Fotó: Jo Klausmann
Versenyzők, szakértők és rajongók körében egyaránt vihart kavart az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem által indítványozott egyik intézkedés, mely megtiltja a Forma-1-es versenyzőknek, szereplőknek a nyilvános káromkodást. Ebbe pedig beletartozik a verseny közben, csapatrádión való, adrenalindús megnyilvánulások is.
Aki trágár szavakat használ, az minimum pénzbírságra, de súlyos esetben világbajnoki pontlevonásra is számíthat a szabályzás szerint.
A káromkodásairól is híres, szókimondó korábbi F1-es csapatfőnök, Günther Steiner úgy véli, hogy ezzel a szabályzással túl messzire ment az FIA.
„Véleményem szerint a problémát sokkal alacsonyabb szinten is lehetett volna kezelni, anélkül, hogy ekkora ügyet csináltak volna belőle” – idézte Steinert a gpblog.com.
Úgy véli, az irányító testületnek privát formában kellett volna megkérnie a versenyzőket, hogy semmilyen hivatalos médiaeseményen ne használjanak illetlen kifejezéseket.
„Mit mondhatsz, amikor tele vagy adrenalinnal?” – tűnődik Steiner, aki szerint normális, hogy a versenyzők használnak egy-egy trágár szót, amikor az érzelmek elszabadulnak a pályán.
Bár elismeri, hogy néhány szó „nem éppen hízelgő”, de figyelmezteti is az FIA-t.
„Egy sportág is az érzelmekből él. Mi nem egy mesterséges intelligencia sport vagyunk. Nem egy robot vezeti ezt az autót. Ők emberek, és vannak érzelmeik.”
A szabály nem csak az F1-re, hanem az összes FIA által felügyelt szakágra érvényes. A rali-világbajnokság egyik versenyzőjét, Adrian Fourmaux-t 10 000 eurós pénzbüntetéssel sújtották, és további 20 000 eurós felfüggesztett pénzbüntetést szabtak ki rá, amelyet abban az esetben kell megfizetnie, ha ismét megszegi a káromkodós szabályt.
„Olyan valakitől jött, akinek nem az angol az anyanyelve. Nyilvánvalóan kicsúszott a száján” – tette hozzá Steiner.
Azóta a raliversenyzők közös nyilatkozatot adtak ki, amelyben az FIA-tól kértek magyarázatot, követve a Nagydíjversenyzők Szövetségének (GPDA) példáját, amely Max Verstappen Szingapúri Nagydíjon kapott büntetésére reagált. A raliversenyzők még mindig várják az FIA válaszát.
„Véleményem szerint túl nagy ügyet csináltunk belőle” – zárta a korábbi F1-es csapatfőnök.
A 2025-ös HunGarian Baja két napja rendkívüli izgalmakat hozott a Várpalota melletti katonai lőtéren kialakított…
Már korábban is sejteni lehetett, hogy Max Verstappen és Toto Wolff találkoztak az utóbbi luxushajóján…
Hiába ült a Red Bull Ring trónján Francesco Bagnaia az elmúlt években, idén Marc Márquez…
Helmut Marko kijelentette, hogy "nagyon sportszerű” a McLarentől, amiért nem alkalmaz csapatutasításokat, de egyben figyelmeztet…
Az idei McLaren MCL39-es a Forma-1 történetének egyik legsikeresebb és legdominánsabb konstrukciója. Kevés versenypályán tudják…
Lewis Hamilton édesapja, Anthony Hamilton hosszú évek óta szereplője a Forma-1 világának. A hétszeres világbajnok…