Moto

Hivatalos: A Ducati és a BMW lassabb lesz Assentől kezdve

A FIM első alkalommal aktiválta az új, üzemanyag-áramláson alapuló teljesítménykiegyenlítő rendszert, és az első két gyártó, amely érintett lesz, az a Ducati és a BMW. A Holland Nagydíjtól kezdve mindkét márkának 0,5 kg/h-val kell csökkentenie a motorjaikon felhasználható üzemanyag-mennyiség határértékét.

A döntés az MSMA (a gyártók szövetsége) teljesítmény algoritmusának alkalmazása után született, ebben a szezonban bevezetett új technikai szabályokkal összhangban. A szabályok minden csapat számára 47 kg/h üzemanyag-áramlásban határozzák meg a kezdeti felső határt. Ám ez az érték két hétvégénként módosulhat az egyes gyártók összesített teljesítményétől függően.

A Superbike-világbajnokság szabályzatának 2.4.3.2 cikke szerint a Ducati és a BMW túllépte azt a teljesítményküszöböt. Ez kiváltja a „túlzott versenyképesség” miatti büntetést, így kénytelenek az „1. lépcsős” kiigazítást alkalmazni: az áramlási sebességet 46,5 km/h-ra csökkenteni. A módosítás Assentől lép életbe, és legalább a következő, cremonai felülvizsgálatig fennmarad.

„Ennek a kiigazításnak az a célja, hogy fenntartsuk a kiegyensúlyozott és versenyképes bajnokságot” – magyarázta közleményében a FIM. Egyértelművé téve, hogy minden egyes ellenőrző pont után továbbra is figyelemmel kísérik az összes márka teljesítményét.

A lépés nem meglepő. A Ducati kétségkívül uralta a szezon első két versenyét. A Fülöp-szigeteken Nicoló Bulega a hétvége mindhárom futamát megnyerte, Portimaóban pedig csak a BMW szériaversenyzője, a mérhetetlen Toprak Razgatlioglu tudta megelőzni az olaszt. Az eddigi 18 dobogós helyezésből a Ducati 13-at, a BMW pedig további 4-et szerzett, így a Yamahának csak jelképes jelenléte maradt Andrea Locatellivel.

A pontok elosztása is tükrözi a dominanciát. Bulega vezeti az összesített tabellát – és az első 10-ben hat Ducatis van, míg Toprak a második helyen áll, és Van der Mark egészíti ki a top 10-et. Ezzel összefüggésben a promóter Dorna kezdte veszélyben látni az izgalmakat a pályán, a FIM pedig lépett.

A technikai számon túl az lesz a fontos, hogy ez a csökkentés hogyan hat a motorok teljesítményére. Az üzemanyag-áramlás korlátozásával nem csak a rendelkezésre álló teljesítményt csökkenti, hanem megváltoztatja a motor szállítását és a reakciókészségét is, különösen gyorsításkor. Ez megnehezítheti a motorosok dolgát, és a motorok vezetését is megnehezítheti.

A régi fordulatszám-korlátozókat felváltó új vezérlőrendszer célja, hogy a technológiai fejlődés ne érvényesüljön korlátlanul a látványosságban. Más szóval: megakadályozza, hogy egy márka győzzön, csak azért, mert neki van a legerősebb motorja.

Vörös Kamilla

Recent Posts

Honfitársa dicsérte Verstappent, akit szívesen látna az IndyCarban

A korábbi autóversenyző, Arie Luyendyk méltatta Max Verstappent. Továbbra is téma, hogy hol köt ki…

2 óra ago

Jön a 1000. futam – de tudod, ki volt az első Superbike-világbajnok?

A Superbike-világbajnokság 2025-ös szezonja már javában zajlik, és hét forduló már mögöttünk van. A nyolcadik…

4 óra ago

„Ez a pletyka olyan, mint az, hogy Fernando Alonso Taylor Swifttel randizik” – Egy valaki biztosan nem lesz Cadillac pilóta

Érdekes hasonlattal példálózott Patricio O’Ward, mikor arról kérdezték lehet-e Cadillac pilóta jövőre. Továbbra sem tudni…

6 óra ago

„Hol hagytad a kutyáidat, Ozzy?” – a néhai zenészlegenda frappánsan válaszolt

Bombaként robbant a hír kedd este, mely megerősítette, hogy Ozzy Osbourne örökre lehunyta a szemét.…

14 óra ago

Egy ismerős arc lehet Verstappen utódja a Red Bullnál

A Forma-1 egyik központi témája Max Verstappen jövője. A címvédő holland ugyanis egyre nagyobb eséllyel…

16 óra ago

Barrichello 2011 óta nem járt Magyarországon, most csak nekünk nyilatkozott

Rubens Barrichello igazán hosszú, 19 évnyi Forma-1-est pályafutást tudhat magáénak, ezzel továbbra is negyedik az…

17 óra ago