Mivel idén lejár az a kritikus fontosságú Concorde-egyezmény, amely a csapatokat a Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosával és az irányító FIA-val köti össze, az F1 a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj napján jelentette be a 2026-ra és az azt követő évekre vonatkozó új megállapodást.
Kiderült azonban, hogy az F1 valójában csak annyit árult el, hogy az összes csapat aláírta, bár a közlemény arra is kitért, hogy a megállapodás biztosítja a sportág hosszú távú gazdasági erejét.
Az Auto Motor und Sport újságírója, Michael Schmidt azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a harmadik fél, az FIA, még nem írta alá az egyezményt.
Hónapok óta egyértelmű feszültség van a két oldal között: egyiken a Liberty és a csapatok, míg a másikon a Mohammed Ben Sulayem vezette FIA áll.
Schmidt azonban úgy véli, hogy Ben Sulayem hamarosan aláírja az új Concorde-ot. Hozzátette azonban, hogy az FIA forrásai szerint a szerződés már az ügyvédeknél van.
Úgy tudni, hogy a tíz meglévő csapat sem egyszerre írta alá a szerződést. Az egyik akadályt az úgynevezett „hígulás elleni” díj jelentette, amelyet az új csapat, a Cadillac 2026-ra fizet. A beszámolók szerint a végső szám 450 millió dollár volt. Ezt a pénzt Schmidt információi szerint egyenlően osztják majd el a meglévő tíz csapat között.
De egy esetleges jövőbeli tizenkettedik csapatra vonatkozó rendelkezéseket is bele kellett írni az új Concorde-egyezménybe, melynek célja állítólag az, hogy mindenáron megakadályozzák az Andretti-dráma megismétlődését.
Ami az FIA végső aláírásának késedelmét illeti, Schmidt szerint a fennakadás oka a szabályalkotással kapcsolatos ismételt nézeteltérések a közelmúltban, míg Ben Sulayem elnök a megnövekedett munkaterhelésre és személyzeti igényekre hivatkozva jelentősen több pénzt követel a jövőre nézve.
A szabályalkotási és marketingkérdések – úgy tudni – megoldódtak és már csak a jogi jóváhagyás van hátra.