2024. szeptember 21-én különös döntést hozott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA): Max Verstappent közmunkára kötelezték, mert egy hivatalos sajtótájékoztatón káromkodott.
Az eset tavaly hatalmas vitát kavart, és azóta is emlegetik, amikor a pilóták szabadságáról és a sport túlzott szabályozásáról esik szó.
A holland bajnok a szingapúri versenyhétvégén egy dühös megjegyzéssel („elb***ott”) illette autóját, ami nem tetszett a versenyigazgatásnak. Az FIA úgy ítélte meg, hogy példát kell statuálni, ezért közösségi szolgálatra kötelezték a háromszoros világbajnokot.
Verstappen értetlenül állt a döntés előtt, sőt a versenyzők többsége is túlzásnak tartotta a lépést. Több versenyzőtársa is nyíltan kiállt mellette, a GPDA (a versenyzőt érdekvédelmi szervezete) pedig levelet intézett a szövetséghez, mondván: indulatból elhangzó szavak mindig lesznek, és nem szabadna minden káromkodást szankcionálni.
„Közmunka” Afrikában
A büntetést végül az FIA év végi rendezvényén teljesítette: Ruandában, a helyi utánpótlás-programban vett részt, fiatal versenyzőknek tartott bemutatót, illetve kipróbálta az FIA fenntartható járművét. Sokan inkább PR-akciónak látták, mint valódi büntetésnek, hiszen a világbajnok amúgy is részt vett a díjátadón. De tény, hogy extra kötelezettséget jelentett számára, amivel korábban nem számolt.
Nem egyszeri eset volt
Az FIA azóta részletesen szabályozta a pilóták kommunikációját: a trágár nyelvezet mellett a sportszervezetet sértő kijelentések, politikai üzenetek és bírálatok is büntethetők. Ma már akár több tízezer eurós bírság, pontlevonás vagy eltiltás is járhat egyetlen rosszul elsült mondatért. Verstappen és több versenyző szerint ezzel veszélybe kerül a Forma-1 hitelessége, hiszen a sport sava-borsa éppen az őszinte reakciókban rejlik.
Enyhült és szigorodott egyszerre
Noha április óta ez a téma nem nagyon merült fel. Az FIA ugyanis a nagy felháborodás hatására finomított a szabályozáson. Az alapbüntetést 5 ezer euróra csökkentették, és visszavették a többszörös elkövetések szorzóit is. Továbbá a bírák „megkegyelmezhetne” a vétkesnek, ha úgy ítélik, hogy megérdemli azt.
Különbséget tesznek továbbá a helyzetek között – a versenyautóban, küzdelem hevében elhangzó enyhébb szitkok miatt várhatóan senkinek sem kell retorziótól tartania.
A kontrollált közegben, például sajtótájékoztatókon durva szavak használata viszont továbbra is tilos. Szigorodott viszont a bírák, illetve FIA-tisztségviselők sértegetésének megítélése: ilyen esetekben pénzbírság helyett akár rajtbüntetés is kiszabható.
https://motorsportol.hu/f1/2025/09/16/az-f1-esek-fekezzek-a-nyelvuket-es-vegyenek-peldat-muhammad-alirol/