F1

Maratoni káosz Montrealban – A leghosszabb Forma-1-es verseny

Vannak versenyek a Forma-1 történetében is, amelyek örökre beégnek a rajongók emlékezetébe. A 2011-es Kanadai Nagydíj pontosan ilyen volt. A heves esőzés, a hosszú kényszerszünet, a káosz és a drámai befutó emlékezetes, és egyben rekorder versenyt eredményezett. Ez volt minden idők leghosszabb Forma-1-es versenye: 4 óra és 4 perc telt el a rajt és a leintés között. 

2011. június 12-én Montrealban szakadó eső fogadta a mezőnyt a rajtnál, ezért a verseny biztonsági autó mögött kezdődött. Öt kör után engedték útjára a mezőnyt, de a körülmények ekkor sem voltak sokkal jobbak. A McLaren két versenyzője a futam korai szakaszában összeütközött egymással: Lewis Hamilton versenye véget is ért.

Nem sokkal később a zuhogó eső miatt piros zászlóval félbeszakították a futamot. A versenyzők és a nézők több mint két órán át várakoztak a szünet alatt, mire javultak a látási és pályaviszonyok annyira, hogy folytatni lehessen a versenyt.

Amikor végre újraindult a futam, még mindig vizes pálya és szeszélyes időjárás fogadta a mezőnyt. A délután során összesen hatszor kellett pályára küldeni a biztonsági autót a balesetek és vízátfolyások miatt, ami rekordnak számít a Forma-1 történetében.

Ahogy az eső alábbhagyott, a mezőny tagjai eltérő gumitaktikákkal próbálkoztak, ami újabb káoszt eredményezett. Jenson Button számára különösen kalandos volt ez a délután: összesen hat alkalommal járt kint a boxban, ami külön meglepő annak tükrében, hogy ő lett a verseny győztese. Pedig a brit pilóta szinte minden lehetséges akadályba beleütközött. A 37. körben Fernando Alonsóval koccant össze egy előzési kísérletnél: Alonso Ferrarija megpördült és kiesett, Button McLarenje pedig megsérült és egy áthajtásos büntetést is kapott, ami miatt az utolsó helyre esett vissza. Az utolsó másfél órában azonban elkezdte egyenként levadászni ellenfeleit.

Schumacher is alakított

A száradó pályán Michael Schumacher is megvillantotta klasszisát a kaotikus körülmények között. A Mercedes versenyzője a hosszú szünet utáni újraindítást a 12. helyről kezdte, de az esőben eltűntek az autók közti különbségek, és Schumacher sorra előzte meg riválisait. Volt pillanat, amikor a német a második helyen állt, sőt egy újraindításnál még Sebastian Vettel első helyét is megkörnyékezte, bár megelőzni nem tudta.
Ahogy azonban száradt a pálya az utolsó körökre, Button és Mark Webber Red Bullja utolérte és lehagyta Schumachert, így ő végül a 4. helyre szorult.

Vettel a végén bukta el a győzelmet

Sebastian Vettel a pole pozícióból rajtolva szinte végig vezetett és magabiztosan tartotta első helyét a hajráig. Button azonban utolérte őt és a futam vége felé körönként több másodpercet faragott lemaradásából. Az utolsó kör elején Vettel előnye már csupán egy másodperc körül volt. A német címvédő a 70. körben a 6-os kanyarhoz érve leszaladt a nedves ívről, Button pedig lecsapott a lehetőségre, megelőzte Vettelt, és átvette a vezetést.
A kockás zászlót Buttont intette le elsőként, aki ezzel megnyerte a 2011-es Kanadai Nagydíjat.

Legek

A 2011-es Kanadai Nagydíj nem csupán a pályán történt események miatt vált emlékezetessé, hanem beírta magát a rekordok könyvébe is. Hivatalosan 4 óra 4 perc 39 másodpercig tartott a verseny, amely ezzel a Formula-1 történetének leghosszabb nagydíja lett. A hosszú szünet miatt a versenyen az átlagsebesség mindössze ~74,8 km/óra volt, ami a valaha mért leglassabb győztes tempó

Button hatszor állt ki kerékcserére és javításra – ilyen sokszor egy futamgyőztes még soha nem járt a bokszban korábban.

Ugyanígy, a hat biztonsági autós fázis is rekordot jelentett.

A rekord azonban nem fog megdőlni, sem megismétlődni, mivel az FIA a futam után szabályváltoztatást vezetett be, melyben korlátozta a versenyek maximális hosszát.

A jelenlegi szabályzás szerint az aktív versenyidő maximum 2 óra lehet. Ha ez letelik, a verseny az aktuális kör végén befejeződik. A teljes időkeret legfeljebb 3 óra, ebbe beleszámítanak a piros zászlós megszakítások is.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Verstappen már Baku és Szingapúr között visszatérne a Nordschleifére GT-zni

Max Verstappen sikeresen megszerezte a GT3-as autók vezetésére jogosító engedélyét a Nürburgringen, miután teljesítette a…

2 óra ago

Újra lesérült az Aprilia motorosa, csapata közleményt adott ki

Az Aprilia motorosait továbbra is sújtják a sérülések. Javában zajlik a San Marinó-i Nagydíj utáni…

3 óra ago

A Forma-1 belép a gyerekszobkába: lakberendezési márkával kötött partnerséget

A Forma-1 a Pottery Barn Kids és a Pottery Barn Teen márkákkal együttműködve először mutat…

4 óra ago

A McLaren bejelentette az új, óriási olajipari támogatóját 2026-tól kezdve

A McLaren megerősítette, hogy a következő Forma-1-szezontól a Motul lesz az istálló hivatalos beszállítója. A…

6 óra ago

Verstappen és a Mercedes titkos tárgyalásai – Wolff most mindent elmondott

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, valóban beszélt Max Verstappennel egy esetleges átigazolásról, de a…

8 óra ago

Luxusmárkák gyűjtőhelyévé vált a Forma-1

A 2025-ös szezon előtt a francia luxuskonglomerátum, az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) írt alá…

10 óra ago