Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Rubens Barrichello a 2002-es Osztrák Nagydíjon az egész hétvégén remek formában volt. Ő szerezte meg a pole pozíciót és magabiztosan vezette a május 12-i futamot, egészen az utolsó körökig.
A Ferrari ugyanis a futam végén arra utasította a brazilt, hogy engedje maga elé csapattársát, Michael Schumachert. A rádióban a csapatfőnök Jean Todt adott egyértelmű parancsot: „Engedd el Michaelt a bajnoki cím érdekében, Rubens, kérlek.”
Barrichello kezdetben nem nagyon akart engedelmeskedni, és egészen az utolsó pillanatig tartotta az első helyet. Végül a célvonal előtti utolsó métereken lassított le, meglehetősen látványosan, hogy Schumacher megelőzhesse. A különbség mindössze 0,182 mp volt köztük a leintés pillanatában. Mindez egyértelművé tette, hogy megrendezett helycseréről volt szó.
A hivatalos győztes így Schumacher lett, bár nyilvánvaló volt, hogy ezt csak a csapatutasításnak köszönhette.
„Ez a csapat döntése volt, most írtam alá egy kétéves szerződést velük, és úgy gondolom, hogy ezt tiszteletben kell tartanom” – mondta Barrichello a sajtótájékoztatón. „Nincs értelme vitatkozni, az elszántságom még sok győzelemhez fog vezetni. Michael adta nekem a trófeát (amit) ma hazavihetek, szóval örülök neki.”
Évekkel később kiderült, hogy Barrichello belül forrongott az incidens miatt. Egy 2012-es interjúban elárulta, hogy az utolsó nyolc körben valóságos „háború” zajlott közte és a Ferrari-pitwall között.
Nagyon ritkán vesztem el a fejem, de akkor a rádióban ordítottam
– emlékezett vissza Barrichello.
„A végsőkig azt hajtogattam, hogy nem engedem el. Ekkor mondtak valamit, ami sokkal mélyebbre ment…”
„Nem árulhatom el, mi hangzott el, de olyan fenyegetés volt, ami miatt át kellett gondolnom az életemet” – mondta Barrichello.
Közvetlenül a futam leintése után, a levezető körben nem ünnepelt szokványos módon, hiszen tisztában volt vele, hogy ezt a győzelmet nem sportszerű küzdelemben szerezte. A dobogón szokatlan gesztussal próbált kompenzálni: felállította Barrichellót a pódium legfelső fokára, és átadta neki a győztesnek járó trófeát, miközben a német himnusz szólt.
A sajtótájékoztatón is feszengett, és el is mondta, hogy nem tud különösebben örülni ennek a „győzelemnek”. Ugyanakkor próbálta megmagyarázni a döntést a bajnoki küzdelem szempontjaival. Rámutatott, hogy a csapat rengeteget invesztál a bajnoki címbe, és nagy blama lenne, ha év végén éppen ezen az eredményen múlna a bajnoki cím.
A spielbergi pálya lelátóin a Ferrari helycseréje hatalmas füttykoncertet és fújolást eredményezett. A pódiumcélceremónia során a közönség dühös bekiabálásokkal jelezte nemtetszését.
A nemzetközi sajtó sem kímélte a Ferrarit. Számos újság és kommentátor sportszerűtlen színjátéknak bélyegezte az esetet.
Sir Jackie Stewart, háromszoros világbajnok is nyíltan bírálta a történteket. Szerinte Schumachernek nem kellett volna elfogadnia a felajánlott győzelmet, mivel ő olyan helyzetben volt a csapatnál, hogy akár ellent is mondhatott volna a csapatutasításnak.
Mivel a csapatutasítások abban az időben nem ütköztek konkrét szabályba, a verseny eredményét nem változtatták meg, és a Ferrariz sem szankcionálták.
Max Mosley FIA-elnök ugyan kijelentette, hogy a Motorsport Világtanács elítéli a csapatutasítások efféle módját, de hozzátette, lehetetlen lenne büntetni Schumachert és Barrichellót, mivel a szerződésük kötelezte őket az utasítás teljesítésére.
Az eredmény azonban az lett, hogy a 2003-as szezntól betiltottál a csapatutasításokat. Így egy ideig a csapatok hivatalosan nem alkalmazhattak hasonló utasításoka, bár a valóságban ezeket ugyanúgy megtették, csak kódolt formában. (Pl. a 2010-es Német Nagydíjon elhangzott a hírhedt „Fernando is faster than you” üzenet Felipe Massa felé, szintén a Ferrarinál.)
Az ilyen bújtatott csapatutasítások miatt – mely bár azonnal egyértelmű volt a közönség számára, mégis könnyen megmagarázható mással – a szabály betarthatósága erősen megkérdőjeleződött, és végül az FIA 2010 végén eltörölte a csapatutasítások tilalmát.
Az új szezon kezdetén Steffen Faas és a tankpool24-Racing csapat egy merész húzással hívja fel…
A Mercedes továbbra sem jelentette be, hogy kik alkotják majd hivatalosan a csapatukat 2026-ban. Noha…
Jos Verstappen és navigátora, Renaud Jamoul, Skoda Fabia RS Rally 2 autójukkal a nyolcadik helyen…
Hétvégén Európába érkezik a Forma-1 mezőnye, és a Formula 2-es és Formula 3-as mezőnnyel kiegészülve…
A Red Bull sosem riadt meg attól, hogy szezon közben menessze egy versenyzőjét. Idén egy…
2024 augusztusának vége óta hivatalos: a MotoGP visszatér Brnóba. A szerződés 2025-től érvényes és öt…