F1

Jön az F1-be a fenntartható üzemanyag – értékes tapasztalatokkal az F2-ből és F3-ból

A Forma-1  jelentős lépéseket tesz a fenntarthatóság felé, különösen az üzemanyagok területén. A Formula 2 és Formula 3 sorozatokban már bevezetett 100%-ban fenntartható üzemanyagok értékes tapasztalatokat nyújtanak az F1 számára a 2026-os szezonra tervezett átálláshoz.

Az Aramco által biztosított fenntartható üzemanyagokat jelenleg az F2 és F3 összes autója használja. Ezek az úgynevezett „drop-in” üzemanyagok kémiailag hasonlóak a hagyományos üzemanyagokhoz, így nem igényelnek jelentős módosításokat a motorokon. Ez lehetővé teszi a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni a teljesítmény terén.

A fenntartható üzemanyagok bevezetése nem növelte meg az F2 és F3 szezonjainak költségeit, mivel az Aramco ingyenesen biztosítja az üzemanyagot a csapatok számára. Ez nemcsak a költségek csökkentését eredményezte, hanem elősegítette a technológia szélesebb körű elfogadását is.

Bruno Michel, az F2 és F3 vezérigazgatója így nyilatkozott:

„Nagyon, nagyon jól megy minden. Pár éve kezdtük ezt a partnerséget az Aramcóval, először 55%-ban fenntartható üzemanyaggal, és az volt a terv, hogy 2026-ra érjük el a 100%-ot. De az Aramco fantasztikus munkájának köszönhetően már idén meg tudtuk valósítani, ami nagyszerű dolog.”

Nikolas Tombazis, az FIA együléses részlegének igazgatója hozzátette:

„Fontos, hogy a teljesítmény nagyjából hasonló legyen a Forma 2-ben. Az is lényeges, hogy a felhasznált üzemanyag ‘drop-in’ legyen. Emellett vannak kisebb megbízhatósági, üzemanyagtartállyal kapcsolatos és egyéb apróbb szempontok is, de ezek kezelhetők.”

Pierre-Alain Michot, az F2 és F3 technikai igazgatója hangsúlyozta:

„Világos cél volt, hogy ne legyen hatással a teljesítményre, és hogy a motorunk, a Mecachrome terméke, ugyanolyan megbízható maradjon, mint korábban.”

A tapasztalatok alapján az F1 célja, hogy 2026-tól teljes mértékben fenntartható üzemanyagokat használjon, hozzájárulva a sportág 2030-ra kitűzött nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási céljához. Az F2-ben és F3-ban szerzett ismeretek kulcsfontosságúak az F1 számára ebben az átmenetben.

Silló Barnabás

Recent Posts

Forradalmi ötlete van Oconnak a sprintfutamok helyére

Továbbra is igencsak megosztó téma a Forma-1 világában a sprintversenyek kérdésköre. A terv ezzel az…

2 óra ago

A Williams csapatfőnöke McLaren-t hajt!

James Vowles, a Williams F1 csapatfőnöke kétnapos GT3 teszten volt Spanyolországban. Az Olasz és az…

4 óra ago

Wolff elárulta, hogy öt évvel ezelőtt igen közel állt ahhoz, hogy elhagyja az F1-et

Toto Wolff ugyanakkor nem adja fel, amíg a Mercedes újra nem nyer. Az 53 éves…

6 óra ago

Quartararo még nem boldog az új Yamaha V4-essel

Fabio Quartararo hétfőn hivatalosan is kipróbálta a Yamaha V4-es motorját. Elmondta első tapasztalatait. Ez nem…

16 óra ago

Az F1-esek „fékezzék a nyelvüket” és vegyenek példát Muhammad Aliról!

Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke megerősítette álláspontját az F1-es versenyzők által a versenyek vagy…

18 óra ago

Ben Sulayem hárít: nem az FIA miatt nincs F1 futam Oroszországban!

Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke hangsúlyozta, hogy a Forma-1 irányító testülete nem állt a…

20 óra ago