Motorsportol.hu
2025. május 22, csütörtök
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home Moto

Az elmúlt 75 év korszakalkotó MotoGP-pillanatai 1. rész – Rossi és a Yamaha felemelkedése

Vörös Kamilla by Vörös Kamilla
2024.12.25.
Az elmúlt 75 év korszakalkotó MotoGP-pillanatai 1. rész – Rossi és a Yamaha felemelkedése

Fotó: MotoGP Media

A MotoGP 2024-ben ünnepelte fennállásának 75. évfordulóját, és az 1949-es első szezon óta a világbajnokság számos fontos pillanatot tartogatott nekünk, nézőknek. Az egyik ilyen esemény 20 évvel ezelőtt, 2004-ben történt.

Valentino Rossi ekkor már a motorkerékpársport szupersztárja volt. Az 500 köbcentis korszak utolsó bajnoki címét 2001-ben, mindössze második szezonjában nyerte meg a Hondával. Akkor Rossi az új négyütemű MotoGP-korszakot a gyári Honda RC211V-vel indította.

Ez is érdekelhet

Rossi meghökkentő szokásából elég volt egy képkocka is a hétvégi közvetítésbe

Rossi meghökkentő szokásából elég volt egy képkocka is a hétvégi közvetítésbe

2025.05.18.
Az Aprilia már keresi Martín utódját

Az Aprilia már keresi Martín utódját

2025.05.17.

Az olasz 2002-ben 11 futamot nyert, a többin pedig második lett. Abban az évben csak egy olyan hétvége volt, amikor nullázott. Megszerezte a bajnoki címet, majd 2003-ban hasonlóan domináns módon, kilenc győzelemmel egy harmadikat is hozzátett.

De miközben a világ Rossi zsenialitását hirdette, a Honda japán bázisán belül ez vajmi keveset számított. Rossi sikere a HRC szerint teljes mértékben az RC211V-nek volt köszönhető. Természetesen az ilyesmi sosem fér bele a motorversenyzők hatalmas egójába.

Rossi tajtékzott a dühtől, amiért Biagginak megadatott az, ami neki nem

Ahogy 2003 előrehaladt, Rossi menedzsmentje elkezdett tárgyalásokat folytatni a Yamahával. És mindent megtett, hogy ezt a lehető legnagyobb titokban tartsa. Davide Brivio, a csapat akkori menedzsere néhány évvel ezelőtt elárulta, hogy ő és Lin Jarvis kénytelenek voltak egy asztal alá bújni az egyik ilyen megbeszélés előtt. Azt hitték, hogy valaki ott ólálkodik a sátor előtt, ahol voltak.

Végül 2004-ben sikerült megegyezni, hogy Rossi a Yamahához kerüljön. A Honda azonban nem könnyítette meg az olasz dolgát, akit a HRC-hez kötött szerződése egészen annak lejártáig tartott. Ez azt jelentette, hogy 2004 első hónapjaiig nem tesztelhetett az M1-essel.

Miközben a Yamahának és Rossi táborának össze kellett szednie a fejét az üzlet pénzügyi vonatkozásai, valamint az olaszhoz csatlakozó csapattagok tekintetében, a japán márkán belül is volt egy, a Honda gondolkodásmódjától nem eltérő kultúra, amely teljesen megakadályozhatta volna ezt a korszakalkotó lépést.

„Amikor beszélgettünk Valentinóval a Yamahán belül más volt a gondolkodásmód, mert valaki ellenezte Valentino megszerzésének ötletét, mert azt mondták: ő egy többszörös világbajnok: ha a Yamahához jön, és nem nyerünk, az a Yamaha hibája. De ha nyerünk, az Valentino miatt van. Szóval nekünk, mint márka, nem nyerünk semmit. Ez volt az egyik [gondolkodásmód]. Ismét visszatérve arra, hogy mi volt a kultúra. A kultúra az volt, hogy ami fontos, az a motor. És valaki a Yamahán belül azt mondta, hogy ‘nincs szükségünk Valentinóra, mert olyan motort fogunk készíteni, olyan jót, olyan erőset, hogy bármelyik versenyzővel győzni tudunk’”.

Az Alpine korábbi csapatfőnöke kitálalt a hideg és számító Rossiról

A probléma ezzel a gondolkodásmóddal az volt, hogy a Yamaha eddig nem épített olyan erős motort a négyütemű korszakban, amivel meg lehetett volna nyerni a bajnokságot. Valójában 2003 végére a Yamaha nem nyert bajnoki címet az 1992-es, Wayne Rainey-vel folytatott 500 köbcentis idény óta. Ezt követően a Suzuki kétszer nyert – 1993-ban és 2000-ben -, míg a Honda a többi címet nyerte Mick Doohan, Álex Criville és Rossi által.

Miközben Rossi 2002-ben és 2003-ban egymás után szerezte a bajnoki címeket, a Yamaha mindössze két Grand Prix-győzelmet aratott. Rossi 2003-ban egy olyan Yamaha csapathoz csatlakozott, amely egyáltalán nem nyert, és a márka egyetlen dobogós helyezése egy harmadik hely volt a Francia Nagydíjon Alex Barros jóvoltából.

Valószínűtlennek tűnt, hogy Rossi 2004-ben a bajnoki cím közelébe kerülhet. De a csapatfőnök, Jeremy Burgess, aki fel volt vértezve mindazzal a tudással, ami az RC211V-t olyan jóvá tette, képes volt azonosítani, hogy mire van szüksége az M1-nek.  Masao Furusawa – a Yamaha technikai főnöke – egy új, „nagy durranás” soros négyhengeres motort épített. Míg Burgess megváltoztatta a motor méretét és az elektronikát, hogy javítsa a fékteljesítményt és maximalizálja az M1 kanyarodási képességeit.

A Yamaha és Rossi a 2004-es szezon első fordulójára, Dél-Afrikába egy sokat javított M1-essel érkezett. És a pole pozíciót és a futamgyőzelmet is megszerezték. Rossi izgalmas csatában legyőzte a Pons által vezetett Hondával versenyző ősriválisát, Max Biaggit.

A levezető körben Rossi egy pillanatra leült új motorja mellé, és elgondolkodott arról a győzelemről, amit pár másodperccel korábban szerzett. Aztán folytatta a munkát. 2004-ben még nyolcszor győzött, és egy fordulóval a vége előtt Ausztráliában megszerezte a bajnoki címet. Így Eddie Lawson 1989-es győzelme óta ő lett az első versenyző, aki egymás után két bajnoki címet szerzett különböző márkákkal (az amerikai a Yamaháról a Hondára váltott).

Fiatalság, bolondság, merészség – Agostini szerint ez vezetett Rossi és Márquez rivalizálásának tetőpontjához

Tags: 20032004Alex BarrosDavide BrivioEddie LawsonHondaJeremy BurgessLin JarvisMax BiaggiValentino RossiWelkomYamaha
Vörös Kamilla

Vörös Kamilla

Ki legyen a következő FIA elnök?
240 Szavazat · 240 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

2025.05.13.
Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

2025.05.06.
Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

2025.05.05.

TOP 5

  • Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • F1 pontverseny: Piastri továbbra is az élen, míg Hamilton, Sainz és Hadjar előztek

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Mario Andretti elárulta, hogy kit tisztel inkább: Schumachert, vagy Sennát?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Itt az F1-es Monacói Nagydíj programja, egy kis F2-es és F3-as csavarral!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Marko megdöbbent Verstappen tesztje után, és egy dolog hihetetlen számára

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.