A Forma-1 történetében először, az FIA hivatalosan is „hőveszély” (Heat Hazard) figyelmeztetést adott ki a hétvégi Szingapúri Nagydíj előtt, mivel szombatra és vasárnapra 31 Celsius-fokot jósolnak.
Ez azt jelenti, hogy minden autóban kötelezően el kell helyezni a hűtőmellények működéséhez szükséges rendszerelemeket. A versenyzők dönthetik el, hogy ténylegesen viselik-e a mellényt, ám ha nem, akkor 5 kilogramm ballasztot kell magukkal vinniük.
Az FIA döntésének előzménye a 2023-as Katari Nagydíj, ahol Logan Sargeant hőguta miatt feladta a futamot, Esteban Ocon pedig többször is a sisakjába hányt a verseny végén. Bár több csapat már tesztelte a rendszert, a bevezetést technikai nehézségek kísérik.
A mellények kötelező használata csak 2026-tól lép érvénybe, addig opcionális.
Vegyes tapasztalatok
A hűtőmellény körülbelül 50 méternyi vékony csőrendszerből áll, amely hűtőfolyadékot keringet a versenyző törzsén (mint a nyitóképen). A kezdeti tapasztalatok szerint azonban a mellény kényelmetlen volt: a csatlakozóegység „teniszlabdához hasonlított” – ahogy Esteban Ocon fogalmazott –, ráadásul a szűk pilótafülkében a csövek megtörhetnek, ami akadályozhatja a hűtést.
Előfordult olyan is, hogy a rendszer túlmelegedett, és hideg helyett forró folyadékot pumpált a versenyzőkre.
Lewis Hamilton egyszerűen így fogalmazott: a mellény „nagyon viszket”.
George Russell idén Bahreinben már versenyen is használta a mellényt, és elmondása szerint nemcsak a komfortot javította, de a futam végi technikai gondok mellett is segítette, hogy koncentrált maradjon – a jutalma egy váratlan dobogó lett.
A szingapúri kihívás
A szingapúri futam mindig is a legkeményebbek közé tartozott a pilóták szerint. Lance Stroll így nyilatkozott:
„Szingapúr az egyik olyan verseny, amire minden lehetséges módon fel lehet készülni. Hőedzés, szaunázás – egész héten szaunában ültem. De a tapasztalatom szerint, bármit is teszel, mindig brutális futam marad, fizikailag és mentálisan is. Szóval igen, ki fogom próbálni a mellényt, meglátom, működik-e. De azt hiszem, teljesen mindegy, lehet, hogy csak öt körig működik, aztán már nincs több hűtés. Onnantól pedig csak 50 kör szenvedés.”
Carlos Sainz szerint a kulcs nemcsak a hőmérséklet, hanem a páratartalom is: „Szerintem a meleg önmagában nem olyan rossz… de amikor 28, 30 fok van és még párás is, olyan szingapúri módon, az nagyon nehéz.”
Hozzátette, hogy a rendszer egyre megbízhatóbb: míg korábban félóráig működött, mostanra akár egy órát is kibírhat.
„Ez egy kétórás verseny. Ismétlem, már tízszer teljesítettem a szingapúri versenyt. Ha elromlik vagy nem működik, nem aggódom. Lefutom a versenyt, és frissen ugrom ki, ahogy mindig. De ha működik, az jobb, mert akkor kicsit kevesebbet kell szenvedni.”
Kompromisszum
Nico Hülkenberg elmondta, hogy ő is kipróbálja a mellényt, miután a dzsiddai futam után „teljesen kiégettnek” érezte magát, míg Alex Albon a hűtőmellénynek köszönhetően „friss volt, mint egy tavaszi csirke”.
Összességében a versenyzők kezdeti fenntartásai enyhülni látszanak, és egyre többen ismerik el, hogy a hűtőmellények valódi segítséget jelenthetnek a testet és a koncentrációt próbáló versenyeken.