Drámai versennyel indult a 2025-ös Forma-1-es szezon. Lando Norris győzelmet aratott, de nem volt könnyű menet és a McLaren sem lehet teljesen elégedett. Újoncok és rutinos versenyzők is „hullottak, mint a legyek” a változó körülmények között.
A 2025-ös Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a rajtot megelőzően is esett az eső, a rajtrácsra felhúzták a csapatok a sátraikat, míg a kezdésre készültek.
A pole pozíciót Lando Norris foglalhatta el a McLarennel, mellőle pedig csapattársa, a hazai pályán lévő Oscar Piastri várta a lámpák kialvását. Mögöttük Max Verstappen és George Russell sorakoztak fel, őket pedig némi meglepetésre Yuki Tsunoda és Alexander Albon követte. Mögöttük tűnt csak fel a rajtrácson a két Ferrari: Charles Leclerc és Lewis Hamilton.
Liam Lawson, aki csak a 18. rejthelyet szerezte meg szombaton, a boxutcából várta, hogy elindulhasson a többiek után.
Mire a rajtprocedúra elkezdődött, az eső már elállt, azonban a pálya még vizes volt, mindenki zöld jelölésű intermediate gumikon várta, hogy elindulhasson.
Korai dráma
Isack Hadjar, aki a szombati nap legjobb újonca volt az ötből, már a rajt előtt kiesett a versenyből: A felvezető körön megcsúszott, majd nekicsúszott a tecpro falnak, az autója hátulja tört, a debütáló versenye pedig még az előtt véget ért, hogy elkezdődött volna.
Az eredeti kezdési időponthoz képest negyedórával később volt így rajt, és az újabb felvezető kör miatt egy körrel csökkent a versenytáv.
Az 57 körös verseny rajtját követően Norris megtartotta az első helyet, ám Verstappen is jól rajtolt és megelőzte Piastrit, átvéve a második helyet.
Már az első körben kiesett egy újabb újonc búcsúzott: Jack Doohan törte össze az Alpaine-t a vizes pályán. Biztonsági autós fázis következett, mely alatt Carlos Sainz is megcsúszott és ő is a falnak csapta autóját.
A 7. kör végén távozott a biztonsági autó és versenytempóra kapcsolt a mezőny; az indítás során nem változott a sorrend.
A 11. körben Norris és Verstappen már látványosan keresték a vizesebb foltokat a pályán, hogy hűtsék az intermediate Pirelliket.
A 12. körben már a DRS-használatot is engedélyezte a versenyirányítás.
Száradó pálya
Miközben a Ferrari versenyzői arra kérték mérnökeiket, hogy kicsit hagyják őket békén az információhalommal, Andrea Kimi Antonelli végrehajtotta első F1-es előzését Nico Hülkenberggel szemben. Nem sokkal később azonban a Mercedes újonca megforgatta az autóját: szerencséjére ez aszfaltozott bukótérnél történt és nem ért falat, így versenyben maradt, ám Hülkenberg vissza tudta venni a korábbi pozícióját. De csak ideiglenesen, mert utána a fiatal olasz ismét maga mögé utasította.
A 18. körre már kezdett túl száraznak bizonyulni a pálya, de legalábbis az ideális ív az intermediate gumikhoz. Verstappen meg is csípte miatta a kavicságyat, így nem csak, hogy jobban lemaardt Norristól, de Piastri is megelőzte. Verstappen utána jelezte is, hogy időszerű lenne a kerékcsere, de a csapat arra kérte, hogy még tartson ki egy kicsit, látni kell, hogy jön-e még eső, hogy ideális lehessen a gumiválasztás a cserekor.
A 25. körre Leclefc már az 5. helyen állt, míg Hamilton továbbra is a 8. helyen állt.
A két McLaren közben alaposan elhúzott a többiektől. Piastri 1,3 másodpercre volt Norristól, mögöttük Verstappen azonban több, mint 15 másodperces lemaradásban volt. A McLarenek a 30. körben már elkezdték a lekörözéseket. Piastrinak pedig rádión jelezte a csapat, hogy ne próbálja megelőzni csapattársát. Később azonban korrigáltak: mondták az ausztrálnak, hogy szabad a verseny, de csak ésszel.
Újabb törés
A 34. körben a legrutinosabb versenyző, Fernando Alonso csapta falhoz az Aston Martint. Érkezett a biztonsági autó, a mezőny jelentős része pedig kihasználta ezt kerékcserére. Előkerültek a slick gumik. A két McLaren keméy keverékű Pirelliket kapott, míg Verstappen közepeset.
A 42. körben folytatódott a verseny, mikor újabb esőre számított a mezőny, de ekkor mindenki slick gumikon haladt. Az élen nem változott a sorrend, Tsunoda azonban Leclerc elé került.
Dráma az élen
Érkezett az eső, csúszkálni kezdett mindenki, így a két McLaren is. Norris „csak” visszaesett, miután elevicélt a boxba egy kerékcserére, míg Piastri a füvön végezte. Úgy tűnt, hogy ott is marad, mer elpörögtek a vizes füvön a kerekei, de végül hátramenetben sikerült visszaevickélnie a pályára. Visszatért a boxba kerékcserére, de körhátrányba került.
Verstappen is kerékcserére készült, de a csapat egyelőre pályán maradásra intette. A következő körben szintén így tettek, de a holland felülbírálta a döntést és kiállt intermediate gumikra.
A 47. körben Lawson és Bortoleto is eldobta az autót, így ismét érkezett a safety car.
Miután mindenki visszaállt az intermediate gumikra, rendeződött a sorrend: Norris, Verstappen, Russell, Albon, Antonelli a top 5-ben.
Az 52. körben folytatódott a verseny, Norris megtartotta a vezetést Verstappen előtt, Leclerc azonban – aki időközben Hamilton mögé került – megelőzte új csapattársát.
Az 54. körben Piastri már a 10., pontszerző helyért üldözte Gasly-t, később pedig meg is előzte a franciát, sőt utána Hamiltont is.
A 4. helyen haladó Antonelli 5 másodperces büntetést kapott, mert a boxutcában a csapat nem biztonságosan engedte őt ki.
A versenyt végül Norris nyerte Verstappen és Russell előtt.
Albon a fantasztikus 4. helyet szerezte meg a Williamsnek. A csapatnak Russell 2021-es második helyezése óta nem volt ennél jobb eredménye.
A Mercedeshez Lewis Hamilton helyére szerződtetett újonc Antonelli a büntetésével az 5. helyen zárt, megelőzve ezzel többek között Hamiltont is.
Végeredmény:
# | Versenyztő | Csapat | Diff. |
1 | Lando Norris | McLaren | |
2 | Max Verstappen | Red Bull Racing | +0.895 |
3 | George Russell | Mercedes | +8.481 |
4 | Alexander Albon | Williams | +12.773 |
5 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | +15.135 |
6 | Lance Stroll | Aston Martin | +17.413 |
7 | Nico Hulkenberg | Sauber | +18.423 |
8 | Charles Leclerc | Ferrari | +19.826 |
9 | Oscar Piastri | McLaren | +20.448 |
10 | Lewis Hamilton | Ferrari | +22.473 |
11 | Pierre Gasly | Alpine Renault | +26.502 |
12 | Yuki Tsunoda | Racing Bulls | +29.884 |
13 | Esteban Ocon | Haas | +33.161 |
14 | Oliver Bearman | Haas | +40.351 |
– | Liam Lawson | Red Bull Racing | Kiesett |
– | Gabriel Bortoleto | Sauber | Kiesett |
– | Fernando Alonso | Aston Martin | Kiesett |
– | Carlos Sainz | Williams | Kiesett |
– | Jack Doohan | Alpine | Kiesett |
– | Isack Hadjar | Racing Bulls | Kiesett |