Moto

20 évvel ezelőtt szatellitmotorral nyerni? – Melandri visszaemlékezett azokra az időkre

Az ex-MotoGP-pilóta Marco Melandri elmagyarázta, miért sokkal kisebbek ma a különbségek egy gyári és egy szatellitmotor között, mint a MotoGP-korszak kezdetén.

Marco Melandri 41 évesen lenyűgöző MotoGP-karrierre tekint vissza. 2003-ban debütált a királykategóriában a Yamaha gyári csapatánál, majd a következő évben átigazolt a Tech3-hoz. A 2005-ös szezonban az olasz a Fausto Gresini által vezényelt Honda csapat színeiben második lett. Melandri 215 világbajnoki indulása során 22 győzelmet, 62 dobogós helyezést és 9 pole pozíciót ért el.

Nyolc évnyi MotoGP-versenyzőként eltöltött pályafutása után Melandri végül 2011-ben váltott a Superbike-világbajnokságra. A Relevónak adott interjújában arról beszélt, hogy a MotoGP-korszak kezdetén lényegesen nagyobb különbségek voltak egy gyári csapat és egy szatellitcsapat között. Míg ma már az olyan ügyfélcsapatok, mint a Pramac Racing vagy a Gresini Racing a világbajnoki címért küzdenek versenyzőikkel, 20 évvel ezelőtt még egyértelmű volt a hierarchia.

„A gyári csapat a referencia. Ők a motorkerékpár fejlesztésén és tökéletesítésén dolgoznak. Az én esetemben 2003-ban még csak nem is éreztem, hogy a gyári csapatban vagyok, mert már 2004-en dolgoztak. Az első versenyemen az ügyfélcsapattal Dél-Afrikában az egyik motorom Big Bang motor, a másik pedig Screamer volt. Ez nem olyan volt, mint manapság. Akkoriban még nyitott volt a lehetőség: Valentinótól és Carlos Checától kaptam a használt motorokat, amelyeken már rengeteg kilométer volt. Igen, sokkal rosszabb gépünk volt, az biztos.”

„Ma már minden ügyfélcsapatnak saját elektronikai mérnöke van. Akkoriban ez nem így volt, hiszen az elektronika még gyerekcipőben járt. Akkoriban a futómű-technikusok próbáltak mérnökök lenni. A színvonal tehát sokkal alacsonyabb volt.”

Arra a kérdésre, hogy akkoriban nehezebb volt-e győzni egy szatellitcsapattal, az olasz megerősítette: „Igen, különösen az első két évben, mert minden új volt. Csak az üzemi csapat tudta megszerezni ezt az előnyt. Az elektronika tekintetében is, mert az ügyfélcsapatnak mindent a nulláról kellett fejlesztenie. Nem voltak adatok, amelyekre támaszkodhattak volna.”

Vörös Kamilla

Recent Posts

„Minden versenyzőnek szerencséje volt, különösen nekem” – Bastianini félelmetesnek jellemezte a főfutamos balesetét

Rájárt a rúd Enea Bastianinire a Magyar Nagydíjon. Enea Bastianini számára felejthető volt a Magyar…

5 óra ago

Mansell egykori Williams Honda FW11-esét küldte meg Sato Laguna Secában – videó

A korábbi Forma-1-es pilóta, Takuma Sato körözhetett a legendás Williams Honda FW11-essel az idei Rolex…

6 óra ago

Ecclestone megüzente Verstappennek, hogy hová ne igazoljon sose

A korábbi Forma-1-vezér Bernie Ecclestone figyelmeztette Max Verstappent, hogy 2026 után ne igazoljon a Ferrarihoz.…

7 óra ago

Irány Csehország – folytatódik a kamion EB!

A nyári szünet után Csehországba utazik a kamion Európa-bajnokság mezőnye. Kiss Norbert, a Révész Racing…

8 óra ago

Tagadja a Red Bull-os pletykákat az IndyCar szupersztárja

A nyári szünet egyik fő pletykája volt, hogy a Red Bull állítólag jövőre leigazolná Verstappen…

9 óra ago

”Őrült hétvége volt” – Di Giannantonio becsületből teljesítette a Magyar Nagydíjat a motorcseréje után

Fabio Di Giannantonio élvezte a Balaton Parkot, de sok örömre lehetősége nem volt. Az első…

10 óra ago