Fotó: Stake F1 Team
Miközben a pilóták pihennek és felkészülnek a 2025-ös Forma-1-es világbajnokság utolsó tíz futamára, amely a szezon közepi nyári szünet után folytatódik, egy pillanatra visszatekintünk az idén debütált újoncok viszonylag nagy csoportjára.
Különösen két versenyző, akik várakozásaim ellenére kiválóan teljesítettek első F1-es szezonjukban, és határozottan a legjobb újoncok közé tartoznak. Gabriel Bortoleto és Isack Hadjar, akik tavaly az F2-es bajnokságban az első két helyet szerezték meg.
A két 20 éves versenyző eddig kiemelkedő teljesítményt nyújtott, megelőzve olyan versenyzőket, mint Kimi Antonelli és Ollie Bearman. Akik nagy várakozásokat keltettek, mivel junior karrierjük során a Mercedes, illetve a Ferrari színeiben versenyeztek.
A regnáló F2-es bajnok Bortoleto számára, aki karrierjét a mezőny hátsó felében szereplő Kick Sauber csapatnál kezdte, akár rosszul is elsülhetett volna bemutatkozása. A hamarosan Audi gyári csapattá váló istálló 2024-ben egyetlen ponttal az utolsó helyen végzett a konstruktőrök bajnokságában – és ha nem javultak volna, akkor ugyanaz a sors várhatott volna rájuk az igen szoros és versenyképes középmezőnyben is.
Azonban 2025-ben rengeteget fejlődtek. Bár a 2025-ös év eddigi legfontosabb eredménye a veterán Nico Hülkenberg első dobogós helyezése a Brit Nagydíjon. Bortoleto teljesítményét sem lehet figyelmen kívül hagyni.
A brazil remekül teljesít a kvalifikációkon a nála sokkal tapasztaltabb német csapattársával szemben. Az időmérőkön 8-6 arányban vezet, a versenyek tekintetében pedig 5-8 arányban van csupán elmaradva Hülkenberg mögött.
A brazil pilóta azonban az utóbbi versenyeken megmutatta érett versenyzői képességeit, például Ausztriában, ahol egy test-test elleni küzdelmet mutatott be a kétszeres világbajnok Fernando Alonsoval, aki egyben Bortoleto menedzsere is.
A francia-algériai Hadjar eközben 9-3-ra vezet jelenlegi csapattársa, Liam Lawson előtt a kvalifikációban és 8-3-ra a versenyek tekintetében. Ő az a másik újonc, akinek a neve nem volt annyira felkapott, mint Antonellié és Bearmané.
Sok írás jelent meg korábban Lawson „korai” előléptetése kapcsán, majd ugye a szezon második futama után helyet is cseréltek Yuki Tsunodával. Azonban a japán pilótának sem úgy tűnik, hogy sikerült volna megzabolázni az RB21-et. Olyannyira, hogy példának okáért Hadjar eddigi legjobb monacói hatodik helyezése már arról váltott ki vitákat, van-e számára hely a Red Bullban.
Ez azonban, ahogy például Lawson és Tsunoda példája is mutatja, karrier gyilkos váltás is lehetne. Hadjar bizonyította, hogy a Racing Bulls-hoz hasonló környezetben jól megy, és innen már csak az ő, illetve a Red Bull hosszútávú tervei döntenek a jövőről.
Az Audi, amikor 2026-ban megérkezik az F1-be, egy megbízható és versenyképes pilótával már rendelkezik Bortoleto személyében. A brazil több mint kiérdemelte a jogot, hogy a német márka gyári pilótája legyen.
Egy gondolatot szánhatunk Antonellire, Bearmanre, valamint Lawsonra, Jack Doohanra és Franco Colapintóra is. Azonban, tekintettel az egyéni elvárásokra, nehéz őket ugyanabba a sikerkosárba tenni, mint Bortoletót és Hadjart.
Antonelli ugyan dobogós helyezést és sprint pole pozíciót ért el, de ez egy topcsapat, a Mercedesnél való versenyzéshez viszonyítva értékelendő. Illetve az olasz tinédzser utóbbi időben elért gyenge eredményei ellensúlyozzák. Bearman, aki tavaly egy beugrás alkalmával a Ferrari színeiben brillírozott, többször is piros zászlóval kapcsolatban büntették. Illetve az eddig látott villámgyors teljesítményét az inkonzisztens versenyek árnyékolják be.
Remélhetőleg szerencséjük megfordul, és a hátralévő tíz versenyen olyan konzisztenciát és teljesítményt tudnak felmutatni, mint kortársaik, Bortoleto és Hadjar.
A Kick Sauber 51 ponttal a hetedik helyen áll, a Racing Bulls csapata pedig 45 ponttal rendelkezik. Ezekre az újoncokra és teljesítményükre nagy felelősség hárul, mivel jelentős szerepet játszanak a konstruktőrök bajnokságának hátralévő részében.
20 év után távozott nemrégiben a Red Bulltól Christian Horner. A brit sikerkovács jelenleg pihen…
Marc Márquez szerint közel lesz egymáshoz a mezőny a Balaton Parkban, ahol minden gyártó labdába…
Szerkesztőségünk a hétvégét a Balaton Parkban tölti, ahol többek között Francesco Bagnaia sajtótájékoztatóján is jelen…
George Russell továbbra is bízik abban, hogy egyszer világbajnok lesz a Forma-1-ben, még akkor is,…
A Stake F1 Team Kick Sauber nem a jelenlegi névvel vesz részt majd a Holland…
A Mercedes szerint Lewis Hamilton támogatása Andrea Kimi Antonelli irányában "teljesen jellemző" rá, és a…