Motorsportol.hu
2025. szeptember 3, szerda
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Trump vámjaival a Forma-1, az IndyCar és a NASCAR is ráfázhat

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.04.09.
Trump vámjaival a Forma-1, az IndyCar és a NASCAR is ráfázhat

Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team

ADVERTISEMENT

Donald Trump amerikai elnök legújabb vámintézkedései komoly következményekkel járhatnak az amerikai gazdaság számos területére, köztük a motorsportra is. A nemzetközi beszállítói láncokra támaszkodó NASCAR, IndyCar és a Forma-1 egyes szereplői egyaránt sérülhetnek a vámok okozta költségnövekedés miatt.

Trump széles körű importvámokat vezetett be, melyek alapvetően 10%-os mértékűek minden országra, de ennél magasabbak is lehetnek, ha az adott országot úgy minősíti, hogy az kereskedelmileg hátrányt okoz az USA-nak.

Ez is érdekelhet

A Ferrari a 312T modelljére emlékeztető festéssel indul Monzában, Lauda emlékére

A Ferrari a 312T modelljére emlékeztető festéssel indul Monzában, Lauda emlékére

2025.09.03.
Piastri nem indulhat Monzában az első szabadedzésen

Piastri nem indulhat Monzában az első szabadedzésen

2025.09.03.

A döntés jogszerűsége is vitatott – többek szerint ezek a vámok nem alkalmazhatók a Kongresszus jóváhagyása nélkül –, de az iparágak már most a legrosszabbra készülnek.

Nézzük ezt meg a motorsport szempontjából!

NASCAR

Noha a NASCAR alapvetően amerikai központú bajnokság, az új generációs – úgynevezett „Next Gen” – autók bevezetése óta számos alkatrészt kizárólag egy-egy beszállító gyárt, és ezek egy része külföldről származik. Például a hűtőcsatornák Olaszországból a Dallarától, a fékrendszerek az Egyesült Királyságból az AP Racingtől, a digitális műszerfal és az ECU a McLarentől az Egyesült Királyságból, a tengelyek és lengéscsillapítók pedig brit és svéd cégektől származnak.

A Toyota, mint a NASCAR egyik gyártópartnere, japán cégként szintén érintett lehet az importkorlátozásokban.

Míg a nagyobb Cup Series csapatok valószínűleg képesek kezelni a növekvő költségeket, az alacsonyabb szinteken – például a Truck Series vagy az ARCA – induló kisebb csapatok komoly pénzügyi nehézségekkel nézhetnek szembe.

IndyCar

Az IndyCar is erősen támaszkodik a külföldről érkező alkatrészekre. A Dallara kasznik például Olaszországból érkeznek, a kerekeket olasz és német cégek gyártják, míg a hibrid rendszer kulcselemeit Hollandiából szállítják. továbbá az aeroscreent az osztrák Pankl készíti, a lengéscsillapítók Kanadából érkeznek, a kipufogórendszer az Egyesült Királyságból származik, és a biztonsági öveket is nemzetközi beszállítók biztosítják.

A Penske Entertainment szerint a bajnokság folyamatosan figyeli a helyzetet, de egyelőre nem vontak le konkrét következtetéseket. A csapatok jellemzően október és február között szerzik be a szükséges alkatrészeket, és sokan már most elkezdtek tartalékokat felhalmozni.

Mike Shank csapattulajdonos úgy fogalmazott: „A piac bizonytalansága nem tesz jót. A vámok csak fokozzák ezt az érzést. Mindenki kénytelen lesz átgondolni a pénzügyi terveit, és akár B, akár C forgatókönyv is életbe léphet.”

A Honda – mint egyik motorgyártó – már korábban is aggodalmát fejezte ki a költségek miatt, és a vámok újabb okot adhatnak annak, hogy kiszálljanak az IndyCar-ból.

Forma-1

A Formula–1 globális sportágként kevésbé közvetlenül érintett, de amerikai érdekeltségek itt is jelen vannak.

A Cadillac, mint hamarosan újonnan belépő F1-csapat, amerikai és brit bázisokkal rendelkezik. A gyártás jelentős része az Egyesült Államokban zajlik majd, ami elkerülhetetlenné teszi az importalkatrészek beszerzését.

A Ford a Red Bull partnereként motorokat fejleszt az Egyesült Királyságban. Az alkatrészek szállítása vámköteles lehet, különösen, ha azok amerikai eredetűek.

A Haas jelenleg az egyetlen amerikai F1-csapat, amely részben amerikai, részben brit bázison működik. A legnagyobb aggályt azonban az anyavállalat – a Haas Automation CNC gépgyártó – exporttevékenysége jelenti.

Ha más országok válaszul szintén vámokat vetnek ki amerikai termékekre, a Haas gépei drágábbak lesznek külföldön, ami a vállalat bevételeit is csökkentheti – és közvetve veszélyeztetheti akár a csapat fennmaradását is.

A Trump-féle vámintézkedések tényleges következményei egyelőre nem teljesen ismertek, de már most látható, hogy az amerikai motorsport-piac szereplői kénytelenek átgondolni beszerzési és pénzügyi stratégiáikat. Mivel a motorsport, mint iparág, nemzetközi szinten működik, az importvámok rendszere nem csupán költségnövekedést, hanem ellátási zavarokat is okozhat.

Source: Planet F1
Tags: Donald TrumpEgyesült ÁllamokF1Forma-1IndyCarNASCARvámok
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Ki lesz Max Verstappen 2026-os csapattársa a Red Bullnál?
76 Szavazat · 76 szavazat
Szavazok

Ajánló

Kezdődik a tanév, segítsünk azonak, akik most fognak F1 témában szakdolgozatot írni!

Kezdődik a tanév, segítsünk azonak, akik most fognak F1 témában szakdolgozatot írni!

2025.09.02.
Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

2025.08.12.
Botrányok, cserék és történelmi pillanatok: Félévi F1-es értékelés

Botrányok, cserék és történelmi pillanatok: Félévi F1-es értékelés

2025.08.10.

TOP 5

  • Kiderült, mennyit kereshet majd Bottas és Perez a Cadillac F1-nél

    Kiderült, mennyit kereshet majd Bottas és Perez a Cadillac F1-nél

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wolff nyilvánosságra hozta Horner neki szóló üzenetét a Red Bull-tól való távozása után

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ecclestone megüzente Verstappennek, hogy hová ne igazoljon sose

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Meglepő pilóta állt Hamilton mellé

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Öröm Zandvoortban: az FIA meglepő intézkedése a futam élénkítése érdekében

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu