F1

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

1950 május 13-án, Silverstone-ban indult világhódító útjára a Forma-1 új korszaka.

A Silverstone pályáját korábban a brit légierő használta, a háború után pedig átalakították versenypályává. Itt rendezték meg a Grand Prix d’Europe-nek is nevezett, 70 körös Brit Nagydíjat, amely az első F1-es világbajnokság első futama volt.

A három „Fa”

A mezőnyt az Alfa Romeo uralta. A gyári Alfa-csapat négy darab 158-as (Alfetta) autóval vett részt a versenyen Fangióval, Farinával, Fagiólival és Parnellel a volán mögött.

Ellenben a rivális Ferrari nem indult ezen a versenyen: Enzo Ferrari úgy döntött, hogy kihagyja a legelső F1-es versenyt. Helyettük számos Maserati és Talbot-Lago képviselte magát: több magánversenyző is Maserati 4CLT/48-cal állt rajthoz.

A mezőny nagy részét a helyi brit gyártók adták: az ERA és az Alta típusai töltötték még fel a mezőnyt.

A versenyzők listája is meglehetősen változatos volt. Ott volt a rajtrácson például a thaiföldi herceg, Birabongse Bhanudej – ismertebb nevén Prince Bira – Maseratival, de az indulók között akadtak doktorok is (Farina például diplomáját politikatudományból szerezte) és hétköznapi személyek is: például a belga Johnny Claes, egy jazzegyüttes tagja volt.

A Forma-1 igazi úri sport volt, és sehol nem voltak még a 18 éves versenyzők. A 21 fős mezőny átlagéletkora 39 év volt (például Fagioli 51, Chiron 50, Etancelin 53 éves volt).

A verseny

Az esemény tömegeket vonzott a helyszínre. Becslések szerint 100–120 ezer ember volt jelen, köztük VI. György király és Erzsébet királynő.

A kvalifikációt az Alfa versenyzőu uralták: Farina szerezte a pole pozíciót 1:50.8-as köridővel. Mögötte a másik három Alfa következett.

Az első néhány körben Farina, Fagioli és Fangio folyton váltották egymást az első helyen. Fangio azonban nem jutott messzire, technikai hiba miatt. A 70 körös futam végén Giuseppe „Nino” Farina győzedelmeskedett. Második lett csapattársa, Luigi Fagioli, a dobogó legalsó fokára pedig Reg Parnell állhatott fel. A győztes Farina nemcsak az első helyért kapott 8 pontot, de a leggyorsabb körért járó egy bónuszpontot is megszerezte, így összesen 9 pontot zsebelt be az első futamon.

Érdekesség, hogy a „legenda” szerint Parnell versenyautóján egy nyúl is nyomot hagyott: ütközött a kocsi elejével, megsérült a karosszéria. Hogy a nyúllal mi lett, nem tudni.

Szabályok és technikai háttér a kezdetekkor

Az 1950-es szezon a háború előtti szabályokon alapult. Az autók 1,5 literes feltöltős vagy 4,5 literes szívómotorokat használhattak. Az Alfa Romeo Alfettája 1938 óta fejlesztés alatt állt, de még 13 évvel később is uralta a mezőnyt.

A korszak autói meglepően egyszerűek voltak a maiakhoz képest: a 709 kg-os, alumínium karosszériás Alfa 158-as motorja kb. 350 lóerős volt. Ezzel szemben a 2020-as Alfa Romeo C39 már hibrid, 1,6 literes V6-os motorral szereltek, és több mint 1000 lóerős volt.

A versenyzők ruházata és felszerelése is megváltozott. A mai korszerű, tűzálló overál, bukósisak és HANS még csak gondolat sem volt az első F1-es versenyen.

Örökség

Az 1950-es Brit Nagydíj nemcsak a Forma-1 kezdetét jelentette, hanem egy új motorsport-korszak születését is. Azóta eltelt 75 év alatt a sportág a technikai innováció, a sebesség és az emberi kitartás etalonjává vált. Ma, amikor a hibrid erőforrások, modern szenzorok s telemetria uralja a versenyeket, különösen fontos emlékeznünk a sport úttörőire, akik szinte utcai ruhában, nyitott sisakban, vakmerően vágtak neki a versenyzésnek.

1950 2025
Versenyzők száma 21 20
Gyártók száma 10 10
Szezon versenyeinek száma 7 24
Átlagos nézőszám versenyenként 120 000 300 000
Technológia (motor) 1.5L feltöltős vagy 4.5L szívó 1.6L V6 hibrid turbó
Maximális teljesítmény (lóerő) 350 1000
Autók súlya (kg) 709 798
Legmagasabb sebesség (km/h) 290 370
Biztonsági felszerelés Póló, vagy munkaoverál és egyszerű, nyitott sisak 6 pontos biztonsági öv, HANS, Halo, tűzálló ruházat, arcot is védő modern sisak
Boxkiállások átlagos száma versenyenként 0-1 (ritkán, főleg defekt vagy mechanikai probléma miatt) 1-3 (stratégiai jelentőségű, gumicsere miatt)
Kerékcserék átlagos ideje Több mint 1 perc (kézi emelők és kerékkulcsok) Kevesebb mint 3 másodperc (pneumatikus rendszerek)
Versenyautók anyaga Acél, alumínium és fa Karbonszálas kompozitok, titán és egyéb könnyűfémek
Pontozási rendszer 8-6-4-3-2-1 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Legidősebb versenyző 53 44
Legfiatalabb versenyző 29 18

 

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Nem engedte a tesót nyerni Marc Márquez, aki így tíz sprintből kilencet megnyert idén

Verhetetlen Marc Márquez a sprinteken, újabb futamot húzott be, amíg minden riválist leiskolázott. Adott volt…

48 perc ago

Vajon ez vezetett a gyengébb rajthelyhez? Márquez „koronaékszereit” bezúzták a nagyobb kavicsok

A MotoGP bajnoki éllovasa, Marc Márquez pénteken kétszer is elesett Assenben. Ezt követően a Ducati…

2 óra ago

A két McLaren simán nyerte a harmadik szabadedzést Ausztriában

A két McLaren bizonyult a leggyorsabbnak az FP3-on, Lando Norris-Oscar Piastri sorrendben. 32 fokos hőmérséklet…

3 óra ago

70 éves a Yamaha – Egyedi dizájn Assenben

A Yamaha különleges festéssel ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a hétvégi Holland Nagydíjon, Assenben. A MotoGP…

4 óra ago

Visszatért a pole-ba Quartararo, Bagnaia lett a második, Márquez csak a negyedik

A nagy tűzijáték elmaradt, azonban Fabio Quartararo elhappolta a pole pozíciót a Ducatik elől. Hollandiában…

5 óra ago

A Ferrari korábbi nagyfőnöke egy váratlan lépéssel a McLarenhez igazolt

Friss dokumentumok szerint a Ferrari volt elnökét, Luca di Montezemolót a McLaren Group Holdings Limited…

6 óra ago