A Ducati által 2025-re kifejlesztett MotoGP-motor nem jelent meggyőző előrelépést elődjéhez képest. Pecco Bagnaia és Marc Márquez egyetértenek abban, hogyan tovább.
Szerdán Francesco Bagnaia annyi problémával küzdött a burirami tesztek során, hogy többé-kevésbé haszontalannak könyvelte el a napot. Csütörtökön már sokkal jobban mentek a dolgok. „Minden egyes kiállással javulni tudtunk, ennek nagyon örülök. Nem volt könnyű nap, de sikerült elvégeznünk a munkát. Szerdán annyi időt vesztettünk, hogy újra a nulláról kellett kezdenünk. Csak akkor nem mentek optimálisan a dolgok, amikor a legjobb időt próbáltuk elérni.”
A két gyári pilóta már szerdán jelezte, hogy a motor kiválasztásakor a 2024-es modell felé hajlanak. Ez a döntés idén különösen fontos. Az Aprilia, a Ducati és a KTM ugyanis legkésőbb az első versenyhétvégét (február 28. – március 2.) megelőző csütörtökig be kell jelentenie, hogy melyik motort homologizálja – két évre. Mivel 2027-től új technikai szabályok lesznek, amelyekben a hengerűrtartalom 1000-ről 850 köbcentire csökken, a motorfejlesztést 2026 végéig költség okokból befagyasztják. Ez nem vonatkozik a Hondára és a Yamahára, akik jelenleg a D koncessziós rangsorban vannak, ami nagyobb szabadságot ad nekik, hogy felzárkózzanak az élmezőnyhöz.
A Lenovo csapatnál az idei motort „2024.9”-nek hívják, ami mély betekintést enged abba, hogy milyen stádiumban van a fejlesztés.
„A 2024-esnél jobb motort építeni nehéz. Mindenki más fizetne azért, hogy egy ilyet kapjon. Be kell vallanom, hogy az elmúlt napokban kicsit hazudtam, de nem mondhattam igazat: a kezdetektől fogva meg voltam győződve arról, hogy a 2024-es motor jobb. Dolgoztunk az új motoron, és próbáltunk javítani rajta, de a malajziai teszt első napja óta Marc és én azon a véleményen voltunk, hogy a GP24 egy kicsit jobb. Próbáltunk javítani az új motorral a féktávokon, de nem jártunk sikerrel.”
A Ducati sztárja hangsúlyozta, hogy döntésüket nagyban befolyásolta, hogy a motorfejlesztést 2026 végéig befagyasztják. Ilyen körülmények között sem a versenyzők, sem a gyár nem akar kockáztatni.
„2023-ban kockáztattunk, amikor a sepangi teszten is voltak problémáink, és csak az utolsó napon éreztem magam egy kicsit jobban” – emlékezett vissza Bagnaia. „Nem akartunk újra ilyen helyzetbe kerülni. 2023-ban is az volt a helyzet, hogy a 2022-es motor jobb volt.”
Márquez és Bagnaia tanácstalanok – a biztosat válasszák vagy az új mérnöki csodát?