Fotó: Yamaha Racing
A MotoGP 2025-től új rádiós kommunikációs rendszert tervez bevezetni a versenyigazgató és a versenyzők között, amely fokozatosan a Forma-1-hez hasonlóan működne.
A Motorsport.com információi szerint a rendszer bevezetéséről szóló döntést múlt csütörtökön, Misanóban jelentette be a Dorna egy, a csapatoknak tartott megbeszélésen.
A rádiós kommunikációt a tervek szerint fokozatosan vezetnék be. Az első fázisban csak a versenyigazgató küldhet majd rövid, tömör üzeneteket a versenyzőknek, kizárólag a biztonság növelése érdekében. A második szakaszban, amely akár már 2026-tól elindulhat, a rádió kétirányúvá válik, így a versenyzők is válaszolhatnak a versenyirányításnak. Az utolsó fázisban, amelynek bevezetése még bizonytalan, a kommunikáció a Forma-1-hez hasonlóan zajlik majd. A versenyzők és csapataik között szabad párbeszéd folyhat, ezzel is növelve a televíziós közvetítések izgalmát.
A Dorna és televíziós csapata évek óta dolgozik ezen a kommunikációs rendszeren, amelynek gondolata először négy évvel ezelőtt, Misanóban vetődött fel. 2022-ben már voltak tesztek Jerezben, ahol néhány versenyző fülhallgatót viselt a bukósisakjában, hogy üzeneteket fogadhasson a versenyirányítástól. Tavaly Valenciában is tartottak egy tesztet, hogy tovább értékeljék a rendszert. A fejlesztések célja, hogy a rendszer a lehető legkomfortosabb legyen a versenyzők számára. Emellett a cél az, hogy illeszkedjen minden sisakhoz, és ne zavarja őket a mozgásban.
Az intenzív fejlesztéseknek köszönhetően a MotoGP olyan fülhallgatót tervezett, amely nem a fülön belül, hanem a fülcimpán kívül helyezkedik el, és a hangot rezgéssel továbbítja. Ezáltal a rendszer kevésbé zavaró a versenyzők számára.
Maverick Viñales, az Aprilia versenyzője elmondta, hogy a rendszer jelentős biztonsági előnyökkel járhat, például baleset esetén, amikor a versenyzők azonnali figyelmeztetést kaphatnak. Az Aprilia csapatát megkérték, hogy Misanóban teszteljék az eszközt Aleix Espargaróval és a tesztpilóta Lorenzo Savadorival.
„Egyértelmű, hogy változnak az idők, és az ilyesmi jobb show-t eredményez. A kedvenc mondatom már most megmondhatom: ‘Most ne zavarj!’” – mondta Viñales.
A Yamaha versenyzője, Fabio Quartararo is többször tesztelte a rendszert, és úgy véli, hogy ez egy remek ötlet, bár még sokat kell fejleszteni rajta, mivel a motor zaja miatt néha nehéz jól hallani az üzeneteket. Quartararo szerint a rádiós rendszer különösen hasznos lehet, ha komoly biztonsági probléma adódik a pályán, például olajfolt esetén. Ugyanakkor elismerte, hogy nem minden hibát lehet megelőzni vele.
Bagnaia nem ért egyet a rádiós kommunikáció bevezetésével, és egyenesen kijelentette, hogy vállalja a büntetéseket is, csak ne kelljen használnia. Szerinte ez rendkívül kényelmetlen és nincs szükség további „zavaró” kommunikációra. Az olasz versenyző azt is mondta, hogy szívesen vállalna „büntetéseket minden versenyért, mint Michael Jordan”, utalva arra, hogy a legendás NBA-játékost többször megbírságolták, mert piros cipőben játszott.
Christian Horner váratlan távozása után Helmut Marko maradt az egyetlen „ős-Red Bullos” a csapatnál. Ám…
Másfél hete rázta meg a sportvilágot a Liverpool focistájának Diogo Jotának és testvérének André Silvának…
A nürburgringi hétvége első versenyén újabb rajt-cél győzelmet aratott Kiss Norbi, miután sikeresen visszaverte Jochen…
Izgalmas és drámai kezdés után végül sima győzelemmel zárult a Superbike-világbajnokság első doningtoni futama, ami…
Marc Márquez az első kanyarban hibázott, ami miatt visszaesett, és meg kellett kezdenie a felzárkózást.…
Úgy néz ki, hogy a Cadillac listájáról egy név lekerült. Továbbra sem tudni, hogy kik…