Fotó: Macskaárvaház Alapítvány
Ami máshol már kiemelkedő teljesítmény, az az olasz istállóban csak a küszöb.
Jó bornak nem kell a cégér. Mondja egy magyar közmondás! De kell! Bár azt gondolnánk, hogy a világ legnagyobb brandjeinek valójában nem is kell reklámozni magukat, önmagukat eladják, nos, ez nincs így. Gondos, alapos és professzionális háttér munka van minden nagy produkció mögött, néha sokkal megfeszítőbb és akkurátusabb mint a színfal előtt. Így van ez a nagy autóversenyek, mint például a Magyarországon – is – rendkívüli sok rajongót vonzó Forma-1 világában. A Forma–1-es Ferrari csapat digitális marketingstratégiájának tervezését néhány éve egy magyar szakember, Ienciu János irányította. Kiemelkedő marketingesként kulcsszerepet játszott a csapat online jelenlétének és digitális stratégiájának fejlesztésében, hozzájárulva a Ferrari globális márkaépítéséhez és rajongói elköteleződéséhez.
– Kiskorodban sokat játszottál autókkal, matchboxokkal?
– Igen, nagyon is. Volt egy „hosszú” folyosónk, ami persze csak a földön ülve gyerek fejjel volt hosszú, és azon egy régi vöröses mintás futószőnyeg, ezen toltam-löktem a kis matchboxokat (amik persze nem eredeti matchboxok voltak a 80’as évek végén). A szőnyeg közepén csináltam egy felgyűrődést, hogy az autók nagyot ugrassanak, ezért sajnos elég sok autónak hiányosak voltak a kerekei, de hát valamit valamiért.
– Mi akartál lenni kiskorodban majd ha nagy leszel?
– Minden is, mert minden is érdekelt. Az egyértelmű volt így visszanézve, hogy valamilyen humán irányzat lesz, de szeretek bizonyos reál területeket és a számok világát is. Ezt a széleskörű érdeklődést és folyamatos kíváncsiságot, újdonság keresést, felfedezési, megértési vágyat pont jól fel lehet felhasználni a marketingben, mert ebben a szakmában mindenhez is kell érteni egy kicsit. Minél több területet ismersz, minél több iparágnak a működését látod át, annál érdekesebb és egyedibb módon tudod összekombinálni a különböző elemeket, de mindeközben mindennek a központja továbbra is az ember.
– Hogyan jutottál végül oda, hogy te vezetted a Ferrari F1-es csapat digitális marketing stratégiájának tervezését?
– Kiköltöztem egy időre Ausztriába, akkorra már volt pár év tapasztalatom és egy viszonylag elfogadható portfólióm az itthoni munkákból (Opel, Danone, Wizzair – tv, rádió és óriásplakát kampányok), amivel bekopogtam a helyi ügynökségekhez – szó szerint elsétáltam és bekopogtam. Hónapokig tartó talpalás és e-mailezés után egy pici ügynökségtől visszahívtak és külsősként mindenféle apró mellékfeladatokat bíztak rám. Az első ilyen megbízásom egy helyi kis cipőboltnak a cipők befotózása volt, potom pénzért. Lefotóztam a cipőket, de ha már ezt csináltam, akkor készítettem belőlük stop-motion gifeket, vagyis amikor sok-sok fotót egymás után rendezve úgy néz ki, mintha a cipők maguktól mozognának, táncolnak, mennek stb. Senki nem kért meg rá, nem fizettek az extra munkáért, sosem csináltam még ilyet korábban, de így lehet egy lehetőséget kimaxolni. Ennek a hozzállásnak és a rengeteg proaktív munkának köszönhetően aztán részt vehettem a belső meetingeken, ötleteléseken, és pár hónapon belül már projekt, végül csapatvezető lettem. Belefolytam a cég üzleti és sales folyamataiba is, majd innen sok-sok lépés, számtalan hétvégézés és éjszakázás, rengeteg utazás, megbeszélés, hajtás és egy csipetnyi szerencse is kellett még a Ferrari megbízásáig.
– Mit adott neked szakmailag ez az együttműködés?
– Ha azt mondom, hogy mindenben fejlődtem, akkor nem túlzok. A F1 világa nem csak a versenyzőktől követeli meg a maximális teljesítményt, hanem mindenkitől, aki valamilyen formában részt vesz benne. Ez egy másik liga. Ami eddig kiemelkedően jó volt máshol, az itt a belépő szint. Óriási volt a felelősség, a teljes projekt csapat végül 18 fő lett, két kontinensen keresztül, nagyjából 5-6 országból vegyesen. Voltak pontok, amikor azt éreztem, hogy én ide nagyon kevés vagyok, és nem voltam benne biztos, hogy sikerülni fog végigvinni a projektet. Aztán végül csak néhány hónap nem alvással és napi 16 óra munkával sikerült. 🙂 Az egyik legkedvesebb élményem, hogy személyesen eltölthettem Räikönnen-el és Vettel-el egy délutánt Mexikóban, ahol az egyik általunk kitalált és megszervezett eseményt koordinálhattam az ő főszereplésükkel.
– Azután úgy döntöttél, hogy saját marketing céget építesz. Maradt az autóipar mint szegmens vagy bármilyen profilú céggel együtt dolgozol?
– Ezután hazaköltöztem Magyarországra, és egy pár hónapos pihenő után elkezdtem újra dolgozni. Voltam itthon nagy, ismert ügynökségnél Account Director – de csak pár hónapig -, milliárdos forgalmú cégnél marketing vezető, de nem igazán találtam meg a helyem, ezért végül megalapítottam a saját ügynökségemet. Nincs különösebb szegmens, mert mindig is nagyon szerettem, hogy a legkülönfélébb iparágakba látok bele, így lehet a legtöbbet tanulni, de az autóipar nagyon közel áll hozzám magánemberként is, szorosan követem, figyelem.
– Miben látod szakmailag a fő erősségedet?
– Kíváncsiság és szorgalom. Én szeretek dolgozni. Szeretem, amit csinálok, és érdekel is minden, ami ezzel kapcsolatos, ezért folyamatosan képzem magam. Ha megoldandó problémát látok, nem lépem át, hanem azonnal megoldásokat keresek rá. Szerintem ez a mentalitás az, amivel előre lehet jutni az élet minden területén.
– Ha jól tudom szeretnél saját marketing szakembereket képezni. Milyen formában képzelted el az oktatást? Kiknek a jelentkezését várod?
– Az egyik ilyen probléma, hogy a jelenlegi felsőoktatási rendszer nem képes lépést tartani a marketing technológia fejlődésével. Ez nem az oktatók hibája, hanem maga a rendszer ebben a formában nem alkalmas arra, hogy egy ilyen gyorsan változó területen naprakész legyen. A legtöbb egyetemi diszciplína hosszú évekig, évtizedekig, de akár évszázadokig is változatlan marad, ehhez képest a marketingben ami tavaly működött, az már idén lehet, hogy nem fog. Ezt a problémát hivatott megoldani a marketingkurzusok.hu. Az ügynökségemen keresztül napi szinten látjuk, hogy mire van szüksége a hazai vállalkozásoknak, éppen ezért olyan naprakész, piacképes, előremutató és gyakorlati marketing tudást szeretnénk átadni, amit azonnal fel is tudnak használni a végzettek. Jelenleg egy nagyon gyakorlatias és intenzív weboldal készítési kurzussal indultunk el, de hamarosan bővíteni fogjuk az elérhető workshopok típusát és számát is, lefedve a teljes marketing palettát. Várjuk olyan pályakezdők, karrierváltók, kisvállalkozók és aktívan dolgozó marketingesek jelentkezését, akik már rájöttek, hogy önmagunk fejlesztése a legjobb befektetés.
Sok fiatal álmodni sem mer arról, hogy a Forma 1 bármelyik istállójában, bármilyen marketing projektben is részt vehessen, természetesen rengeteg tanulás, kitartás, fejlődés szükséges hozzá, de nem lehetetlen mint a példa is mutatja.
Mick Schumacher úgy néz ki szakított barátnőjével. A legendás Michael Schumacher fia, jelenleg a WEC-ben…
Nem az átlagos 12 éves gyermekek életét éli a gokartversenyző Nagy Roland, aki 12 évesen…
A bahreini F1-es csúcstalálkozón megerősítették, hogy a 2026-tól érvénybe lépő motorszabályok továbbra is az előzetes…
A BRC Hyundai N Squadra Corse változatlan háromautós felállást erősített meg a 2025-ös FIA TCR…
Alberto Puig szerint a Honda „egy igazi csapat”, mert a tavalyi gyenge MotoGP-szezon után mostanra…
Fernando Alonso azzal viccelődött, hogy Gabriel Bortoletónak "nem lesz vacsora” a Szaúd-Arábiai Nagydíjról hazafelé tartó…