A 2026-ban életbe lépő Forma–1-es technikai szabályok egyik fontos újítása, hogy az autók visszapillantó tükreibe biztonsági lámpákat kell építeni. Az FIA célja a jobb láthatóság és a pályán zajló helyzetek egyértelműbb jelzése, különösen rossz látási körülmények között.
A Forma–1-ben 2026-tól életbe lépő új technikai szabályrendszer nemcsak a motorok és az aerodinamika kapcsán hoz jelentős változásokat, hanem a biztonság terén is látványos újdonságokat vezet be. Az egyik ilyen, hogy az autók visszapillantó tükreibe kötelezően biztonsági lámpákat integrálnak.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2026-os technikai szabályzatűnak C14.2-es és C14.7-es pontja leírja, hogy a visszapillantó tükör házának tartalmaznia kell egy úgynevezett oldalsó biztonsági lámpát (lateral safety light).
A szabályok szerint
- a tükörtestnek teljes egészében körül kell fognia ezt a lámpát,
- a lámpa pontos pozíciója kis mértékben szabadon eltolható,
- a fénykibocsátó felületnek kívülről jól láthatónak kell lennie,
- a megoldás nem lehet pusztán aerodinamikai elem, elsődleges funkciója a biztonság.
Az elmúlt években a Forma–1-ben egyre nagyobb hangsúlyt kapott a láthatóság és a észrevehetőség, különösen esős vagy rossz látási körülmények között. A hátsó fény már régóta kötelező, azonban az FIA szerint ez önmagában nem mindig elegendő, főleg oldalirányú helyzetekben.
Itt a 2026-os, új F1-es szabályok összefoglalója, szemléltetve!
A tükörbe épített lámpák célja, hogy
- jobban láthatóvá tegyék az autókat oldalról,
- segítsék a versenyzőket és a pályabírókat,
- kiegészítsék az autó egyéb biztonsági fényjelzéseit.
Mivel a visszapillantó tükrök az egyik legszigorúbban szabályozott karosszériaelemek közé tartoznak, fontos, hogy a mérnökök úgy integrálják a lámpát, hogy az
- megfeleljen a geometriai és biztonsági előírásoknak,
- ne jelentsen aerodinamikai előnyt vagy hátrányt,
- ellenálljon a rezgéseknek és ütközéseknek.
Ez várhatóan egységesebb, masszívabb tükörkialakításokat eredményez majd a 2026-os autókon.






