A 2005-ös szezon során két ember versenyzett a bajnoki címért, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen. A spanyol azonban mindenkinél kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtott.
A szezon korai szakaszában három győzelmével megalapozta az előnyt, és bár Räikkönen a McLarennél szintén hétszer diadalmaskodott, műszaki problémák hátráltatták.
Alonso a Renault csapatával 2005-ben mind az egyéni, mind a konstruktőri címet megnyerte abban az évben, megszakítva a Schumacher–Ferrari duó öt éves sorozatát.
Alonso akkor, 24 évesen az F1 addigi legfiatalabb világbajnoka lett, sőt az első spanyol F1-es bajnok.
2005. szeptember 25-én, a São Paulóban dőlt el a bajnoki cím sorsa. Alonso az időmérőt megnyerte, Juan Pablo Montoya és saját csapattársa, Giancarlo Fisichella előtt.
A verseny elején még ő vezetett, de aztán a McLarenek – először Montoya, majd Räikkönen – megelőzték őt, Montoya nyert, Räikkönen pedig mésodik lett. Alonso végül a dobogó alsó fokára ért fel, de ez elegendő volt neki a címe bebiztosítására – miközben két versenyhétvége még hátra volt.
Alonso sikere után Spanyolország örömmámorban úszott. Ezt követően a 2006-os Spanyol Nagydíjon például körülbelül 130 ezer ember ünnepelte Alonso győzelmét a Circuit de Catalunya lelátóin.
A spanyol versenyző első világbajnoki címe óta 20 év telt el, de ő még mindig a Forma-1-es mezőny tagja (noha tartott egy rövid szünetet), és népszerűsége is töretlen.
Szinte a szárnya alá vett minden fiatal spanyolt: saját hazájában egy autósport-múzeumot és gokartpályát is alapított.
Az első vb-cím után egy év múlva duplázott a spanyol, majd 2007-ben átigazolt a McLarenhez, ahol egy ponton múlott a harmadik vb-címe. A csapaton belüli feszültségek következtében azonban 2008–2009-ben visszatért a Renault-hoz.
2010-től öt évig a Ferrarit erősítette, háromszor második lett a bajnokságban, utána 2015–2018 között újra a McLarennél versenyzett. 2018 végén rövid időre visszavonult, ám 2021-ben visszatért az Alpine‑Renault csapat kötelékében, majd 2023-tól az Aston Martin versenyzője.
A negyven feletti életkor és a megfogyatkozó esélyek sem vették el a lendületét: Alonso ma is a mezőny egyik legkitartóbb és legtapasztaltabb tagja.
Fernando Alonso elsöprő 2005-ös diadala nemcsak őt tette naggyá, de felrázta Spanyolországot is. Húsz év távlatából jól látszik, hogy egy generációnyi rajongót inspirált – ahogy ő maga is elismerte, nem hagyományos F1-es országként „erős kultúrát építettünk a sport számára”.
Alonso szerint elég meredeket állít Newey neki a 2026-os autójáról