Moto

20 évvel ezelőtt szatellitmotorral nyerni? – Melandri visszaemlékezett azokra az időkre

Az ex-MotoGP-pilóta Marco Melandri elmagyarázta, miért sokkal kisebbek ma a különbségek egy gyári és egy szatellitmotor között, mint a MotoGP-korszak kezdetén.

Marco Melandri 41 évesen lenyűgöző MotoGP-karrierre tekint vissza. 2003-ban debütált a királykategóriában a Yamaha gyári csapatánál, majd a következő évben átigazolt a Tech3-hoz. A 2005-ös szezonban az olasz a Fausto Gresini által vezényelt Honda csapat színeiben második lett. Melandri 215 világbajnoki indulása során 22 győzelmet, 62 dobogós helyezést és 9 pole pozíciót ért el.

Nyolc évnyi MotoGP-versenyzőként eltöltött pályafutása után Melandri végül 2011-ben váltott a Superbike-világbajnokságra. A Relevónak adott interjújában arról beszélt, hogy a MotoGP-korszak kezdetén lényegesen nagyobb különbségek voltak egy gyári csapat és egy szatellitcsapat között. Míg ma már az olyan ügyfélcsapatok, mint a Pramac Racing vagy a Gresini Racing a világbajnoki címért küzdenek versenyzőikkel, 20 évvel ezelőtt még egyértelmű volt a hierarchia.

„A gyári csapat a referencia. Ők a motorkerékpár fejlesztésén és tökéletesítésén dolgoznak. Az én esetemben 2003-ban még csak nem is éreztem, hogy a gyári csapatban vagyok, mert már 2004-en dolgoztak. Az első versenyemen az ügyfélcsapattal Dél-Afrikában az egyik motorom Big Bang motor, a másik pedig Screamer volt. Ez nem olyan volt, mint manapság. Akkoriban még nyitott volt a lehetőség: Valentinótól és Carlos Checától kaptam a használt motorokat, amelyeken már rengeteg kilométer volt. Igen, sokkal rosszabb gépünk volt, az biztos.”

„Ma már minden ügyfélcsapatnak saját elektronikai mérnöke van. Akkoriban ez nem így volt, hiszen az elektronika még gyerekcipőben járt. Akkoriban a futómű-technikusok próbáltak mérnökök lenni. A színvonal tehát sokkal alacsonyabb volt.”

Arra a kérdésre, hogy akkoriban nehezebb volt-e győzni egy szatellitcsapattal, az olasz megerősítette: „Igen, különösen az első két évben, mert minden új volt. Csak az üzemi csapat tudta megszerezni ezt az előnyt. Az elektronika tekintetében is, mert az ügyfélcsapatnak mindent a nulláról kellett fejlesztenie. Nem voltak adatok, amelyekre támaszkodhattak volna.”

Vörös Kamilla

Recent Posts

Emmy-díjat kapott a Netflix F1-es sorozata, a Drive to Survive

Netflix F1-es dokumentumfilm-sorozata, a Drive to Survive (Hajsza a túlélésért), komoly elismerésben részerült. Megnyerte a…

29 perc ago

Legendás helyszínre látogat a MotoGP mezőnye – a magyar nézők se maradnak le az izgalmakról

Alig három hónap múlva, több mint 30 év után Magyarországra látogat a MotoGP mezőnye: augusztus…

2 óra ago

Az F1-film vetítésén járt a mezőny – Kitalálod ki az a 2 versenyző, aki nem volt ott?

Az F1-es mezőny tagjai privát vetítésen nézhették meg a Brad Pitt főszereplésével készült F1 című…

4 óra ago

A Monacói Nagydíj új szabálya egy kis aggodalomra adhat okot

A Monacói Nagydíjra látogat hétvégén a Forma-1-es mezőny. A versenyen, kimondottan csak ezen a versenyen…

6 óra ago

Norris piacra dobja az első cukormentes energiaitalát

A Forma-1-es sztár Lando Norris és a Monster összefogtak, hogy egy zéró cukortartalmú energiaitalt dobjanak…

16 óra ago

Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

Miután Max Verstappen a Miami Nagydíj és Imola közötti kis szünetet arra használta, hogy a…

18 óra ago