F1

Alonso 2005: a spanyol csoda, ami véget vetett a Ferrari uralmának

A 2005-ös szezon során két ember versenyzett a bajnoki címért, Fernando Alonso és Kimi Räikkönen. A spanyol azonban mindenkinél kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtott.

A szezon korai szakaszában három győzelmével megalapozta az előnyt, és bár Räikkönen a McLarennél szintén hétszer diadalmaskodott, műszaki problémák hátráltatták.

Alonso a Renault csapatával 2005-ben mind az egyéni, mind a konstruktőri címet megnyerte abban az évben, megszakítva a Schumacher–Ferrari duó öt éves sorozatát.

Alonso akkor, 24 évesen az F1 addigi legfiatalabb világbajnoka  lett, sőt az első spanyol F1-es bajnok.

2005. szeptember 25-én, a São Paulóban dőlt el a bajnoki cím sorsa. Alonso az időmérőt megnyerte, Juan Pablo Montoya és saját csapattársa, Giancarlo Fisichella előtt.

A verseny elején még ő vezetett, de aztán a McLarenek – először Montoya, majd Räikkönen – megelőzték őt, Montoya nyert, Räikkönen pedig mésodik lett. Alonso végül a dobogó alsó fokára ért fel, de ez elegendő volt neki a címe bebiztosítására – miközben két versenyhétvége még hátra volt.

Alonso sikere után Spanyolország örömmámorban úszott. Ezt követően a 2006-os Spanyol Nagydíjon például körülbelül 130 ezer ember ünnepelte Alonso győzelmét a Circuit de Catalunya lelátóin.

A spanyol versenyző első világbajnoki címe óta 20 év telt el, de ő még mindig a Forma-1-es mezőny tagja (noha tartott egy rövid szünetet), és népszerűsége is töretlen.

Szinte a szárnya alá vett minden fiatal spanyolt: saját hazájában egy autósport-múzeumot és gokartpályát is alapított.

Az első vb-cím után egy év múlva duplázott a spanyol, majd 2007-ben átigazolt a McLarenhez, ahol egy ponton múlott a harmadik vb-címe. A csapaton belüli feszültségek következtében azonban 2008–2009-ben visszatért a Renault-hoz.

2010-től öt évig a Ferrarit erősítette, háromszor második lett a bajnokságban, utána 2015–2018 között újra a McLarennél versenyzett. 2018 végén rövid időre visszavonult, ám 2021-ben visszatért az Alpine‑Renault csapat kötelékében, majd 2023-tól az Aston Martin versenyzője.

A negyven feletti életkor és a megfogyatkozó esélyek sem vették el a lendületét: Alonso ma is a mezőny egyik legkitartóbb és legtapasztaltabb tagja.

Fernando Alonso elsöprő 2005-ös diadala nemcsak őt tette naggyá, de felrázta Spanyolországot is. Húsz év távlatából jól látszik, hogy egy generációnyi rajongót inspirált – ahogy ő maga is elismerte, nem hagyományos F1-es országként „erős kultúrát építettünk a sport számára”.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Egy életleckének nevezte Sainz a maga mögött hagyott időszakot

Carlos Sainz szerint a rossz időszakokat mindig egy fényesebb jövő várja. Az Azeri Nagydíjon Carlos…

15 perc ago

Megvan az Aston Martin pilótájának a következő állomáshelye

Nem talált ülést 2026-ra a Forma-1-en belül. Az Aston Martinnál tevékenykedő Felipe Drugovich végre teljes…

2 óra ago

280 órányi élő sporteseményt közvetít a héten a Network4

Egyetlen hét alatt 128 sporteseményt közvetít élőben a Network4 Media Group, az ARENA4, MATCH4 sportcsatornákon…

4 óra ago

Lewis Hamilton szívszorító hírt közölt, aggódnak a rajongók

A hétszeres Forma-1-es világbajnok, Lewis Hamilton szívszorító hírt közölt szeretett kutyájáról, Roscoe-ról. Roscoe közel sem…

5 óra ago

Ferrarival fog versenyezni Max Verstappen

Noha egy hét szünet van most a Forma-1-ben, a címvédő Max Verstappen nem áll le,…

6 óra ago

Új! Minden este érkeznek a legfrissebb Motorsportol.hu hírek, egyenesen hozzád, egyben!

Szeretnél képben maradni a motorsporttal, de nincs kedved/ időd egész nap görgetni a közösségi oldalakat?…

18 óra ago