Szoktam mondani, hogy különleges érzékem van arra, hogy bármelyik városban megtaláljam az F1-hez kapcsolódó helyeket, de ez csak részben igaz. Amikor találok egy érdekes helyet, mindig becsillagozom a Google Térképen, így ha a közelben járok, eszembe jut, hogy érdemes megnézni. A másik titkom pedig, hogy mindig megkérdezem az internetes barátomat, ChatGPT-t, hogy mit érdemes megnézni az adott helyen vagy annak környékén. Még sosem hagyott cserben (néha kitalál nem létező helyeket, mert, mint kiderült, még nálam is nagyobb people pleaser).
Így szereztem tudomást a Brno-i Műszaki Múzeumról is.
Ez az utazás eredetileg egy barát meglátogatásáról szólt, de mivel volt egy kis szabadidőm, amíg ő dolgozott, kellett valami, ami lefoglal. Ez a múzeum kicsit poros, hogy őszinte legyek, és jól éreztem magam benne, de tízszer jobban élveztem volna, ha a leírások angolul is elérhetők, különösen, mert Csehországban is voltak autógyárak, amikről volt szó és szerettem volna többet megtudni róluk, de sajnos nem lettem okosabb (és a Lens nem támogatja a cseh fordítást).
Volt egy terem a Masaryk-pályáról is, amit másnap terveztem meglátogatni, de az sem volt angolul. Szerencsére végeztem egy kis kutatómunkát előtte, így nagyjából azért megértettem, hogy mire akar kilyukadni a kiállítás. Például, hogy a pálya hasonló Spa-hoz vagy a Nürburgringhez abban az értelemben, hogy régen sokkal hosszabbak voltak (és elég veszélyesek is), de idővel egyre rövidebbek lettek, míg elérték a jelenlegi hosszúságukat. Brno sosem adott otthont F1-es futamoknak, de a harmincas években itt rendezték a Csehszlovák Nagydíjakat.
A múzeum egyébként sok random dolog keveréke, például optikának, az Enigma-gépnek (amitől azonnal újra meg akartam nézni a Kódjátszmát), középkori kovácseszközöknek, sok régi autónak, motornak, meg egyebeknek.
Fentebb bevallottam, hogy az F1-es helyek megtalálása részben a ChatGPT-nek köszönhető, de a másik része – nos, az tényleg az én „pókösztönöm”. Így történt, hogy ebben a múzeumban egy ideiglenes kiállítást is találtam, ami Ferrari modellautóknak volt szentelve. Ismétlem, nem sokat értettem a kiírásokból, mert a csehem nem éppen a legjobb (vagy létező úgy egyáltalán, hogy őszinte legyek), így amit meg tudtam állapítani, az az volt, hogy valaki nagyon szereti a Ferrarit, és rengeteg különböző modellt épített kézzel. Ez egy hatalmas terem volt tele fél méter hosszú, különböző korszakokból származó vörös modellautókkal. Nagyon élveztem, és tényleg sajnáltam, hogy minden csak csehül volt.
A második nap a barátommal elmentünk a Masaryk-pályára.
Az offseason alatt ingyenesen látogatható, és szabadon sétálhatsz körülötte (beleértve a bokszutcát és a dobogót is). Felültünk a 402-es buszra (ami nagyon ritkán jár, ezért érdemes előre tervezni), és az egyenesen a bejárathoz vitt. Még volt egy kis hó, úgyhogy azzal is szórakoztunk, és végigsétáltunk az egész pálya hosszát (5,4 km). Jó kis kirándulás volt, a meredek részek után néha kicsit kapkodtam a levegőt. A bokszutca is nyitva volt, de autók nélkül kicsit lehangoló látványt nyújtott.
Rengeteg videót készítettünk, és jó móka volt a séta is. A busz menetrendje miatt a Grid Hotelben kötöttünk ki, ami a pálya közepén van, és ott volt néhány autó (egy Lamborghini, egy Porsche és néhány formula típusú autó) ÉS EGY SZIMULÁTOR. Ami remek időtöltés – különösen, ha ingyenes, és senki más nem használja. Szóval versenyeztünk párat, és örömmel jelentem, hogy NEM lettem Brno bajnoka, viszont Spielbergé igen.
Nagyon tetszett a pálya, bár olyan csupasz, olyan kevés a lelátó – jelenleg el sem tudom képzelni, hogy itt MotoGP-t rendezzenek, de gondolom, lesznek változtatások, meg építenek még biztos lelátókat. Nagyon különleges hangulata van – teljesen más, mint bármelyik másik pálya, ahol eddig jártam – az épületek és minden olyan szocialista stílusú volt (a színek, az anyagok, az egész koncepció).
Ha Brno környékén jársz, ezt a két helyet mindenképp ajánlom. Ha nem tél van, természetesen valódi események is vannak a pályán, úgyhogy nézd meg a weboldalukat is!
View this post on Instagram