Moto

„Martinátor” történelmet írt: így csatlakozott Rossihoz az exkluzív klubban

Jorge Martín 2024-ben elhódította a MotoGP világbajnoki címét, és ezzel egy olyan klubhoz csatlakozott, amelybe eddig csupán Valentino Rossi tartozott.

Jorge Martín történelmet írt 2024-ben. Csatlakozott Valentino Rossihoz abban a klubban, ahol azok a versenyzők kapnak helyet, akik nem gyári csapattal nyerték el a legmagasabb géposztály bajnoki trófeáját. Martín a Pramac Racing-csapat színeiben, egy gyári Ducati-motorral szerezte meg a címet, amely Rossi 2001-es diadalához hasonlóan történt. Akkor az olasz a Nastro Azzuro Honda csapatával nyert a 500 cm³-es korszak utolsó évében.

Martín 2021-ben debütált a MotoGP-ben, és azonnal feltűnt a tehetsége: már az első évében győzött a Stájer Nagydíjon. Hamar világossá vált, hogy a jövő egyik legnagyobb bajnoki esélyese lesz. Ezt az ígéretet 2024-ben sikerre is váltotta. Miután 2023-ban csak egy hajszálon múlott a világbajnoki cím, most stabil teljesítményével beteljesítette álmát. 

2024-ben a kemény munka meghozta a sikert

A 2024-es idényben Martín kilenc győzelmet aratott, köztük három nagydíjat (szemben Bagnaia tizenegy sikerével) és hat sprintversenyt nyert. A győzelme titka a rendkívüli stabilitásában rejlett: 40 futamból 32 alkalommal a pódiumon állt. Bár voltak nehéz pillanatai, mint a Spanyol, a Német és a San Marinó-i Nagydíjak, ahol nem tudott dobogóra állni, végül minden összejött számára. A barcelonai záróversenyen a harmadik hely elegendő volt ahhoz, hogy bebiztosítsa világbajnoki címét. Legnagyobb riválisa, Francesco Bagnaia ugyan 11 főfutamot nyert, de Martín stabilitása, és Bagnaia több hibája végül a spanyolt segítette a trófea felé.

A 2024-es szezon legfontosabb leckéje talán a mentális erő volt, amit Martín kiemelkedően megmutatott. Különösen a Német Nagydíj után, amikor egy nagy bukás és Bagnaia dominanciája után sokan azt hitték, hogy már nem lehet esélye a címre. Martín azonban nem hagyta magát, és visszatért a csúcsra. 

A bajnoki cím elnyerésével Martín nemcsak a sportág történetébe írta be nevét, hanem egy új fejezetet nyitott meg a saját pályafutásában is. Ő lett az első olyan versenyző, aki szatellitcsapat színeiben szerzett világbajnoki címet a MotoGP-érában. Ezen kívül az első, aki gyári motorral nyerte meg a bajnokságot, miközben már biztosan másik gyári csapathoz, az Apriliához szerződik 2025-re, ahol majd megpróbálja megvédeni a trófeáját.

A 2024-es év tehát Jorge Martín számára nem csupán egy bajnoki címről szólt. Egy olyan út megtételéről, amelyet kemény munka, kitartás és mentális erő jellemezett. 

Az ünneplést még gyakorolnia kell Martínnak, most van rá egy napja, mielőtt már az Aprilia nyergében kedden nekivág a hivatalos tesztnek.

Börcsök Réka

Recent Posts

Ostobaság volt azt gondolni, hogy Hamilton azonnal jó lesz a Ferrarival

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur elismerte, hogy ő és Lewis Hamilton is alábecsülte, mekkora kihívást…

13 perc ago

Hol közvetítse a jövőben a magyar Forma–1-et? – Így szavaztak az olvasóink

A magyar F1-rajongók körében mindig is sarkalatos kérdés volt, hol és milyen formában követhető a…

2 óra ago

Megosztotta a közönséget a 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíj

A 2025-ös Forma-1-es Magyar Nagydíj a naptár egyik legjobban várt futama volt, több szempontból is.…

4 óra ago

Talmácsi Gábor tiszteletkört tesz a MotoGP-futam előtt

Talmácsi Gábort több mint másfél évtized elteltével pattan újra annak a motornak a nyergébe, amellyel…

5 óra ago

Alonsót nem érdeklik az „új generációs” rajongók

Fernando Alonso 2001-ben kezdte meg Forma-1-es karrierjét, és még 2025-ben is az F1 egyik legjobb…

6 óra ago

Ezért hallgatott Verstappen a Mercedes pletykák közepette

Az elmúlt hónapok slágertémája volt Max Verstappen esetleges Mercedeshez igazolása. A holland sztárt állítólag Toto…

8 óra ago