F1

Az F1 történetének egyik legőrültebb győzelme: A cél után ment neki a falnak

Látványos és szokatlan befutóval ért véget az 1975-ben, ezen a napon, augusztus 17-én a Forma-1-es Osztrák Nagydíj. Az ítéletidővel kísért versenyen az olasz Vittorio Brambilla pályafutása első – és mint utóbb kiderült, egyetlen – futamgyőzelmét aratta. Tette mindezt emlékezetes módon: idő előtt kezdett ünnepelni és a célvonalon áthaladva autójával a falnak csapódott.

Bár a hazai közönség kedvence, Niki Lauda, megszerezte a pole pozíciót a Ferrarival, a hétvégét tragédia árnyékolta be: egy edzésen az amerikai Mark Donohue halálos balesetet szenvedett, amely következtében egy pályabíró is életét vesztette.

Maga a futam is extrém időjárási viszonyok között zajlott: a rajt előtt leszakadt az ég, mindenki rohamtempóban cserélt esőgumikra, és csak mintegy 45 perces késéssel indult el a mezőny. Lauda megtartotta a vezetést a start után, mögötte James Hunt (Hesketh) és a nyolcadik rajtkockából nagyszerűen rajtoló Brambilla (March) következett.

Ahogy az eső fokozódott, Lauda egyre inkább küszködött és folyamatosan veszítette a pozíciókat. Végül a hatodik helyen ért célba. A szakadó eső miatt a tervezett 54 kör helyett csupán 29 kört teljesítettek. Ekkor Brambilla haladt az élen, így őt hirdették ki győztesnek – a korai leintés miatt azonban csak az eredeti pontok felét ítélték oda a versenyzőknek.

Brambilla neve addig ritkán került szóba. 1974-ben mutatkozott be, és az osztrák futamig mindössze három alkalommal szerzett pontot. Spielbergben azonban kiváló formában versenyzett a nehéz körülmények között. Már a 19. körre átvette  a vezetést és folyamatosan növelte előnyét. Mire a szakadó eső miatt véget vetettek a futamnak, Brambilla előnye már 27 másodperc volt.

Ez az eredmény élete legnagyobb sikerét jelentette – de igazán emlékezetessé mégis az tette, ami a kockás zászló után történt. Brambilla ugyanis a célvonalon áthaladva diadalittasan felemelte mindkét kezét a kormányról ünneplésképpen, ami azonnal megbosszulta magát: a March megcsúszott a vízen, megpördült, és orral a korlátnak csapódott.

Szerencséjére ő és autója is megúszta komolyabb sérülés nélkül. Brambilla a törött orrkúpú autójával is vissza tudott gurulni a boxba, hogy ünnepelje pályafutása első és egyetlen F1-es futamgyőzelmét.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Az egyik csapatfőnök szerint kaotikus lesz a 2026-os F1-es pilótakeringő

A Forma-1-es pilótapiac az idei év pletykákkal teli időszakát követően talán lenyugodott. A Williams csapatfőnöke,…

2 óra ago

Bagnaia elmondta, mi okozta a problémát a sprintfutamon

Francesco Bagnaia számára rémálomszerűre sikeredett az Osztrák Nagydíj sprintje: a Ducati kétszeres világbajnoka már a…

3 óra ago

Villeneuve azzal vádol egy világbajnokot, hogy sosem szerette a versenyzést

1950-es debütálása óta a  Forma-1 eddig 34 világbajnokot avatott eddig, közülük 17 versenyzőnek egynél több…

4 óra ago

Varga Tibor parádés teljesítménnyel kopogtatott be a MotoE élmezőnyének ajtaján Spielbergben

Varga Tibor elképesztő teljesítményt nyújtott a MotoE kategóriájának spielbergi futamán. Eddigi legjobb eredményét érte el…

5 óra ago

Ma 2 éve, hogy Massa beperelte a Forma-1-et – Lássuk, hol tart az ügy most!

2023. augusztus 17-én közölte Felipe Massa, hogy a 2008-as Forma-1-es világbajnoki cím valójában őt illeti,…

8 óra ago

A Ferrarinál Verstappenre kellene cserélni Hamiltont?

A Ferrari rajongó olaszok senkit sem kímélnek. Ha nem jön a várt teljesítmény, kegyetlenül megkritizálják…

18 óra ago