Moto

Visszatért a halálból a paddock szívtiprója, hogy meghonosíthassa a 46-os rajtszámot

A mai napon 70 éves Valentino Rossi édesapja, Graziano. A 46-os rajtszám meghonosítójának karrierje azonban közel sem volt zökkenőmentes.

Tavulliát abban az időben a csend és a nyugalom jellemezte. A turisták Cattolica és Rimini strandjaira érkeztek leginkább élvezni a napfényt, így a kisváros nem volt kitéve semmi rendkívüli megmozdulásnak. Egészen 1954. március 14-éig. Ezen a napon Pesaróban világra jött egy kisfiú. Nem volt ő gazdag család sarja, egy egyszerű bútorasztalos és egy háztartásbeli hölgy gyermekeként született és Graziano névre keresztelték. Vezetékneve gyakori volt az országban, de idővel mégis ezt a nevet kántálta mindenki a környéken. Az ok pedig egészen rendkívüli.

Graziano Rossi 1971-ben, 17 éves korában vetette bele magát először a motorversenyzés világába. Barátai szerint egy igazi szív-lélek ember volt, akikre ha felkerült a sisak, azonnal az utak rémévé változott. Négy évvel később vett részt először országúti versenyen, majd egyre nagyobb babérokra törve 1978-ban már a 250-es kategóriában szorongatta az ellenfeleket. Már a második világbajnoki szezonjában 3 futamgyőzelmet szerzett, és az 1979-es idényt a harmadik helyen zárta a tabellán.

Tehetsége természetesen feltűnt a kor 500-as csapatfőnökeinek is, így szabadkártyás lehetőséget kapott, hogy kipróbálhassa magát a legmagasabb géposztályban. Imolában előkelőbb helyen végzett, mint a két világbajnok, Barry Sheene és Kenny Roberts. 1980-ban már teljes idényt teljesített a Suzukival.

Steve Parrish, korábbi versenytársa így emlékszik vissza az idősebb Rossira: „Bomlottak érte a nők, még az akkori barátnőm is. Még Barry Sheene felesége, Stephanie is odavolt Grazianóért. Az összes nő majd’ elájult tőle. Vállig érő haja volt, a bőrruhája mindig tökéletesen állt neki, és kedves, közvetlen stílusa volt. Velejéig olasz volt, igazán elbűvölő. Ő volt a boxutca szépfiúja.”

Szenvedélyének megvoltak az árnyoldalai is, ugyanis olykor több időt töltött a kavicságyban, mint bárki. 1980-ban kétszer állt dobogón, viszont erre a szezonra keményen rányomta a bélyegét egy komoly sérülés, melyet rali közben szerzett. 1982-ben Imolában végül megpecsételődött a karrierje. A Villeneuve-kanyarban bukott hatalmasat 240 km/h sebességnél. Újra kellett éleszteni. 28 éves volt ekkor.

Visszatért még ugyan a paddockba, de csak azért, hogy büszke apukaként eldicsekedjen kisfiával, Valentinóval. A többi pedig ma már történelem.

Vörös Kamilla

Recent Posts

Ezért lehetetlen lemásolni Marc Márquezt – egy bennfentes szemszögéből

Marc Márquez nevét már most a MotoGP történetének legnagyobbjai között emlegetik – és nem véletlenül.…

2 óra ago

Piastri beállította Senna házi rekordját a McLarennél

Oscar Piastri a Spanyol Nagydíjon elért győzelmével beállította Ayrton Senna nyolc egymást követő Forma-1-es dobogós…

4 óra ago

Az összeomlott Stroll helyére ideiglenesen meglepő nevet igazolhat az Aston Martin

Az Aston Martin a Spanyol Nagydíjon ünnepelhette a szezonban még csak a negyedik pontszerzését. Fernando…

6 óra ago

Verstappent ki kellett volna zárni a futamról Rosberg szerint

Enyhe büntetést kapott Max Verstappen a George Russell elleni incidense miatt, így gondolja Nico Rosberg.…

8 óra ago

Felemás hétvége a Ferrarinál: Hamilton csalódott, Leclerc elégedett

A Spanyol Nagydíj után Lewis Hamilton letört volt, Charles Leclerc nagyon örült az elért harmadik…

10 óra ago

Heti motorsport kérdés: szavazz a kedvenc bajnokságaiddra!

Újabb hétfő, újabb kérdés a Motorsportol.hu olasóihoz. Ehhez a kérdéshez a Kamion Eb hétvégi, szlovákiai…

11 óra ago