2026 hatalmas mérföldkő lesz a Forma-1 számára: egyszerre újul meg a kaszni és az erőforrás, ami a sport történetének egyik legnagyobb szabályváltoztatását jelenti.
Ezek az átalakítások felboríthatják az erősorrendet, új izgalmakat hoznak, és látványosabb versenyzést eredményeznek.
Lássuk milyen változások lesznek – a Forma-1 hivatalos közlése szerint!
Alváz és aerodinamika
Kisebb és könnyebb autók:
A tengelytáv 200 mm-rel csökken (3400 mm-re), a szélesség 100 mm-rel kisebb lesz (1900 mm), a padlólemez szélessége 150 mm-rel csökken, a minimum tömeg pedig 30 kg-mal lesz kevesebb (770 kg). Mindez az agilisabb és közvetlenebb kezelhetőséget szolgálja.
Csökkentett leszorítóerő:
Az alsó aerodinamikai alagutak eltávolítása miatt az össz-leszorítóerő kb. 15–30%-kal csökken.
Csökkentett légellenállás:
Az össz-légellenállás akár 40%-kal is mérséklődhet.
Aktív aerodinamika:
Mozgatható első és hátsó szárnyak váltják fel a DRS-t, magas és alacsony leszorítóerős beállításokkal. Ez lehetővé teszi, hogy a versenyzők ott kapjanak extra tapadást és sebességet, ahol arra a legnagyobb szükség van.
Gumik:
A 18 colos kerekek maradnak, azonban az első gumik 25 mm-rel, a hátsók 30 mm-rel keskenyebbek lesznek, csökkentve a légellenállást és a tömeget.
Erőforrás (Power Unit)
Kb. 50/50-es megosztás:
Az erő nagyjából fele a belső égésű motorból (ICE), fele elektromos hajtásból származik.
Egyszerűsített hibrid rendszer:
Az MGU-H megszűnik; az MGU-K teljesítménye jelentősen nő (120 kW-ról 350 kW-ra), javítva az előzési lehetőségeket és az egyenesbeli sebességet.
Fenntartható üzemanyag:
Az autók fejlett, fenntartható üzemanyaggal működnek, teljesítménycsökkenés nélkül.
A versenyző kerül a középpontba
Az új érában a versenyzők minden eddiginél nagyobb kontrollt kapnak az autó felett. Az energia felhasználásáról, visszanyeréséről és megtakarításáról szóló kritikus döntések még nagyobb felelősséget rónak rájuk.
Az, hogy megértsük, miként alkalmazzák ezeket az új taktikai elemeket, kulcsfontosságú lesz a versenyzői képességek és a versenyintelligencia valódi értékeléséhez.
Új kifejezésekkel kell megismerkednünk
A terminológiát az FIA-val, a csapatokkal és mérnökökkel együttműködve dolgozta ki a Forma-1. Ezt követően új és hagyományos rajongók körében tesztelték, felhasználva független közvélemény-kutatási adatokat, valamint az 50 000 fős Fan Voice közösség visszajelzéseit.
A cél az volt, hogy elkerüljék a túlzó vagy erőltetett kifejezéseket, mivel a rajongók – régiek és újak egyaránt – az egyszerűbb, objektív és tartalmas nyelvezetet részesítik előnyben. Fontos, hogy az új, technikailag összetett szabályokat pontosan és hitelesen mutassák be, úgy, hogy az új kifejezések valódi segítséget nyújtsanak az elemzésekhez és a közvetítésekhez.
Az új terminológia összefoglalása
OVERTAKE MODE – Előzési mód
Az egy másodpercen belül haladó versenyzők extra teljesítményt használhatnak az előzés kezdeményezésére. Ez váltja fel a DRS-t, és stratégiai eszközként segíti az előzéseket – egyben vagy akár egy körön elosztva is bevethető.
BOOST MODE – Rásegítő mód
A versenyző által vezérelt energiafelhasználási eszköz az energiatároló rendszerből (ERS). Támadó vagy védekező célokra egyaránt használható, a pálya bármely pontján. Egy gombnyomásra maximális teljesítményt biztosít a motorból és az akkumulátorból.
ACTIVE AERO – Aktív aerodinamika
Az első és hátsó szárnyelemek dinamikusan állítható dőlésszögei bizonyos nagysebességű szakaszokon, kanyarban és egyenesben. Stratégiai alkalmazkodást tesz lehetővé, és maximalizálja az autó teljesítményének kihasználását a nagyobb tapadás révén.
RECHARGE – Újratöltés
A versenyzők visszanyerhetik az akkumulátor energiáját fékezéskor, az egyenesek végén történő gázelvételnél, sőt olyan kanyarokban is, ahol csak részterhelést alkalmaznak.






