Categories: F1

Ezért nem számított Bearman időmérős köre az FIA szerint

Az FIA tisztázta, miképp állapította meg, hogy Oliver Bearman nem érte el időben a célvonalat ahhoz, hogy az utolsó gyors köre számítson a Q1-ben.

A Haas csapata azt mondta, biztosak benne, hogy tévesen nem vehetett részt a Q2-ben Imolában, miután az edzés korábbi fázisát piros zászlóval leintették. Az utolsó körét a Q1-ben nagyjából akkor teljesítette, amikor Franco Colapinto a Tamburellóban balesetet szenvedett. Az edzést az Alpine pilóta balesete miatt piros zászlóval zárták le. Zavar támadt, hogy Bearman befejezte-e a körét, mielőtt az edzést leintették.

A FOM időmérő grafikája eredetileg azt mutatta, hogy Bearman a körét befejezte, és ezzel feljebb került a sorrendben. Gabriel Bortoleto pedig az utolsó öt „kieső zónába” került. Később a grafika úgy módosult, hogy Bearman körét nem vették figyelembe, és Bortoleto a Haas pilótája helyett az utolsó helyet szerezte meg a Q2-ben. Az FIA később közölte, hogy Bearman körét „felülvizsgálják”. A Q2 azonban a Haas pilótája nélkül kezdődött, Bortoleto folytatta az edzést. A Haas csapatfőnöke, Ayao Komatsu meg van győződve arról, hogy Bearmannek engedélyezni kellett volna a folytatást az edzésen. Magyarázatot várt a stewardoktól:

„A szél megváltozott a Q1-re, így nehéz volt, de úgy éreztem, hogy Ollie nagyon jól reagált erre, és egy olyan köridőt menni, mint az 1’16.077, az igen jó kör. Ezt a köridőt azonban törölték, mivel a versenyirányítás úgy ítélte meg, hogy a piros zászló azelőtt jött ki, mielőtt áthaladt volna a célvonalon. Mi azonban másképp vélekedünk. Különböző bizonyítékokkal rendelkezünk, amelyek alátámasztják ezt, szóval egyeztettünk erről a stewardokkal, de semmi sem változtattak ezen a kvalifikációs eredményen. Szeretnénk megérteni, miért jutottak erre a következtetésre, és ehhez ragaszkodunk.”

Az FIA eredetileg azt közölte, hogy a Q2 16:46-kor kezdődik a tamburellói eset tisztázását követően, majd tovább halasztotta 16:58-ra. Komatsu ezt ezzel magyarázta:

„Nyilvánvalóan vitatkoztak, mivel a Q2 rajtját elhalasztották. Számunkra világos bizonyítékok szólnak amellett, hogy a köridejének meg kellett volna állnia. Szóval jelenleg ez az álláspontunk, de átláthatóságról szeretnénk beszélni a stewardokkal erről.”

A Haas nem közölte, milyen bizonyítékokkal rendelkezik. Bearman fedélzeti kamerájának felvételein azonban úgy tűnik, hogy csak az edzésidő végét jelző piros lámpák jelentek meg, amikor áthaladt a célvonalon, és a piros zászlót jelző piros lámpák csak később jelentek meg. Bearman maga is elmondta, meglepődött, hogy törölték a köridejét:

„Részünkről a quali jól ment, és fogalmam sincs, mi történt, amiért nem kerültem be a Q2-be. Nem láttam piros zászlót, mielőtt áthaladtam a kockás zászlónál. A csapat is ugyanezt látta minden nézetből, szóval nem tudom, miért nem adták vissza a köridőmet.”

Az FIA szerint a Colapinto balesete miatti piros zászlót 17,6 másodperccel 16:32 után jelezték. Bearman 20,9 másodperc múltán haladt át a célvonalon. A sportot irányító testület szóvivője hozzátette, hogy „a rajtrácson a megszakítás jelzése / piros zászló volt látható”, amikor Bearman áthaladt a célvonalon:

„A Q2-t elhalasztották, hogy a stewardok konzultálhassanak az illetékes időmérő szakértőkkel. Meg akarták vizsgálni, a helyzetet alátámasztó adatokat. Meg akartak győződni arról, hogy az időmérő rendszer adatai érvényesek, és ezért helyes volt ez az eljárás. Az elsődleges cél az volt, hogy megállapítsák, hogy Bearman a piros zászló előtt vagy után teljesítette-e a körét, és hogy a kört el kell-e venni, hogy a megfelelő versenyzők jussanak tovább a Q2-be.”

Vámosi Péter

Recent Posts

Furcsa büntetés miatt változik az Emilia Romagna Nagydíj rajtrácsa

Tegnap Oscar Piastri szerezte meg az első rajtkockát az imolai Emilia Romagna Nagydíjra. Mellőle a…

34 perc ago

A Goodyear új versenygumija már 55%-ban fenntartható és újrafelhasznált anyagokból készült

Amikor a versenykamionok Misanóban pályára lépnek a Goodyear FIA Kamion Európa-bajnokság (ETRC) szezonnyitóján, a Goodyear…

2 óra ago

Hiába Bulega próbálkozása, Razgatlıoğlu megállíthatatlan Mostban

A Superpole-futam elején nagy volt az adok-kapok a két rivális között, de Razgatlıoğlu eddig verhetetlennek…

3 óra ago

Rossi meghökkentő szokásából elég volt egy képkocka is a hétvégi közvetítésbe

Randy Mamola, aki 13 alkalommal diadalmaskodott a királykategóriában, valamint négyszer végzett a bajnokság második helyén,…

4 óra ago

A nehézségek ellenére két futamgyőzelemmel kezdett Kiss Norbert

Műszaki problémák miatt nem tudott mért köridőt futni az időmérő edzésen, de így is mindkét…

7 óra ago

„Hülye voltam, és feleslegesen erőltettem” – Tsunoda az időmérős balesetéről

Látványos balesetet úszott meg Yuki Tsunoda az időmérőn, aki nem fogta vissza a mondanivalóját, és…

8 óra ago