F1

Csak a sorsa volt gyorsabb nála – 55 éve hunyt el az F1 posztumusz bajnoka, Jochen Rindt

Jochen Rindt (1942–1970) neve máig az F1-legendák közé tartozik. Az osztrák 1970-ben a Lotus 72-essel már az első nyolc futamból ötöt megnyert, és nagy előnnyel vezette a világbajnoki pontversenyt. Végül meg is szerezte az azévi világbajnoki címet, de sajnos nem úgy, ahogy annak mindenki örült volna.

1970. szeptember 5-én Monzában bekövetkezett a tragédia. Rindt ezen a napon a parabolica kanyar felé száguldott, amikor autója kisodródott és nagy erővel a védőkorlátnak csapódott. A sebessége elérte 330 km/h-t és az utolsó kanyar kijáratán már késő volt fékezni.

A baleset következtében Rindt súlyosan megsérült: a négypontos biztonsági öve alól kicsúszott és az övek kvázi elvágták a torkát. Rindt a versenyigazgatás szerint úton a milánói kórházba szállítás közben halt meg. A Lotus csapata a tragédia után visszalépett a futamtól, és a mezőny csak csendben folytatta a versenyt.

Rindt előnye ekkorra már akkora volt vb-pontversenyben, hogy senki sem tudta őt utolérni. Így Rindt lett a Forma–1 történetének egyik és mindmáig egyetlen (reméljük ez így is marad) posztumusz világbajnoka, vagyis a 1970-es címét halála után nyerte meg.

A bajnoki trófeát később barátja, Jackie Stewart adta át Rindt özvegyének, Ninának.

Embed from Getty Images

A biztonságra gyakorolt hatása

Rindt pályafutása alatt maga is aggódott az egyre veszélyesebb versenyhelyzetek miatt, számos alkalommal követelve erősebb biztonsági intézkedéseket. A tragédia azonban minden kétséget eloszlatott: világossá vált, hogy a ’70-es évek hajmeresztő gyorsasága tragédiák sorát okozhatja.

Vizsgálatok szerint a monzai balesetet egy törött féltengely indította el, ám a halálát végül egy rosszul telepített szalagkorlát okozta. A baleset után az FIA és a csapatok újra átgondolták a biztonsági előírásokat: megerősítették a szalagkorlátokat, javították a versenyzői védőfelszereléseket és a kasznik merevségét.

Emléke

Jochen Rindt emléke még ma is élénken él a sportban. Grazban bronz plakettet avattak emlékére sírjánál 2000-ben, és a város 2020-ban (halálának 50. évfordulóján) kiállítást szervezett, villamosmegállót és teret neveztek el róla, mi több, rövid ideig külön „Rindt Villamos” is járt a belvárosban.

A Red Bull Ringen egy kanyar róla kapta a nevét, és minden szeptemberben vannak rajongók, akik felkeresik a Monzai emlékművet és Rindt grazi sírját, hogy a legendára emlékezzenek.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Így üzent Hamilton a Tifosinak az első Olasz Nagydíja előtt

Először készülhet a Ferrari igazi hazai versenyére a csapat pilótájaként a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton.…

12 óra ago

Williams kontra FIA: nem hagyják annyiban Sainz büntetését

A Williams hivatalosan is benyújtotta a „Right of Review” (felülvizsgálati jog) kérelmet az FIA-hoz Carlos…

13 óra ago

Van, aki szerint a holland rajongók gúnyolódtak Lando Norris kiesésén

Az F1 Academy 2024-es bajnoka, Abbi Pulling úgy ítéli, hogy Max Verstappen hazai szurkolói „sértő”…

14 óra ago

Verstappen: „A Red Bullnak nem a Racing Bullsszal kellene küzdenie”

Max Verstappen kijelentette, hogy a Red Bull és a Racing Bulls autója közötti küzdelemnek a…

16 óra ago

Eldőlt, ki lesz Razgatlioglu csapattársa 2026-tól

A bejelentések hetében újabb ülés talált gazdát. Szeptember első hétében több bejelentés is napvilágot látott.…

17 óra ago

Így vidították fel a holland rajongók Norris-t a kiesése után

A zandvoorti rajongók vasárnap támogatásukról biztosították Lando Norris-t, miután a Holland Nagydíj vége felé drámai…

18 óra ago