Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team
Donald Trump amerikai elnök legújabb vámintézkedései komoly következményekkel járhatnak az amerikai gazdaság számos területére, köztük a motorsportra is. A nemzetközi beszállítói láncokra támaszkodó NASCAR, IndyCar és a Forma-1 egyes szereplői egyaránt sérülhetnek a vámok okozta költségnövekedés miatt.
Trump széles körű importvámokat vezetett be, melyek alapvetően 10%-os mértékűek minden országra, de ennél magasabbak is lehetnek, ha az adott országot úgy minősíti, hogy az kereskedelmileg hátrányt okoz az USA-nak.
A döntés jogszerűsége is vitatott – többek szerint ezek a vámok nem alkalmazhatók a Kongresszus jóváhagyása nélkül –, de az iparágak már most a legrosszabbra készülnek.
Nézzük ezt meg a motorsport szempontjából!
Noha a NASCAR alapvetően amerikai központú bajnokság, az új generációs – úgynevezett „Next Gen” – autók bevezetése óta számos alkatrészt kizárólag egy-egy beszállító gyárt, és ezek egy része külföldről származik. Például a hűtőcsatornák Olaszországból a Dallarától, a fékrendszerek az Egyesült Királyságból az AP Racingtől, a digitális műszerfal és az ECU a McLarentől az Egyesült Királyságból, a tengelyek és lengéscsillapítók pedig brit és svéd cégektől származnak.
A Toyota, mint a NASCAR egyik gyártópartnere, japán cégként szintén érintett lehet az importkorlátozásokban.
Míg a nagyobb Cup Series csapatok valószínűleg képesek kezelni a növekvő költségeket, az alacsonyabb szinteken – például a Truck Series vagy az ARCA – induló kisebb csapatok komoly pénzügyi nehézségekkel nézhetnek szembe.
Az IndyCar is erősen támaszkodik a külföldről érkező alkatrészekre. A Dallara kasznik például Olaszországból érkeznek, a kerekeket olasz és német cégek gyártják, míg a hibrid rendszer kulcselemeit Hollandiából szállítják. továbbá az aeroscreent az osztrák Pankl készíti, a lengéscsillapítók Kanadából érkeznek, a kipufogórendszer az Egyesült Királyságból származik, és a biztonsági öveket is nemzetközi beszállítók biztosítják.
A Penske Entertainment szerint a bajnokság folyamatosan figyeli a helyzetet, de egyelőre nem vontak le konkrét következtetéseket. A csapatok jellemzően október és február között szerzik be a szükséges alkatrészeket, és sokan már most elkezdtek tartalékokat felhalmozni.
Mike Shank csapattulajdonos úgy fogalmazott: „A piac bizonytalansága nem tesz jót. A vámok csak fokozzák ezt az érzést. Mindenki kénytelen lesz átgondolni a pénzügyi terveit, és akár B, akár C forgatókönyv is életbe léphet.”
A Honda – mint egyik motorgyártó – már korábban is aggodalmát fejezte ki a költségek miatt, és a vámok újabb okot adhatnak annak, hogy kiszálljanak az IndyCar-ból.
A Formula–1 globális sportágként kevésbé közvetlenül érintett, de amerikai érdekeltségek itt is jelen vannak.
A Cadillac, mint hamarosan újonnan belépő F1-csapat, amerikai és brit bázisokkal rendelkezik. A gyártás jelentős része az Egyesült Államokban zajlik majd, ami elkerülhetetlenné teszi az importalkatrészek beszerzését.
A Ford a Red Bull partnereként motorokat fejleszt az Egyesült Királyságban. Az alkatrészek szállítása vámköteles lehet, különösen, ha azok amerikai eredetűek.
A Haas jelenleg az egyetlen amerikai F1-csapat, amely részben amerikai, részben brit bázison működik. A legnagyobb aggályt azonban az anyavállalat – a Haas Automation CNC gépgyártó – exporttevékenysége jelenti.
Ha más országok válaszul szintén vámokat vetnek ki amerikai termékekre, a Haas gépei drágábbak lesznek külföldön, ami a vállalat bevételeit is csökkentheti – és közvetve veszélyeztetheti akár a csapat fennmaradását is.
A Trump-féle vámintézkedések tényleges következményei egyelőre nem teljesen ismertek, de már most látható, hogy az amerikai motorsport-piac szereplői kénytelenek átgondolni beszerzési és pénzügyi stratégiáikat. Mivel a motorsport, mint iparág, nemzetközi szinten működik, az importvámok rendszere nem csupán költségnövekedést, hanem ellátási zavarokat is okozhat.
Hektikus monacói hétvégén van túl Isack Hadjar, aki borzalmas kezdés után, élete legjobb eredményét érte…
Ai Ogura sikeres műtéten esett át a Brit Nagydíjat követően, és már a folytatásra koncentrál.…
Hivatalosan megerősítette Jorge Martín, hogy nem tervezi kitölteni a két éves szerződését az Apriliánál. Ahogyan…
Az egykori profi NFL játékos, Darius Butler kritikával illette az F1-es Monacói Nagydíjat, és a…
Nikolas Tombazis az FIA részéről nem zárja ki, hogy 2025-ben még szigorúbb korlátozásokat vezetnek be…
A Hondával a suzukai 8 órás versenyre tesztelve bukott Luca Marini, ahol súlyos sérüléseket szenvedett,…