Minden más

Hatalmas izgalmakat hozott a HunGarian Baja – Várpalotán és környékén

A 2025-ös HunGarian Baja két napja rendkívüli izgalmakat hozott a Várpalota melletti katonai lőtéren kialakított pályán.

Miért nem Baja?

Sokan kérdezték tőlem, hogyan mehetek Várpalota környékére egy versenyre, amelynek Baja a neve, és miért nem ott zajlik az esemény. A „Baja” rally valójában egy tereprali-verseny, amely hosszú távú, nehéz terepen zajló kihívásokat, navigációs feladatokat és a járművek állóképességének próbáját jelent. A név nem feltétlenül a helyszínre utal: a legismertebb ilyen versenyek, mint a mexikói Baja 1000 vagy a magyar HunGarian Baja, különböző országokban zajlanak, de közös bennük a nehéz terep és a hosszú távok okozta kihívás.

A versenyeken a terep gyakran nagyon nehezen járható, legyen szó sivatagról, hegyvidékről vagy más akadályokkal teli útvonalról, miközben több száz kilométert kell teljesíteni. A navigáció rendkívül fontos, hiszen a pilótáknak térképek, GPS vagy más eszközök segítségével kell követniük az előre kijelölt útvonalat. A Baja-versenyeken különböző járműosztályok indulnak, legyenek azok autók vagy teherautók, a hangsúly mindig a táv teljesítésén, a kitartáson van, nem csupán a sebességen.

HunGarian Baja 2025

Magyarországon most hétvégén rendezték meg a HunGarian Baja futamot. Az extrém melegben a versenyzőknek és a nézőknek is igazi kihívást jelentett a program: közel 40 fokos hőségben száguldottak az autók, a pálya technikás, változatos szakaszai pedig folyamatos koncentrációt igényeltek. Nézőként is izgalmas volt látni, mennyire kiszámíthatatlan a tereprali világa: eltévedő párosok, technikai problémák és a néha helytelenül viselkedő nézők mind fokozni tudták a feszültséget.

Első nap

Az első nap estéjén a 2022-es bajnok, a Toyota Gazoo Racing pilótája, Benediktas Vanagas navigátorával, Aisvydas Paliukenas-szal, az élre állt. Hibátlan prológ és első szelektív szakasz után ők vezették a mezőnyt, a legjobb magyar páros, Csucsu és Mesterházi Márk pedig a top tízben zárták a napot. Ugyanakkor Afonso Oliveira számára már a kezdet előtt véget ért a verseny, miután a shakedown során megsérült az autója.

Második nap

A második szelektív szakasz viszont már változást hozott az élmezőnyben. Vanagasék rossz útra tévedtek, és öt percet veszítettek, így Denis Krotov és Oleg Uperenko került az élre. A litván páros ekkor már a harmadik helyre szorult. A nap során az extrém meleg és a hosszú, 130 kilométeres szakaszok komoly kihívást jelentettek, és sajnos már ekkor is többen kénytelenek voltak feladni a versenyt, köztük a tavalyi súlyos balesete után visszatérő Frantisek Brutovsky.

A harmadik szakasz volt a legdrámaibb. Vanagasék „Black Hawk” becenévre hallgató autója kigyulladt, így a verseny számukra idő előtt véget ért. Ez az eset nemcsak a verseny izgalmait fokozta, de a többi élmezőnybeli páros esélyeit is átírta. Krotovék nyugodtan folytathatták a napot, és a szakasz megnyerésével több mint négyperces előnyt építettek ki az összetettben.

A negyedik, utolsó szelektív szakasz pedig tovább növelte a feszültséget: a második helyen álló Zapletal–Sykora páros kormánymű-probléma miatt kiesett, Krotovék pedig a bal hátsó kerék sérülése miatt elveszítették az első helyet az SS4 céljában, látszólag Grajek–Goleniewski javára. Hosszas várakozás és az óvások vizsgálata után azonban Krotovék megtarthatták győzelmüket az Ultimate-kategóriában. A Challengerek között Spieringsék diadalmaskodtak, az SSV-k mezőnyében pedig Hamed Al Wahaibiék bizonyultak a legjobbnak. A magyarok közül Csucsu és Mesterházi Márk az ötödik helyen végeztek, ezzel a legjobb hazai párosként zárták a versenyt.

Összességében a 22. HunGarian Baja minden eleme hozta a tőle megszokott izgalmakat. Technikai kihívások, hőség, eltévedések, kigyulladt autó, de a szervezés és a versenyzők kitartása mellett lenyűgöző teljesítmények születtek. Nézőként is le a kalappal a mezőny előtt: ez a két nap a tereprali minden szépségét és kiszámíthatatlanságát megmutatta. A két nap alatt, 4 szelektív szakaszon összesen 459 kilométert tettek meg a versenyzők.

A kategóriagyőztesek a következők voltak: Denis Krotov – Oleg Uperenko az Ultimate kategóriában, Paul Spierings – Mark Salomons a Challenger kategóriában, Hamed Al Wahaibi és navigátora az SSV kategóriában, Garamvölgyi Zoltán – Takács Antal a Junior kategóriában, Miroslav Zapletal – Marek Sykora a Master kategóriában, Benediktas Vanagas – Aisvydas Paliukenas az EBC kategóriában, míg a T4NAT / Nemzeti futamot Garamvölgyi Zoltán – Takács Antal nyerte, őket Karel Trneny – Vaclav Pritzl és Németh Norbert – Németh Pálma követték.

Fotó: motorsportol.hu
Fotó: motorsportol.hu
Fotó: motorsportol.hu
Fotó: motorsportol.hu
Fotó: motorsportol.hu
Fotó: motorsportol.hu
Fotó: motorsportol.hu
Börcsök Réka

Recent Posts

Óriási megtiszteltetés érte a hazájában Piastrit

Oscar Piastriról nevezik el a tribünt az Ausztrál Nagydíjon jövő évtől, ami a McLaren pilóta…

53 perc ago

Előkerült egy újabb fotó: Wolffék hajóján nem csak Verstappen volt ott!

Már korábban is sejteni lehetett, hogy Max Verstappen és Toto Wolff találkoztak az utóbbi luxushajóján…

5 óra ago

Felrobban a dühtől Bagnaia: Rászólt a Ducatira

Hiába ült a Red Bull Ring trónján Francesco Bagnaia az elmúlt években, idén Marc Márquez…

7 óra ago

Marko dicséri a McLaren pilótapárosát, de egyben figyelmezteti őket egy problémára is

Helmut Marko kijelentette, hogy "nagyon sportszerű” a McLarentől, amiért nem alkalmaz csapatutasításokat, de egyben figyelmeztet…

9 óra ago

Megfejtették a McLaren dominanciájának a titkát

Az idei McLaren MCL39-es a Forma-1 történetének egyik legsikeresebb és legdominánsabb konstrukciója. Kevés versenypályán tudják…

11 óra ago

A Ferrari korábbi kollégája Hamilton édesapját méltatta

Lewis Hamilton édesapja, Anthony Hamilton hosszú évek óta szereplője a Forma-1 világának. A hétszeres világbajnok…

21 óra ago