Moto

Marc Márquez: „Nem ez az első alkalom, hogy miattam változtatnak valamit a szabályokon”

Marc Márquez nem köntörfalazott, amikor az Amerikai Nagydíjon történteket értékelte. Az austini balesete, amikor több mint két másodperces előnnyel irányította a versenyt, nemcsak 25 aranypontjába került a bajnoki címért folytatott küzdelemben, hanem újra megnyitotta a vitát a MotoGP szabályrendszerének örökös változtatásairól is. Egy olyan témát, amelyről saját bevallása szerint sokat tud. Talán túl sokat is.

„Nos, végül is, amit Austinból elviszek, az a hiba volt a versenyen, nem igaz? A két és fél másodperces hiba az egyik olyan hiba, amit meg kell előznöd. De pontosan tudom, hogy miért történt, mert lassabban jöttem be a kanyarba. És éppen ma, amikor találkoztam a csapattal és láttam a telemetriát, ez történt: sokkal jobban fékeztem a 3-4-ben, mert ez volt a távolságtartás ideje, anélkül, hogy észrevettem volna, és ez okozta a hibát” – magyarázta a Ducati versenyzője csütörtökön a DAZN mikrofonjába, nem mentegetőzve, de a házi feladatát elvégezve.

A bukása előtt Márqueznek volt még egy ellentmondásos pillanata, amikor a rajtrács közepén, két perccel a lámpák kialvása előtt kirohant a boxutcába, hogy felszálljon a második motorjára, száraz beállítások mellett. Ezzel magyarázta mindazt, ami előtte történt: „Ezek olyan helyzetek, amikor feszülten állsz ott, megpróbálsz improvizálni, megpróbálod a legjobbat kihozni belőle. És azt hiszem, a stratégia helyes volt. A hiba után, úgy értem, a jó stratégia az volt, hogy az elejétől kezdve slickkel mentünk volna, de ahogy láttátok, a vizsgafordulón még Quartararo is bukott. Ott 25 percet voltunk, és 25 perc sokat változtat az időn. És amikor már csak 8 perc volt hátra, megértettem, hogy hiba volt a vizes gumikkal menni, és ott kezdődött egy kicsit az improvizáció.”

Utólag Márquez is tisztában van azzal, hogy mit csinált volna másképp. „Miután vége lett, maradtam volna a slick gumikon. De persze senki sem jós. És úgy gondolom, hogy a legbiztonságosabb megoldás az volt, ahogyan a vizuális kört teljesítettük, hogy a vizes gumikon maradtunk. Mindenki vizes gumikon volt, legalábbis a fő esélyesek. Aztán bementél a boxba, motort cseréltél, és ennyi.”

Marc azt is elismerte, hogy abban a kritikus pillanatban nem volt teljesen tisztában a szabályokkal, bár tudta, hogy mi volt a lépése: „Volt egy büntető áthajtásom, amivel akkor nem voltam tisztában. Viszont azzal, hogy ebben a két helyzetben a legjobb, amit tehettem, az az volt, hogy abban a pillanatban motort váltottam. Ezt a stratégiát határoztam meg.”

És persze a nagy felhajtás miatt a szabályok ismét reflektorfénybe kerültek. Valami, ami nem lepte meg túlságosan: „Egyszerűen csak vannak feszültséggel teli pillanatok. Nem voltam benne biztos, mert annyiszor változtatták már meg. És most megint meg fogják változtatni, szokás szerint. Nagyon is egyértelmű volt, hogy abban a helyzetben az én stratégiámnak így kell lennie. Nem tudtam, hogy miért, de világos voltam a stratégiával kapcsolatban, mert tavaly már beszéltünk erről a Gresinivel és más helyzetekben is.”

A legszaftosabb rész akkor jött, amikor elismerte, hogy nem ez az első eset, hogy a bohóckodásai miatt a MotoGP kénytelen volt tollat ragadni, hogy átírja a szabályokat: „Igen, igaz, hogy nem ez az első eset, hogy miattam vagy azért változtattak valamit a szabályokon, mert különböző helyzeteket teremtettem. Mint például a motorról motorra ugrás. Azt hiszem, Németországban volt, ahol mindannyian a boxutcából gurultunk ki? Ezek olyan helyzetek, amelyekben az is pozitív, hogy a MotoGP alkalmazkodik. És nem számít, mennyire készültél valamire, egy versenyen vagyunk, vannak olyan improvizációs pillanatok, amire senki sem számít, de így jönnek elő. És ilyenkor az ösztönödre kell hagyatkoznod.”

Márquez volt az első, aki a kaotikus rajtban pályára lépett, azt gondolva, hogy talán néhány versenyző követi majd őt. A valóság másképp alakult: „Én voltam az, aki kijött a rajtból. Megjósoltam, hogy többen követnek majd, mint gondoltam, és ez okozta a káoszt és a piros zászlót.”

A hiba és a pontvesztés ellenére a katalán továbbra is jókedvű, és a bajnokságra szegezi a tekintetét. „Nyilvánvalóan 25 pontot adtam el a riválisaimnak egy olyan versenyen, ahol már megszereztük őket, mert már kialakítottuk a különbséget. De ez a versenyzés, és ezt már sok verseny óta hangsúlyozom: ezredmásodpercekben változik. Megtörtént velem, és valószínűleg idén is. Úgy, ahogy a riválisaimmal is.  De amit a srácoknak mondtam: Katarban egy ponttal az éllovas mögött és 11 ponttal Pecco előtt kezdtük a világbajnokságot. Szóval, nem is olyan rossz.”

Vörös Kamilla

Recent Posts

Egy fontos dolog, amit Jackie Stewart ma annyira akar, mint annak idején világbajnoknak lenni

A háromszoros Forma-1-es világbajnok, Sir Jackie Stewart nemrégiben részleteket osztott meg felesége, Lady Helen állapotáról,…

2 óra ago

A Ferrari egykori elnökének megváltozott a véleménye Hamilton leigazolásáról

Eddig a Ferrari messze elmarad a várakozásoktól, pedig Lewis Hamilton érkeztével nagy dolgokat vártak az…

4 óra ago

LEGO Ferrari SF-24: A trükk a részletekben rejlik

Amikor ősszel a dán LEGO cég bejelentette, hogy piacra dobja az F1-es mezőny autóinak méretarányos…

6 óra ago

Pagani – Ahol az álmok épülnek

Az utazásom utolsó napjára csak egyetlen dolgot terveztem be: a Horacio Pagani Múzeum és Atelier…

8 óra ago

Hivatalos: A Ducati és a BMW lassabb lesz Assentől kezdve

A FIM első alkalommal aktiválta az új, üzemanyag-áramláson alapuló teljesítménykiegyenlítő rendszert, és az első két…

10 óra ago

Kiderült, mi okozta a Red Bull lámpájának a meghibásodását

Christian Horner elárulta, hogy miért romlott el a boxutcai jelzőlámpa Red Bull garázsánál, a Bahreini…

11 óra ago