Fotó: Mark Thompson/Getty Images / Red Bull Content Pool
Vannak versenyek a Forma-1 történetében is, amelyek örökre beégnek a rajongók emlékezetébe. A 2011-es Kanadai Nagydíj pontosan ilyen volt. A heves esőzés, a hosszú kényszerszünet, a káosz és a drámai befutó emlékezetes, és egyben rekorder versenyt eredményezett. Ez volt minden idők leghosszabb Forma-1-es versenye: 4 óra és 4 perc telt el a rajt és a leintés között.
2011. június 12-én Montrealban szakadó eső fogadta a mezőnyt a rajtnál, ezért a verseny biztonsági autó mögött kezdődött. Öt kör után engedték útjára a mezőnyt, de a körülmények ekkor sem voltak sokkal jobbak. A McLaren két versenyzője a futam korai szakaszában összeütközött egymással: Lewis Hamilton versenye véget is ért.
Nem sokkal később a zuhogó eső miatt piros zászlóval félbeszakították a futamot. A versenyzők és a nézők több mint két órán át várakoztak a szünet alatt, mire javultak a látási és pályaviszonyok annyira, hogy folytatni lehessen a versenyt.
Amikor végre újraindult a futam, még mindig vizes pálya és szeszélyes időjárás fogadta a mezőnyt. A délután során összesen hatszor kellett pályára küldeni a biztonsági autót a balesetek és vízátfolyások miatt, ami rekordnak számít a Forma-1 történetében.
Ahogy az eső alábbhagyott, a mezőny tagjai eltérő gumitaktikákkal próbálkoztak, ami újabb káoszt eredményezett. Jenson Button számára különösen kalandos volt ez a délután: összesen hat alkalommal járt kint a boxban, ami külön meglepő annak tükrében, hogy ő lett a verseny győztese. Pedig a brit pilóta szinte minden lehetséges akadályba beleütközött. A 37. körben Fernando Alonsóval koccant össze egy előzési kísérletnél: Alonso Ferrarija megpördült és kiesett, Button McLarenje pedig megsérült és egy áthajtásos büntetést is kapott, ami miatt az utolsó helyre esett vissza. Az utolsó másfél órában azonban elkezdte egyenként levadászni ellenfeleit.
A száradó pályán Michael Schumacher is megvillantotta klasszisát a kaotikus körülmények között. A Mercedes versenyzője a hosszú szünet utáni újraindítást a 12. helyről kezdte, de az esőben eltűntek az autók közti különbségek, és Schumacher sorra előzte meg riválisait. Volt pillanat, amikor a német a második helyen állt, sőt egy újraindításnál még Sebastian Vettel első helyét is megkörnyékezte, bár megelőzni nem tudta.
Ahogy azonban száradt a pálya az utolsó körökre, Button és Mark Webber Red Bullja utolérte és lehagyta Schumachert, így ő végül a 4. helyre szorult.
Sebastian Vettel a pole pozícióból rajtolva szinte végig vezetett és magabiztosan tartotta első helyét a hajráig. Button azonban utolérte őt és a futam vége felé körönként több másodpercet faragott lemaradásából. Az utolsó kör elején Vettel előnye már csupán egy másodperc körül volt. A német címvédő a 70. körben a 6-os kanyarhoz érve leszaladt a nedves ívről, Button pedig lecsapott a lehetőségre, megelőzte Vettelt, és átvette a vezetést.
A kockás zászlót Buttont intette le elsőként, aki ezzel megnyerte a 2011-es Kanadai Nagydíjat.
A 2011-es Kanadai Nagydíj nem csupán a pályán történt események miatt vált emlékezetessé, hanem beírta magát a rekordok könyvébe is. Hivatalosan 4 óra 4 perc 39 másodpercig tartott a verseny, amely ezzel a Formula-1 történetének leghosszabb nagydíja lett. A hosszú szünet miatt a versenyen az átlagsebesség mindössze ~74,8 km/óra volt, ami a valaha mért leglassabb győztes tempó
Button hatszor állt ki kerékcserére és javításra – ilyen sokszor egy futamgyőztes még soha nem járt a bokszban korábban.
Ugyanígy, a hat biztonsági autós fázis is rekordot jelentett.
A rekord azonban nem fog megdőlni, sem megismétlődni, mivel az FIA a futam után szabályváltoztatást vezetett be, melyben korlátozta a versenyek maximális hosszát.
A jelenlegi szabályzás szerint az aktív versenyidő maximum 2 óra lehet. Ha ez letelik, a verseny az aktuális kör végén befejeződik. A teljes időkeret legfeljebb 3 óra, ebbe beleszámítanak a piros zászlós megszakítások is.
Álex Márquez erősen szerepelt az araóniai versenyhétvégén, ahol második helyezésekkel mutatta meg, hogy a világbajnoki…
Az egykori F1-es versenyző, Jean Alesi úgy véli, hogy a Ferrari jelenlegi csapatfőnöke, Fred Vasseur…
A Mercedes nyilvánvalóan nem adta fel még Max Verstappen szerződtetését. Úgy tűnik azonban, hogy Toto…
Az elmúlt hétvégén a Kamion Európa-bajnokság hozzánk legközelebbi fordulóján jártunk, a Slovakia Ringen. Magyarországi verseny…
A Forma-1 törölni fogja a szezonnyitó rendezvényt, amelyet idén a 75. évforduló ünnepségének részeként Londonban…
Yuki Tsunoda gyengélkedése mentheti meg Liam Lawsont a kirúgástól. Az új-zélandi versenyző idénye eddig nem…