Az Audi 2026-os Forma-1-es debütálására egy olyan hajtásegységgel készül, amely teljesítményét félig belső égésű motor és ugyanígy elektromos motor adja.
A paddockban keringő pletykák szerint a neuburgi mérnökök a belső égésű motorjukkal átlépték a 400 kW-os határt, és több mint 540 lóerőt értek el. Eddig a fő figyelem a Ferrari korábbi alkalmazottjaira irányult, akik elhagyják a Scuderia-t, hogy megerősítsék az Audi motoros részlegét. Wolf Zimmermann (aki már összepakolt, de még nem távozott a Ferrari versenyosztályáról) és helyettese, Lars Schmidt kulcsszerepet játszottak a maranellói motoros kutatási és fejlesztési részlegben. A négykarikás márka, amely 2026-ban készül F1-es bemutatkozására, először inkább az esélytelenek biztos nyugalmával indulnak.
Mattia Binotto, az Audi F1-projekt irányítója ötéves tervet indított, amelynek célja a győzelem 2030-ban. Az Autosprint magazinnak adott izgalmas interjúban a volt Ferrari-mérnök egy izgalmas forgatókönyvet vázolt fel:
„A királykategória a legösszetettebb sportág, és nem csak a motorsportban. Ez méretének és a technológiájának köszönhető. A történelem tanítja nekünk, hogy minden sikeres ciklus öt-hét éves felkészülési időszakon alapszik. Mi is öt év alatt akarjuk ezt megvalósítani: három év alatt felépíteni és két év alatt konszolidálni.”
A kép világos, de igazság az, hogy a Sauber Audi-vá alakulása már egy ideje folyamatban van. Az ingolstadti márka azonban nem úgy közelíti meg az F1 világát, mint a Cadillac, amely a semmiből építi fel csapatát. A svájci csapat elhagyta az utolsó helyet a konstruktőrök bajnokságában, és mindkét pilótájával pontokat szerzett, így objektív növekedésről beszélhetünk. Mindeközben senki sem beszél az Audi Motorsport Kompetenciaközpontról, amely 2014 óta a németországi Neuburg an der Donau városában üzemel.
Ez egy 3000 négyzetméteres gyár, ahol a négykarikások motoros részlege fejleszti a termékeit. Neuburgban született a WEC-hez készült Audi R18 e-tron, a Dakar-ralin versenyző és győztes Audi RS Q e-tron. Az Audi RS 5 DTM-es vagy a Formula E együléses autóinak menedzsmentje is itt volt tetten érhető. Tehát egy olyan kiváló központról beszélünk, amelynek alkalmazkodnia kellett a száguldó cirkusz igényeihez is. A létesítményt bővítették, a személyzet létszáma megsokszorozódott, a Mercedes és a Ferrari tapasztaltabb és nagyobb tudású szakembereit vonva be.
A paddockban keringő pletykák szerint a legjobb hajtásegység ebben a szakaszban a Mercedesé, amely a Brackley-ben található gyári csapatot, valamint a McLarent, a Williamst és az Alpine-t fogja hajtani. Nagyok az elvárások a nagy motorgyártási hagyományokkal rendelkező Ferrarival szemben is. Sokan izgatottan várják a Honda és az Aston Martin együttműködését, de szinte senki sem tud semmit az Audi és a Ford által gyártott Red Bull Powertrains erőforrásokról.
A Ferrari, miután elvetette a Zimmermann ötletét, egy rendkívül innovatív acél hengerfejet, mert az nem felelt meg a várt megbízhatósági szabványoknak, egy forradalmian új és rendkívül titkos szívórendszerrel ellátott alumíniumötvözet megoldás mellett döntött. A elvesztegetett idő természetesen megterhelte az istállót. Az Enrico Gualtieri vezette mérnökök így némileg lemaradtak a Mercedestől, a Honda pedig nem sokkal mögöttük volt.
De hová tehető az Audi? A keringő pletykák szerint a németek áttörték a 400 kW-os határt belső égésű motorjukkal, elérve az 540/550 lóerőt, míg a nagyra tartott Mercedes PU 420 kW-os, vagyis körülbelül 571 lóerős teljesítményt ér el. Ez kezdetnek már nem is sokkal több…
Ezeket a számokat óvatosan kell kezelni, mivel nem hiteles adatokról van szó, hanem csupán azok pletykákról, akik… szaglásznak, miután hallottak a tesztpadokon végzett tartóssági tesztekről. A teljesítménycsúcsok pedig nem jelzik a megbízhatóság szintjét, mivel egy teljes szezonban 24 futamot kell teljesíteni négy egységgel.
Az Audi, legalábbis kezdetben, nehezen fogja összehangolni a csapat két lelkét (Hinwil és Neuburg), de ésszerűen feltételezhető, hogy a valódi top csapattá válás kiindulási alapja már magasabb lesz, mint amit egyszerűen a Sauber gyári csapattá alakításával elképzelni tudunk.
Binotto feladata nehéz, de a svájci születésű, Reggio Emilia-i származású szakember megadta az alapokat a négykarikás Forma-1-es kaland kezdetéhez. Természetesen a győzelem már más tészta, de a német gyártó hozzászokott a technikai kihívásokhoz…
Az Audi F1 projekt korábbi irányítója a Cadillac F1-hez igazol