Fotó: Tajthi Andrea
Mohammed Ben Sulayem 2021 vége óta tölti be az FIA elnöki tisztségét, Jean Todt utódjaként. Első négyéves ciklusa 2025-ben jár le, és decemberben újraválasztásáért indulhat. A szabályok szerint az elnököt négyévente választják.
Ben Sulayem mandátumát számos kritika kíséri: hivatalba lépése óta többen bírálják a szervezet átláthatóságát és irányítását, emellett vitákat váltottak ki korábbi, a nőkről tett kijelentései és az F1 jogtulajdonosával (Liberty Media) fennálló konfliktusai is.
A FIA előírásai szerint az elnökválasztást a szervezet éves Közgyűlésén tartják meg. A következő Közgyűlésre Üzbegisztán fővárosában, Taskentben kerül sor 2025. december 12-én.
A Közgyűlés a 245 tagszervezet (nemzeti autósport-szövetségek és autóklubok) képviselőiből áll, melyek 149 országot ölelnek fel. Minden ország legfeljebb 24 szavazattal rendelkezik (12 a motorsportért, 12 a közlekedés-mobilitásért felelős tagszervezet részére).
A voksok leadása titkos szavazással történik a Közgyűlés keretében. A beérkezett szavazatokat a FIA jogi osztálya számolja meg, független megfigyelők felügyelete mellett. Egy jelöltnek az első körös szavazás során az abszolút többség (50 %+1 szavazat) szükséges a győzelemhez, de a második körben a relatív többség is elég a tisztség betöltéséhez. Az utóbbi választáson (2021) Sulayem 61,62%-kal legyőzte riválisát, Graham Stokert.
Ben Sulayem tevékenységét számos botrány kíséri. 2023 januárjában kiderült, hogy egy régi weboldalán (2001-ből) szexista kijelentést tett, miszerint „nem kedveli azokat a nőket, akik azt hiszik, okosabbak a férfiaknál, mert a valóságban nem azok”. Az FIA ezt követően cáfolta, hogy Sulayem bírálta volna a nőket, és hangsúlyozták, hogy elnökük kiáll a nemek egyenlősége mellett.
Összekülönbözött az F1 tulajdonosával (Liberty Media) is: Sulayem a sport körül kialakult 20 milliárd dolláros értékbecslést kétségbe vonta, ezt a Liberty és a csapatok „elfogadhatatlan beavatkozásnak” minősítették.
Belső konfliktusok is felszínre törtek. 2025 elején Robert Reid, a FIA sportért felelős alelnöke lemondott, nyílt kritikával megfogalmazva Sulayem vezetése ellen: hiányolta az átlátható működést és a megfelelő eljárások betartását.
Nem sokkal korábban a Motorsport Világtanács több tagját kizárták a tanácsülésről, mert nem voltak hajlandók aláírni egy új titoktartási megállapodást – köztük volt David Richards is, aki nyílt levelében szintén átláthatóságot követelt az FIA-tól.
Sulayem intézkedett a káromkodás versenyeken való tiltásáról is, ami raliversenyzők és F1-es pilóták körében is ellenérzést váltott ki.
Továbbá tavaly két F1-es futam (Szaúd-arábiai Nagydíj és Las Vegas-i Nagydíj) eredményeiben való állítólagos beavatkozás gyanúja is felmerült Mohammed Ben Sulayem ellen, de a belső etikai vizsgálat végül semmilyen bizonyítékot nem talált a vádak alátámasztására.
A hivatalos jelöltek listája csak a kampány megkezdésekor lesz végleges, de a sajtóban már több lehetséges indulóról szó esett.
Legutóbb idősebb Carlos Sainz, kétszeres rali-világbajnok és többszörös Dakar-győztes neve merült fel, aki állítólag mérlegeli az indulást, de valójában még ez még nincs megerősítve.
Korábban Susie Wolff, az F1 Academy vezetője neve is felmerült mint potenciális jelölt, ő azonban cáfolta, hogy indulna az elnöki posztért.
Az alábbi szavazás opciói közé soroltuk Wolffot és Sainzot, akik neve már ténylegesen felmerült. Ezen kívül ide soroltuk a fent említett Dave Richardsot (jelenleg a Motorsport UK elnöke, valamint a Prodrive alapítója és elnöke. Korábban a Subaru rali-világbajnoki csapatát irányította, és a Benetton, valamint a BAR F1-es csapatok csapatfőnöke volt. 1981-ben Ari Vatanen navigátoraként rali-világbajnoki címet nyert.) is.
Továbbá felhoztunk még pár olyan személyt, akinek neve ugyan nem merült fel – legalábbis egyelőre –, de meglátásunk szerint ők olyan személyek, akiknek akár lehetnek is ilyen ambicióik:
Alex Wurz osztrák volt Forma–1-es versenyző, aki 1997 és 2007 között szerepelt a Benetton, McLaren és Williams csapatoknál, és kétszeres Le Mans-i 24 órás győztes. Jelenleg a Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) elnöke, valamint a Toyota WEC-programjának tanácsadója és a motorsport biztonságának szószólója.
Nico Rosberg, a 2016 Forma-1-es világbajnoka. A versenyzői pályafutása befejezése óta megalapította saját csapatát, a Rosberg X Racinget (RXR), amely az elektromos tereprali-sorozatban, az Extreme E-ben versenyzett, 2024 végéig. Rosberg emellett 2018 óta résztulajdonosa a Formula E-nek, és aktívan támogatja a fenntartható mobilitást célzó kezdeményezéseket. Bár jelenleg nem tölt be hivatalos pozíciót motorsport-szövetségekben, tevékenysége és befolyása révén továbbra is aktív részese a motorsportnak.
A hétvégén a WEC mezőnye a belgiumi Spa-Francorchamps-ba látogatott el, amit Le Mans-i 24 órás…
A MotoGP Francia Nagydíjának a rajta után volt egy tömegbaleset, ahol három pilóta volt érintett.…
A semmiből, bejelentés nélkül megjelent az F1 című film fő előzetese. Lassan itt a Forma-1-es…
Max Verstappen első gyermeke közvetlenül a Miami Nagydíj előtt született. Így mindenki azt gondolta, hogy…
Az új szezon kezdetén Steffen Faas és a tankpool24-Racing csapat egy merész húzással hívja fel…
A Mercedes továbbra sem jelentette be, hogy kik alkotják majd hivatalosan a csapatukat 2026-ban. Noha…