Ami Marc Márquez mesteri húzásának tűnt Austinban, annak most egy új fejezete van, és nem éppen zseniális. A MotoGP.com által közzétett videó szemlélteti, hogy a Ducati versenyzője hogyan készült fel a bokszutcába való kirohanására percekkel a rajt előtt. De az is kiderül belőle, hogy valójában egyáltalán nem tudta, hogy ezért büntetni kellett volna.
A képek mindent elmondanak. Márquez a technikai főnöke, Marco Rigamonti kíséretében a rajtrácsról elemzi a helyzetet. „Ha odamegyek [motorcserére] és a boxutcából indulok, akkor utolsónak indulok, igaz? Utolsónak a rajtrácson és büntetés nélkül? Mire Rigamonti így válaszol: „Igen, utolsónak indulsz”. Márquez ragaszkodik hozzá: „De büntetés nélkül?
Ezen a ponton Rigamonti tétovázik, és Davide Tardozzi csapatfőnökhöz fordul: „Ha most a boxból akar indulni, száraz motorral…”.
Ennek ellenére a zűrzavar folytatódott. Rigamonti megkérdőjelezte a szabály értelmezését, feltételezve, hogy ha a spanyol nem a vizes motorral megy be a boxutcába, akkor nem szabad büntetni. „Nem, anélkül, hogy ezzel a motorral menne be. Hogy kimegy onnan (a boxutcából) és csak úgy otthagyja ezt a motort a rajtrácson”. Márquez ragaszkodik az elméletéhez. „Utolsónak indulok, és kész. Olyan lesz, mintha nem a szokásos rajtprocedúrát végezném el”. Rigamonti pedig bólogat: „Ő indul utolsóként”.
A továbbiakban a technikai főnök részben elismeri a kockázatot: „Vagy megteszi a bemelegítő kört ezzel a motorral, és utána beáll a boxba, akkor a boxutcából indul”. De nem említi az ezzel járó áthajtásos büntetést – a boxutcán való áthajtás a sebességkorlátozóval, miközben a verseny már zajlik -, amit a szabályok előírnak.
@marcmarquez93 and his team didn’t know the rules as well as they thought
Watch what he plotted and why he got away with it!#AmericasGPhttps://t.co/l0JAmwOF7E
— MotoGP™ (@MotoGP) March 31, 2025
(A videó a posztban megtekinthető)
Márquez elhatározta magát, és kiadta az utasításokat: „Amikor három perc van hátra, és száraz lesz, mint most, akkor elindulunk. A szerelők visszamennek a boxba, én pedig kimegyek”. És egy konspiratív mozdulattal Rigamonti fülébe súgta: „Ne mondd el senkinek”. Miután megerősíti, hogy a második motor készen áll, azt mondja: „Menjünk a terv szerint”. Rigamonti megkérdezi: „Flag to flag? Marc pedig egyenesen válaszol: „Nem, ha még három perc van hátra, akkor indulok”.
A videó azzal zárul, hogy Márquez a box felé fut, elindítva egy olyan jelenetet, amely általános késést okozott a rajtnál. Ám végül megmentette a versenyzőt egy büntetéstől, amely a szabályok szerint kötelező lett volna.
Maga a versenyigazgató Mike Webb is világossá tette ezt. „2018-ban Argentínában is volt egy hasonló szituációnk. Átírtuk a szabályokat, hogy aki a rajtrácsról leérve gumitípust vált, az büntetést kapjon.”
„Ha a szokásos módon folytathattuk volna a versenyt, akkor azok a versenyzők, akik más gumikon mentek ki a második motorjukért, büntetést kaptak volna. Úgy tűnik, hogy Márquez csapata nem számított az áthajtásra, talán azt gondolták, hogy csak a boxutcából vagy a rajtrács hátsó részéből indulnak. De a szabály azt mondja, hogy ha így cserélsz gumit, akkor a bemelegítő kör után vissza kell menned az eredeti helyedre, és át kell menned. Ahogy vasárnap történt, annyi motorral és annyi zűrzavarral, hogy az embereket a rajtrácsról le kell állítani, úgy döntöttem, hogy új rajteljárást aktiválok. Nagyon szerencsések voltak, hogy megúszták.”
Márquez futhatott, mint Forest, mégis át kellett adnia a jelképes COTA-koronát Bagnaiának