Fotó: Vertigo Média
Az 1991-es Manta, Manta hatalmas siker volt a német nyelvterületen, így az osztrák-magyar határon „átszivárgó” ORF-nek köszönhetően Nyugat-Magyarországon is.
Még bőven VHS korszak volt, és aki kicsit is konyított németül, annak ez kultfilm volt. A két Németország még éppen csak egyesült újra, a KENWOOD rádiókból a menőknek azonban már techno szólt. Az autó meg vagy a már akkor is 15 évvel korábbi, inkább csak megmosolygott Opel Manta volt. Abszolút átjött akkor is a lakótelepi hülyegyerekek autókat tuningolnak, és illegálisan gyorsulnak vele, és bandáznak hangulat. Magyarország lemaradását pedig pontosan az mutatja, hogy ez a feeling tömegével már a 2000-es évek elején érkezett meg, de még bőven a Halálos Iramban sorozat előtt. Ezért is mondhatjuk nyugodtan, hogy a németek sokkal előbb kijöttek ezzel, még ha takarékosan is, mint az amerikai Vin Dieseles eposz.
A mi német hősünk Bertie, a TESCO Gazdaságos Sylvester Stallone. Nincs azonban miért szégyenkeznünk, mert kb. hasonló alakítást nyújtott anno az Angyalbőrben Rabovics Milán honvéd, Szerednyey Béla alakításában. Bertie tehát a kisváros legjobb csajával jár, fura, kattant haverjai vannak, bírja a piát. Üt ha kell, és ha nem is a település leggyorsabb sportverdája az övé, a sebességbeli hiányt az illegális futamokon kellő bátorsággal kompenzálja. A dolog beütött, pedig még csak nagyon kezdeti újhullámos film volt ez, fiatal, akkor még ismeretlen szereplőkkel. És valóban, Til Schweiger az, aki a nemzetközi mozipiacon is megmérettetett. Nem lett ugyan A-listás színész, de azért csak szerepelt például a Becstelen brigantykban is, ami azért komolyan jegyzett mű. Ahogy pedig Tom Cruise is mert újra hozzányúlni a Top Gun legendájához, Til is gondolt egy merészet. Újra belevágott a mantázás mantrázásába.
Herr Schweiger felült tehát a nosztalgiavonatra, akarom mondani kitolták újra az Opelt, és megpróbál ugyanaz a tahó de kedves hülyegyerek lenni, mint volt vagy 30 éve. És ez sikerül is neki, sőt, ha megvakargatjuk a munkásságát, valójában csak az ilyen szerepek állnak jól neki. Ugyanakkor az első részhez képest itt már nem az illegális gyorsulással teszik fel az i-re a pontot, hanem egy klasszikus sportautók versenyére, zárt pályán. Igen, ahogy Németország, ez a folytatás is PC lett, de oly módon, hogy vagy megvitatják ezt retrospektív jelleggel a szereplők, tehát akkor és most elemzésképp. Esetleg direkt annyira túltolják, hogy akár nevetségessé is tegyék benne a manapság szinte kötelező LMBTQ+ szálakat. Teljesen felesleges is moralizálni, vagy akár az autós jeleneteket komolyan venni.
Bevallom, én nem egészen egy héttel ezelőttig csak németül láttam az eredeti első részt, és a magyar szinkronban akadnak bőven félrefordítások. Gyanítom, itt a második rész is élvezhetőbb németül, egyszerűsen a figyelem, és dobpergés – létező német humor – apróságai csak úgy, azon a nyelven ülnek, ahogy azt ismerhetjük akár bármelyik Rammstein számból is. Szövegelésből pedig itt nincs hiány, talán ez a legerősebb értéke a filmnek, hogy folyamatos utalások vannak más filmekre, a saját 30 évvel ezelőtti történeteikre. Ugyanakkor aki először ülne be, az se aggódjon, önállóan is érthető, élvezhető a második Manta film.
Szomorú, hogy az Opel már nem egy sportos márka, sokan és rosszul dolgoztak azért, hogy ez így legyen. Valóban, volt még egy komoly fellendülés a 90-es években a Calibra kultusszal, ami kvázi a gyermeke lett a Manta rajongásnak. Voltak is DTM-es sikerek, ma már DTM is csak GT autókkal és szabályzással felöntve létezik, nem az igazi.
Az életérzés, és az a szabadság amit ezek az akkori fiatalok kerestek, szerencsére ma is megvan Németországban, és nemzetközi mércével mérve is remek példa. Fontos ugyanakkor, hogy a második rész inkább már egy családi vígjáték, mint autós-kult film. Szerencsére, a generációkon átívelő humor feledteti azt, hogy nem látjuk ezúttal annyit, Bertie sárga tuningolt Mantáját.
2009-ben már volt valami leforgatott jelenet, de maga Schweiger mondta el, hogy a forgatókönyv nagy része szar volt. Így kukázták az egészet. Azután aprólékosan állt össze mindaz, amit végül most láthatunk. Még ha tényleg olcsó, már-már olykor gyerekes is a humor benne, van még bőven Kraft és üzemanyag a Mantában.
A családegyesítés a vásznon és talán a széksorok közt is tehát jól sikerült. Hiába húzzák le az IMDB-n, valószínűleg csak nem értik a német lélektant és humort, tehát: 8/10!
Ja, és igen, benne van egy harmadik rész is, amire zicher nem kell 30 évet várni…
Jorge Lorenzo, aki 2010 és 2015 között háromszor nyerte meg a MotoGP-világbajnokságot, saját vezetési stílusát…
Jóval hűvösebb idő fogadta a mezőnyt a harmadik szabadedzésen péntekhez képest. Ahol továbbra is erős…
Ahogy Damon Hill a Williams Racingnél Ayrton Senna mögött volt másodhegedűs, úgy ez a film…
Szezonbeli legjobb eredményét érte el Liam Lawson Ausztriában, de úgy véli többet kell nyújtania. Liam…
Jorge Martín egyre közelebb kerül ahhoz, hogy visszatérjen az aktív versenyzéshez. Bár jelenleg még nincs…
Az elmúlt napok legfalkapottabb híre, hogy Max Verstappen jövőre a Mercedes csapatához igazolhat. Ez pedig…