Ahogy a Forma-1 megkezdi a 2025-ös szezon európai szakaszát, a sportág alternatív üzemanyag-stratégiája kulcsszerepet játszik a 2030-ra kitűzött nettó zéró kibocsátás felé vezető úton. Az elmúlt évek próbái alapján ebben a szezonban 37 bioüzemanyaggal működő teherautó szállítja majd a rendezvények felszerelését, egy megújuló és központosított energiarendszer látja el energiával a boxutcát és a paddock területeket, míg az F2 és F3 bajnokságok továbbra is 100%-ban fejlett, fenntartható üzemanyagot használnak, megelőzve a Forma-1 2026-os átállását a fenntartható üzemanyaggal hajtott autókra.
A 2025-ös Emilia-Romagna Nagydíj lesz az első a kilenc európai futam közül, amely alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiarendszert alkalmaz a paddock területén, körülbelül 90%-os kibocsátáscsökkentést eredményezve. Ezt az energiarendszert a Forma-1 partnere, az Aggreko biztosítja, és a rendszer bevezetése a 2023-as Osztrák Nagydíjon, valamint a 2024-es Osztrák, Magyar és Olasz Nagydíjakon végzett sikeres tesztek után következik, amelyek jelentős szén-dioxid-kibocsátás csökkentést eredményeztek a paddock, a boxutca és az esemény technikai központjában.
Ez a paddock-szintű megoldás egyetlen központi energiarendszerbe csoportosítja az energiaellátást, amely megújuló forrásokat, például hidrogénezett növényi olajat (HVO), napelemeket és akkumulátoros energiatároló rendszereket (BESS) használ, és megszünteti a Forma-1, a tíz csapat és az FIA saját generátorainak használatát. A központosított, megújuló energiatermelés nemcsak az energiafelhasználásból származó kibocsátást csökkenti, hanem a szállítással kapcsolatos kibocsátásokat is minimalizálja.
A DHL bioüzemanyaggal hajtott teherautói tovább támogatják a Forma-1-et az európai helyszíneken, lehetőséget biztosítva a sportnak a fenntarthatóbb működésre, az alternatív üzemanyagok használatával. 2023-ban a szezon európai szakaszában bioüzemanyaggal hajtott teherautók alkalmazása átlagosan 83%-kal csökkentette a logisztikai, kapcsolódó kibocsátásokat a hagyományos üzemanyagokhoz képest. Idén a DHL ismét 37 teherautót használ majd az európai szállítmányokhoz.
A szezon kezdetén az F2-es és F3-as autók sikeresen átálltak az Aramco által kifejlesztett 100%-ban fenntartható üzemanyagra, követve a tavalyi szezonban használt 55%-os fenntartható üzemanyag-keveréket. Ez az átállás előfutára annak, hogy a Forma-1-es autók 2026-ban már szintén ezeket az üzemanyagokat használják az új hibrid motorokban. A 100%-ban fejlett fenntartható üzemanyagokra való átállás a sport alternatív üzemanyag-stratégiájának alapvető része, és szélesebb hatást gyakorol az autóiparra is, mivel a Forma-1 által kifejlesztett üzemanyag „drop-in” megoldásként működik, és módosítás nélkül használható lesz hagyományos közúti járművekben, globálisan fenntartható alternatívát kínálva.
A Forma-1 alternatív üzemanyag-stratégiája kulcsfontosságú része annak, hogy a sport hogyan csökkenti a mai szén-dioxid-kibocsátást. Tavaly a Forma-1 jelentős befektetéseket hajtott végre fenntartható repülőgép-üzemanyagokba (SAF), amelyek hozzávetőlegesen 80%-os kibocsátáscsökkentést eredményeznek repülésenként a hagyományos repülőgép-üzemanyagokkal szemben. A DHL és a Qatar Airways globális partnerek közös beruházása a SAF-be több mint 8,000 tCO2e (szén-dioxid-egyenérték tonna) csökkentést eredményezett, ami körülbelül 19%-os kibocsátáscsökkentést jelentett a 2024-es szezon távoli versenyei során, a hagyományos repülőgép-üzemanyagokhoz képest.
Ellen Jones, a Forma-1 ESG részlegének vezetője, így nyilatkozott:
„Hihetetlenül izgalmas látni, hogy alternatív üzemanyag-stratégiánk jelentős szén-dioxid-kibocsátás csökkentést eredményez az európai szezon során és azon túl is. Jó úton haladunk, hogy 2030-ra elérjük a nettó zéró kibocsátást, és ezek az új technológiák és innovációk segítenek majd céljaink elérésében. Partnereinkkel, valamint csapatainkkal és az FIA-val együtt a sport bebizonyítja, hogy fenntartható módon is lehet fejlődni, anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk a pályán nyújtott teljesítményben vagy a szurkolói élményben.”