Categories: F1

Senna első F1-es győzelmét ünnepli meg a Lotus hamarosan Goodwoodban és Estorilban is

A Lotus 97T visszatér Estorilba, pontosan 40 évvel Ayrton Senna első Forma-1-es elsősége után.

Ayrton unokaöccse, Bruno Senna fogja vezetni a versenyautót, hogy ezzel a történelmi pillanatnak adózzon. A Lotus 97T úttörő volt, olyan újításokkal, mint a korai bargeboardok, amelyek a mai napig a modern F1 aerodinamika alapelemei. Ez a bemutató az első turbófeltöltős korszaknak az ünnepe lesz, bemutatva a Lotus újításainak maradandó hatását a száguldó cirkusz történetében.

Április 21. történelmi mérföldkő a Lotus és az F1 történelemkönyvében – Ayrton Senna első nagydíjgyőzelmének a 40. évfordulója. Ennek az ikonikus pillanatnak a tiszteletére ugyanaz a Lotus 97T Formula-1-es autó, amellyel Senna az 1985-ös Portugál Nagydíjon legendás győzelmét szerezte, a diadal óta először tér vissza az estorili pályára. Az esemény két nagyszabású ünnepséget egyesít: a Forma-1 75. évfordulóját és a Lotusnak ezen örökség kialakításában játszott kulcsszerepét. A rendezvény nemcsak Ayrton Senna, hanem a mérnökök, a tervezők és az összes pilóta előtt is tiszteleg, akik a Lotust a versenyzés csúcsára juttatták.

Ayrton Senna Estorilban aratott győzelme a vizes időjárásban való vezetés mesterkurzusa volt. A brazil szinte a teljes mezőnyt megelőzte, és megszerezte 41 Forma-1-es győzelme közül az elsőt. Senna ezt a teljesítményt tekintette pályafutása legnagyobb sikerének, és elutasította azt a széles körben elterjedt nézetet, miszerint az 1993-as doningtoni diadala volt a legjobb vezetése: Sennát idézve:

„Szó sem lehet róla! Ott volt a kipörgésgátló. Remek győzelem volt, de a ’85-ös estorili sikeremhez képest semmi.”

Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars
Fotó: Lotus Cars

Maga a Lotus 97T forradalmi versenyautó volt, és elsőként alkalmazta az első kerekek mögött a légáramlást irányító függőleges aerodinamikai eszközöket. Ezekből végül a modern F1 aerodinamikában megmaradt, rendkívül kifinomult bargeboardok fejlődtek ki. A tiszteletadással egybekötött rendezvény megszilárdítja a Lotus és Senna figyelemre méltó felemelkedése közötti kapcsolatot a Forma-1-ben, a turbófeltöltős versenyzés aranykorszakát és az innováció szellemét ünnepli, amely a versenyzőt és az alakulatot egyaránt meghatározta. Clive Chapman, a Classic Team Lotus ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:

„A Team Lotus számára Ayrton érkezése meghatározó pont volt. Tehetsége, műszaki meglátásai és fáradhatatlan lendülete segített a csapatot előrevinni. Ez az évforduló lehetővé teszi, hogy újraéljük ezt a varázslatot, és tisztelegjünk öröksége előtt. Bruno Senna demója Estorilban érzelmes és történelmi pillanatnak ígérkezik, amely lezárja a múltat, és megerősíti Senna maradandó hatását a motorsportra.”

Bruno Senna hozzátette:

„Elképesztő érzés lesz vezetni ezt az ikonikus autót, amely a nagybátyám győzelmeinek és eredményeinek sorozatát jelzi. Ez az ünnep összehozza a rajongókat a világ minden tájáról, és megmutatja, hogy Ayrton Senna továbbra is erőteljes név a motorsportban. Továbbra is sokféleképpen pozitív hatással van a társadalomra – az oktatástól kezdve a fenntartható innovációig, és mint mozgalom, amely továbbra is generációkat inspirál arra, hogy folytassák az álmaikat, és soha ne adják fel.”

Mielőtt Estorilba indulna, a Lotus 97T április 12-én és 13-án a 82. Goodwoodban is elindul, ami méltó búcsúfutamot jelent a portugáliai visszatérése előtt.

A 82. Members’ Meeting előtt Richmond hercege, CBE DL, így nyilatkozott:

„Goodwood mindig is a motorsport legnagyobb ikonjait ünnepelte, és megtiszteltetés nekünk, hogy a Lotus 97T-t vendégül láthatjuk az Estorilba való visszatérése előtt. A legendás autót újra a pályán látni Ayrton Senna öröksége előtt méltó tisztelgés lesz, és egy különleges pillanat a rajongóknak, akik a júliusi Festival of Speed-en is újra láthatják majd az autót akcióban.”

Vámosi Péter

Recent Posts

A gyenge tempó és a borzalmas kerékcserék ellenére, Verstappen szerint a hatodik hely jó eredmény

Nagyon régóta nem volt ilyen nehéz futama Max Verstappennek.  A regnáló világbajnok sokszor képre került…

1 óra ago

Állítják, hogy Verstappen 100% elhagyja a Red Bullt a bahreini dráma után

Max Verstappen szinte biztosan elhagyja a Red Bullt, mivel a Red Bull teljesítménye körül egyre…

3 óra ago

Tüdőtágulat és többszörös bordatörés lett a következménye Martín katari bukásának

Jorge Martín súlyos balesetet szenvedett a MotoGP Katari Nagydíján. Hétfő reggel frissítés érkezett: hat bordatörés…

5 óra ago

Marc Márquez: „Nem ez az első alkalom, hogy miattam változtatnak valamit a szabályokon”

Marc Márquez nem köntörfalazott, amikor az Amerikai Nagydíjon történteket értékelte. Az austini balesete, amikor több…

7 óra ago

Villanymotorral ismételné meg motoros sikereit a CAN-AM

A Can-am annak idején sorra nyerte a tengerentúlon a terepbajnokságokat. A Rotax motorral szerelt Can-Am…

8 óra ago

Fizetős Forma-1 közvetítések világszerte, itthon még „ingyen” – Te mit preferálsz?

A Forma-1 világszerte egyre népszerűbb és az élő közvetítések minden szezonban hatalmas nézettséget vonzanak. Ugyanakkor…

9 óra ago