szert a mesterszak elvégzésével. Pályám kezdetén nekem is nagy segítség lett volna egy ilyen koncentrált, gyakorlati tudás megszerzése. Oktatóként nagy örömmel csatlakoztam, mert küldetésemnek érzem a tehetséges fiatalok segítését ezen az úton” – fogalmazott Boriszov Dániel versenymérnök. Kiemelte, a pályán nem elég az, hogy valaki tanult járműdinamikát, tudja, hogyan működik egy Forma–1-es autó, de emellett a pálya szélén felmerülő gyakorlati kérdésekre kell hirtelen reagálni, amiket a képzés során ugyancsak érinteni fognak.

„Az autósport olyan, mint a járműipar, csak felgyorsítva. A felmerülő problémákra azonnali válaszok szükségesek, és a döntések hatásai is gyorsabban jelentkeznek. Ez egy nagyon izgalmas világ, amelyhez speciális tudásra van szükség. Ezt adja meg a motorsportmérnök-képzés” – világított rá az oktató.

Az egyik nemzetközi hallgató, az ausztrál Pierre Moccand Budapesten a bankszektorban dolgozik ESG-szakértőként, azonban már kisgyerekkora óta a motorsportok igazi szerelmese. „Életem egyik meghatározó területe az autóversenyzés. A húszas éveimben Formula-autókkal indultam futamokon, majd sportautókat és historic versenyeket is kipróbáltam, mindvégig saját szerelőmként intézve a karbantartási és beállítási feladatokat. Mindig kerestem a szakmai fejlődési lehetőségeket, a motorsport-mesterdiploma megszerzése pedig egy valóra vált álom. Évekkel ezelőtt irigykedve figyeltem a brit Cranfield Egyetemen egy ilyen képzés fejlődését, de a távolság és a költségek komoly akadályokat jelentettek.  Amikor olvastam a győri új szakról, nagyon izgatott lettem, és azonnal jelentkeztem”.

Mint elmondta, furcsa számára 50 évesen visszatérni az iskolapadba, de biztos abban, hogy rengeteg értékes tapasztalatot és kapcsolatot szerez majd a Széchenyin. „Magyarország tele van meglepetésekkel, és a legtöbben nem is tudják, hogy mennyi ehhez hasonló különleges, élenjáró képzés elérhető Magyarországon angol nyelven. Ez a mesterszak remek példa erre, mert elismert, tapasztalt szakemberektől szerezhetünk egyedülálló ismeretanyagot. A lehetőség pedig, hogy a motorsport területén tevékenykedő világbajnoki címekhez hozzájáruló szakemberektől és csapatoktól tanulhatunk egyenesen fantasztikus” – tette hozzá.

A mesterszak legközelebb is keresztfélévben, azaz 2026. februárban indul. A képzés tájékoztató oldala itt található.

Sajtóhír

Recent Posts

Legyél te Mr. vagy Miss Monaco! Tedd próbára F1-es tudásod a legújabb kvízünkkel!

Monaco a Forma-1 ékköve, ahol a luxus, a sebesség és a történelem találkozik. Ez az…

14 perc ago

Vélemény Loïc Chenevas-Paule, Fernando Alonso életéről szóló könyvéről

Egy darabig azt gondoltam, hogy majd akkor fogok Alonsoról könyvet olvasni, amikor azt ő maga…

10 óra ago

VSC és SC: Közel egyforma volt Ocon és Antonelli esete, mégis különféle döntések születtek

A vasárnapi Forma-1-es Emilia-Romagna Nagydíjon két kesés történt. Egyik sem baleset volt: Esteban Ocon és…

12 óra ago

Tanulságos hazai futama volt Antonellinek

Eseménydús első hazai futamán van túl Andrea Kimi Antonelli, aki nem a legelégedettebben hagyta el…

14 óra ago

Az Aprilia megtalálhatta Martín utódját, de más is őt akarja

Jorge Martín távozása eldöntheti a dominót a pilótapiacon, ahol egyre több versenyző kerül elő. A…

16 óra ago

Nem kér a Forma-1-ből az IndyCar-bajnok

Továbbra sem szeretne a Forma-1-be menni Álex Palou, az IndyCar háromszoros bajnoka. Jövőre érkezik a…

18 óra ago