Motorsportol.hu
2025. augusztus 6, szerda
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home Ajánló

Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2025.06.21.
Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

A rajt előtt: Bernd Rosemeyer a pole pozícióban, mellette szintén az Auto Union versenyzőjeként, Hans Stuck. Fotó: Fortepan / Horváth József

ADVERTISEMENT

Az első magyar nagydíjat 1936. június 21-én rendezték meg Budapesten, a Népligetben. Az 5 km-es pálya 22 kanyarral rendelkezett, leghosszabb egyenese pedig 720 méter volt, az pályacsík pedig helyenként 14,5 méteresre szélesedett. Igazi kihívás volt a versenyzők számára.

A célegyenesben fotocellás időmérőtorony mérte az időket századmásodperc-pontossággal. A nevezési listán ott volt a korszak sztárja, Tazio Nuvolari (Alfa Romeo), az Auto Union versenyzője, Bernd Rosemeyer, a legendás Rudolf Caracciola (Mercedes) és a kor magyar versenyzője, Hartmann László (Maserati).
A kvalifikáción az Auto Union gépei domináltak: Rosemeyer szerezte meg a pole-t Hans Stuck-kal holtversenyben, Manfred von Brauchitsch pedig harmadik lett.

Ez is érdekelhet

Alonso firtatta Bortoleto származását

Alonso firtatta Bortoleto származását

2025.08.06.
Nagyon várta a Magyar Nagydíjat a spanyol versenyző, aki meglepő névnek szurkol

Nagyon várta a Magyar Nagydíjat a spanyol versenyző, aki meglepő névnek szurkol

2025.08.06.

A verseny délben indult. Öt perccel a hivatalos rajt előtt ágyúlövés jelezte a nézőknek, hogy hamarosan elrajtol a mezőny. Az elején Rosemeyer és Caracciola váltották egymást az első helyen, miközben a szintén erősnek tartott Mercedes-versenyző, Manfred von Brauchitsch, valamint Nuvolari Alfája is közel maradt az élbolyhoz. A verseny közepe felé aztán gyorsan jött a fordulat: von Brauchitsch megcsúszott és kisodródott, Caracciola pedig műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. A futam második felében az 44 éves Nuvolari felzárkózott Rosemeyerre, a 33. körben pedig sikerült megelőzni az addig éllovas németet, és innentől kezdve a célig megőrizte előnyét.

Tazio Nuvolari végül 14 másodperces előnnyel ért célba Rosemeyer előtt. A harmadik pedig Achille Varzi (Auto Union) lett. Hartmann László a 7. helyen ért célba a leggyengébb géposztályú Maseratijával, hat kör hátránnyal.

Érdekességek

A rajt-cél területen és a lelátókon tóduló nézőket nehéz volt kordában tartani: a KMAC (Királyi Magyar Automobil Club) 98 ezer jegyet nyomtatott a futamra, de hivatalosan csak körülbelül 30 ezer váltottak meg, a többiek (mintegy 50–60 ezer ember) „ingyen” jutottak be a kerítések áttörésével vagy más módokon. A korabeli beszámolók szerint a Népligetben akár százezer néző is ott lehetett a nagydíj napján.

A hatalmas tömeg között a politikai és társadalmi elit is feltűnt: Horthy Miklós kormányzó a verseny fővédnökeként nézte végig a versenyt a díszpáholyban, mellette a budapesti polgármester és az induló országok nagykövetei ültek.

A verseny hatalmas presztízs értékkel bírt, feltette az országot „az automobilok kultúrállamainak” térképére. Ugyanakkor a rendezés anyagilag kudarcba fulladt: a 140 ezer pengő körüli költségek nem térültek meg, és végül mintegy 100 ezer pengő veszteséget könyveltek el a szervezők. Mindeközben a világpolitikai folyamatok is felgyorsultak: három év múlva kitört a második világháború, és az európai nagydíjak sorra eltűntek a naptárból.

A Népligeti futam így az első hazai Grand Prix volt és évtizedekig az utolsó is. Ezt követően 1986-ban a Hungaroringen tért vissza a nagydíjversenyzés Magyarországra, akkor már Forma-1-ként.

 

1 of 10
- +
A rajt előtt: Bernd Rosemeyer a pole pozícióban, mellette szintén az Auto Union versenyzőjeként, Hans Stuck. Fotó: Fortepan / Horváth József
Az Ezüstnyilak az "istálló" előtt. Fotó: Fortepan / Horváth József
Manfred von Brauchitsch a Népligetben. Fotó: Fortepan / Horváth József
Manfred von Brauchitsch előz. Fotó: Fortepan / Horváth József
Mario Tadini Alfa Romeója. Fotó: Fortepan / Horváth József
Az Alfa Romeó szerelőit figyeli az Automobil Clubok Nemzetközi Szövetségének ellenőre is. Fotó: Fortepan / Horváth József
Chironnál motorcsere lesz, mehet hátra? Fotó: Fortepan / Horváth József
"Dramatik in der Box!" - Louis Chiron türelmetlen. Fotó: Fortepan / Horváth József
Rudolf Caracciola Mercedese a a szervizben. Fotó: Fortepan / Horváth József
Louis Chiron versenygépén jól láthatóan Continental gumik. Fotó: Fortepan / Horváth József
Tags: 1936-os Magyar NagydíjBernd RosemeyerHartmann LászlóMagyar NagydíjNépligetTazio Nuvolari
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Hogy tetszett? Hanyas osztályzatot adsz a 2025-ös Magyar Nagydíjra?
54 Szavazat · 54 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ott leszel az idei F1-es Magyar Nagydíjon? Ezeket az infókat mindenképp tudnod kell!

Ott leszel az idei F1-es Magyar Nagydíjon? Ezeket az infókat mindenképp tudnod kell!

2025.07.29.
Itt a Forma-1-es Magyar Nagydíj fullos programja!

Itt a Forma-1-es Magyar Nagydíj fullos programja!

2025.07.28.
Russell és Antonelli hajtotta a LEGO autót, amin most Oláh Péter marketingigazgatóval beszélgettünk

Russell és Antonelli hajtotta a LEGO autót, amin most Oláh Péter marketingigazgatóval beszélgettünk

2025.07.26.

TOP 5

  • Horner egy bombaüzlet részeként visszatérhet az F1-be egy új pozícióban?

    Horner egy bombaüzlet részeként visszatérhet az F1-be egy új pozícióban?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Verstappen Senna legendás idézetét használja védekezésként az FIA versenybírói előtt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zak Brown megadta a kegyelemdöfést: Végre nem lesz, aki manipulál

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Leclerc figyelmeztetést kapott: Hamilton az ő szívébe is „tőrt döfhet”?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Hadjar bejelentést tett a jövőjével kapcsolatban

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu