Az 1956-os Forma-1-es világbajnokság utolsó versenyét szeptember 2-án rendezték Monzában.
A Ferrari fiatal és tehetséges versenyzője, Peter Collins esélyes volt arra, hogy megszerezze első világbajnoki címét, amennyiben megnyeri a futamot és megszerzi a leggyorsabb kört.
A verseny drámája néhány kör alatt kibontakozott: Juan Manuel Fangiót műszaki hiba miatt kiállásra kényszerült, ám egy másik Ferrarist, Luigi Mussót utasították, hogy adja át az autóját Fangiónak. Musso azonban nem engedelmeskedett.
Nem úgy Collins, aki magától, kérés nélkül átadta autóját Fangiónak egy boxkiállás alkalmával, ezzel megszerezve neki a szükséges pontokat a cím megnyeréséhez.
A futamot végül Stirling Moss nyerte a Maseratival, a Collins/Fangio „páros” pedig a második helyen zárt, és megosztották a második helyért járó pontokat (3-3). Fangio így negyedszer is világbajnok lett.
Peter Collins 1956-os monzai tette máig legendás F1-es sportszerűségi pillanat. Nem volt általános a csapattárs autójának átadása, különösen bajnoki esélyről való lemondás esetén, Collins mégis önszántából megtette.
A 24 éves Collins a fotós Bernard Cahiernek azt mondta az eset után: „Még túl korai lenne világbajnoknak lennem – túl fiatal vagyok. Szeretném továbbra is élvezni az életet és a versenyzést, de ha most világbajnok lennék, akkor minden ezzel járó kötelezettséget is magamra kellene vállalnom. És Fangio egyébként is megérdemli.”
A Daily Mailnek így nyilatkozott: „Szerintem Fangio a világ legjobb pilótája, és egyben egy elbűvölő ember is”
Tragikus módon kevesebb mint két évvel később, 1958-ban Peter Collins balesetben életét vesztette, világbajnoki cím nélkül.