Bár matematikailag múr túl vagyunk a 2025-ös Forma-1-es szezon felén – hiszen a 24 futamból 14-en vagyunk túl –, mégis félidőnek a mezőny augusztusi nyári szünetét szokás tekinteni. Így itt az ideje, hogy értékeljük az idény eddigi részét-
A Forma-1 mezőnye elérkezett a nyári szünethez. Az első „félidőt” a McLaren teljesítménye dominanciája, Oscar Piastri és Lando Norris kiélezett küzdelmével, valamint néhány meglepő egyéni teljesítménnyel.
McLaren: A papaya korszak a csúcsára ér
A wokingiak eddig letarolták a mezőnyt. Oscar Piastri 284, Lando Norris 275 ponttal állank az egyéni világbajnoki tabella élén, és ketten együtt olyan előnyt építettek ki, amellyel a McLaren kényelmesen vezeti a konstruktőri bajnokságot is.
Oscar Piastri az idény első futamától kezdve példásan kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Bár az ausztrál pilóta nem minden versenyen aratott győzelmet, a pontgyűjtésben szinte hibátlan volt. Bahrein után átvette a vezetést a bajnokságban, és azóta sem engedte ki a kezéből. Görbéje a pontversenyben egyenletes, emelkedő vonalat mutat.
Lando Norris erősen kezdte a szezont, majd kissé megtorpant, és ezzel teret adott Piastri előnyének növelésére. Az Osztrák Nagydíjtól kezdve azonban újra lendületet kapott, és a brit, belga, valamint magyar futamokon begyűjtött pontokkal ismét szorosan ott lohol csapattársa mögött. Norris stratégiája és mentális ereje a szezon végére kulcsfontosságú lehet, ha be akarja hozni a hátrányát.
Verstappen visszaesése
A négyszere világbajnok, Max Verstappen idén nem tudja tartani a lépést a McLarenekkel. Jelenleg 97 pont a lemaradása Piastri mögött. A szezon elején még viszonylag szoros versenyben volt a McLarenekkel, de futamról futamra lassan lemaradt. Bár továbbra is képes dobogós helyekre, pontgyarapodása elmarad riválisaiétól. A szezon hajrájában nemcsak győzelmekre, de a McLarenek hibáira is szüksége lesz, ha azt akarja, hogy reális esélye maradjon a bajnoki címre.
Hülkenberg diadala, Hamilton mélypontja
A szezon eddigi egyik legpozitívabb eredményét, aminek szinte kivétel nélkül mindenki nagyon örült, Nico Hülkenberg szállította: a Sauber rutinos versenyzője Silverstone-ban végre, 239 verseny után megszerezte pályafutása első F1-es dobogós helyezését.
Eközben Lewis Hamilton nehéz időket él át a Ferrarinál: önkritikus nyilatkozatok és gyenge eredmények jellemzik a szezonját.
George Russell az idény nevető harmadikja lehet, ha Verstappen nem figyel. Stabil pontszerzés (Monaco kivételével minden versenyen pontot szerzett), több dobogós helyezés és egy kanadai győzelem is bekerült az eddigi mérlegébe. A Mercedes ugyan nem tartozik a szezon főszereplői közé, de a brit pilóta tartja a csapatot az élmezőny közelében. Jelenleg harmadikok a konstruktőri bajnokságban.
Változás a Red Bull élén
A Red Bullnál is zajlik az élet, bár kevésbé a pályán, mint a pályán kívül. Christian Horner 2005 óta irányította a Red Bull Racinge, a szezon közepén azonban váratlanul menesztették, feltehetően több ok miatt is: a csapat teljesítménye visszaesett, belső feszültségek és kulcsemberek távozása, és a tavalyi Horner-botrány le nem zárta nehezítette a helyzetet. A helyét Laurent Mekies vette át, aki addig a Racing Bulls csapatfőnöke volt – a váltást a sportág szereplői, pl. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója pozitívan értékelték, mert Mekiesről úgy vélik, hogy segíthet visszahozni a verseny tisztább, konstruktívabb légkörét. Hogy végül az energiaitalos csapatnak jót tesz-e, hogy most először új csapatfőnöke van, idővel kiderül.
A Red Bullnál azonban már a szezon elején is volt egy váltás. Már két futam után drasztikus döntést hoztak, és Liam Lawsont visszaültették a Racing Bullsba, ahonnan Yuki Tsunoda lépett fel a helyére. A döntést az eredmények – kétszeri Q1-ben kiesés, pontszerzés elmaradása – indokolták, valamint az, hogy Red Bull nem látott elég fejlődést Lawsonnál. Tsunoda érkezése sem váltotta meg a világot azonban. A Red Bullnál töltött eddigi 12 versenye során neki is csak 2 alkalommal sikerült pontot szereznie és jócskán elmarad Verstappentől.
Szerva itt, csere ott az Alpine-nál is
Az Alpine csapatánál Oliver Oakes meglepetésszerűen távozott május elején, amit Flavio Briatore érkezése követett mint „de facto” csapatfőnök. Briatore feladatai közé tartozik, hogy elérje, hogy az Alpine minimum futamgyőzelmeket érjen el 2026-ban, és versenyképessé váljon a világbajnoki címért is 2027-re. Egyúttal az ő utasítására került sor a versenyzőcserére is: Jack Doohan helyére Franco Colapinto ült, de ahogy a Red Bull esetében, itt sem hozott különösebb javulást a versenyzőcsere. Azt pedig egyelőre nem tudni, hogy a folytatásban ki vezethet majd Pierre Gasly mellett
Augusztus végén a Holland Nagydíjjal folytatódik a szezon, és bár a McLaren fölénye nyomasztó, a Piastri–Norris párharc továbbra is nyitott és izgalmakat sejtet.
F1 pontverseny: Piastri veszélyben, nyomában a lendületbe jött csapattárs!