Fotó: Riesz Mircsi
Egyszer beszélgettem egy volt Red Bullos dolgozóval arról, hogy mennyire különböző volt számomra a két futamnézés, amin a Red Bull és a Williams központjában voltam. A Williams is nagy élmény volt, de a Red Bullnál akkora professzionalizmust és vendégszeretetet tapasztaltam, hogy utána egy évre Red Bull drukker lettem. Erre ő azt mondta, hogy ez egyáltalán nem meglepő, mert a Red Bull marketing részlege nagyobb, mint ami az autó tervezésével foglalkozó. Ez a könyv pontosan erről szól.
Szó esik a kezdetekről, az alapításról, terjeszkedésről és arról, hogy hogyan kezdtek el sportokat támogatni (elsősorban focit és motorsportot). Van egy rész a különböző sportoknak és egyéb projekteknek szentelve, de aki a számok szerelmese, az is megnyugodhat, mert rengeteg számadatot is szolgáltat a könyv. Mateschitz magánéletével zár, és bár nyilvánvaló, hogy rengeteg kutatómunkával készült a tanulmány, egyes információk nem hozzáférhetőek. Így például megtudjuk, hogy Mateschitznek, lehet, hogy van két lánya. De az is lehet, hogy nincs.
A különböző szempontok, mégis mind egy helyre futnak össze – a márkához. Ha pár szóval kéne megfognom ennek az esszenciáját, azt mondanám, hogy a határok feszegetése. Minden értelemben – sportban, marketingben, pénzügyileg. Bár ebben a könyvben egy szóval sem említették, de a No risk, no fun (kockázat nélkül nincs élvezet) a Forma-1-es csapat egyik irányelve, ami ugyanezt fejezi ki.
Nem is tudom mi lehetne még inkább ehhez a gondolkodásmódhoz illő, mint az, hogy a könyv szerzője úgy írta meg A Red Bull sztorit, hogy Dietrich Mateschitz nemhogy nem támogatta, de kimondottan ellenezte, annyira, hogy a megjelenés után még a Hangar 7-ből is kitiltotta a szerzőt. Nem csoda, hogy a Fürwegert megfogta a Red Bull, amikor nyilvánvalóan ő is lelkes határfeszegető.
Éppen azért, mert nagyjából minden erre a szálra volt felfűzve, olvasmányos könyv – gyorsan lehet vele haladni, a sok kisebb fejezetre tagoltság is ezt segíti. Természetesen külön rész van szentelve a motorsportnak és a Forma-1-es csapatnak, de annak, akit egy kicsit is jobban érdekel ez a világ, nem sok tud újat mondani, úgyhogy aki csak ezért venné a kezébe, ne tegye.
Ha a Red Bull sikere mögötti mozgatórugók érdekelnek, annál inkább ajánlom. Nagyon sok dolog teljesen új volt nekem, és mivel nem jelent meg korábban hasonló összefoglaló, szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Ami igazán meglepett, hogy a Forma-1-ben mennyire jól működött a Red Bull márkája (ami nem is csoda, hiszen maga a sport is végtelenül innovatív) a váratlan meglepetésekkel – akár a bulik, de a modern lebegő motorhome Monaco kikötőjében, vagy a Red Bulletin kiadása a nagydíjakon is -, míg ugyanez fociban, ami egy sokkal erőteljesebben a hagyományokra építő sport mekkora tiltakozást váltott ki.
Ilyen és ehhez hasonló érdekességekről ír a könyv. Objektív a megközelítése, a jót és s rosszat is említi, de azt ítélet nélkül teszi, és szerintem ettől nagyon erős a narratívája: mindenki eldöntheti magának, hogy mit gondol. Összességében érdekes volt, motorsport rajongóként is sok új szempontot tudott adni, de inkább közvetett módon, mint közvetlenül. Számomra 10/7.
Ha nyár, akkor Balaton. A Balaton kapcsán pedig eszünkbe jutott egy kis nosztalgia, méghozzá arról,…
Toprak Razgatlıoğlu elképesztő teljesítményével összehozta a mesterhármast Donington Parkban. Ezzel átvette a vezetést a tabellán…
A roncsderbivel végződő futamon Marc Márquez húzta be a győzelmet 200. királykategóriás versenyén. A MotoGP…
Carlos Sainz beszélt az édesanyja, Reyes Vazquez de Castro, és úgy egyáltalán az édesanyák iránti…
Razgatlıoğlu az elejétől kezdve magabiztosan vezette a Superpole-futamot, ami a BMW számára a 100. dobogót…
Christian Horner elbocsátása a Red Bull Racingtől meglepetésként érte az F1 közösséget, beleértve Nigel Mansellt…