A 2025-ös szezon előtt a francia luxuskonglomerátum, az LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) írt alá tíz évre szóló, összesen 1,5 milliárd dolláros szerződést a Forma-1-gyel.
Ez évi 150 millió dolláros (kb. 55,5 milliárd forint) támogatást jelent, és komoly változásokat hozott a sport hivatalos partnerei között:
- Tag Heuer váltotta a Rolexet, így 2025-től a svájci óramárka lett az F1 hivatalos időmérő partnere.
- A Moët Hennessy vette át a pezsgőszponzor szerepét a Ferrari Trentótól, így a dobogósok a francia luxuspincészet italával ünnepelhetnek.
- A Belvedere lett a sport hivatalos vodkája, tovább erősítve a prémium imázst
Az LVMH portfóliójának márkái mind a luxus világát képviselik, és jól mutatják, milyen irányba mozdul el a sportág szponzori piaca.
Hosszabbított partnerek
Az új belépők mellett több régi partner is meghosszabbította együttműködését.
A DHL, amely az F1 legrégebbi aktív szponzora, szezononként mintegy 40 millió dollárért biztosította helyét a jövőre.
A Heineken kilencéves, összesen 250 millió dolláros megállapodást kötött, amelyben a fókusz a cég alkoholmentes söreinek promócióján van.
Milliárdos bevételek a szponzoroktól
Az Ampere Analysis adatai szerint a Forma-1 a 2025-ös idényben várhatóan 2,9 milliárd dollár bevételt termel, amelynek közel 19 százaléka szponzori szerződésekből származik. Az új futamok révén új piaci szereplők jelenhetnek meg, így a sport döntéshozói sokszor választhatnak a nagy presztízzsel bíró, globálisan ismert márkák és a magasabb összeget ajánló cégek között.
A sportág vonzerejét nemcsak a luxusmárkák, hanem az autóipar nagy szereplői is jelzik: a közelmúltban a Ford és a Cadillac is bejelentette belépését a Forma-1 világába, ahogy érkezik az Audi is.
Bár logikus, hogy a sport bevételeinek van felső határa, a jelenlegi trendek és számok alapján az F1 még növekedési pályán van. A luxusmárkák megjelenése, a hosszú versenynaptár és a globális érdeklődés azt vetíti előre, hogy a következő években tovább emelkedhet a sport piac értéke.
Az F1 persze korábban is elitklub volt, amelyben hatalmas pénzek forogtak. De a benne szereplő szponzorok „hétköznapiak” voltak, az átlagember mindennapjaiban is jelenlévő márkák voltak. Például: Parmalat, 7UP, Allianz, Zepter, Segafredo. Meg persze a cigaretta márkák, de az némileg más tészta.
Kezdődik a tanév, segítsünk azonak, akik most fognak F1 témában szakdolgozatot írni!