Moto

20 éve történt Rossi és Gibernau máig vitatott ütközése, a szabálykönyv ma a spanyol mellé állna

Brutális manőver, ádáz párbaj. A MotoGP 2005-ös szezonnyitója ma már történelem. De ki ne emlékezne Valentino Rossi és Sete Gibernau ütközetére 20 évvel ezelőtt.

A MotoGP 2005. április 10-én Jerezben kezdte meg az új szezont akkor. Valentino Rossi 1:39,419-es köridővel szerezte meg a pole-t a Yamahával. A Gresini Honda versenyzői Sete Gibernau és Marco Melandri jelentős távolságban – fél másodperccel lemaradva – követték.

Az, hogy az első 10 helyezett ma már egy másodpercen belül van egymáshoz képest, és a teljes mezőnyt gyakran kevesebb mint két másodperc választja el egymástól, mára normává vált. 2005-ben ez még a jövő álma volt. Akkor James Ellison több mint öt másodpercet veszített Rossival szemben az egzotikus Blata-konstrukción – ez egyértelmű jele volt a mezőnyben lévő technológiai szakadéknak. A Michelin és a Bridgestone közötti gumiháború uralta az eseményeket.

A helyi hős Sete Gibernau villámrajtot véve nyitotta a versenyt. A spanyol 2004-ben megnyerte Jerezben a versenyt, és hazai pályán is szerette volna letenni a névjegyét. A futamot magabiztosan vezette, miközben Valentino Rossi az egész verseny alatt a nyomában ólálkodott. Nicky Hayden egészen a bukásáig tudta tartani a lépést, de Gibernau és Rossi az utolsó körre 16 másodperccel elhúzott a harmadik helyezett Melandritól. Aztán jött az utolsó kanyar.

Rossi és Gibernau között már előtte is volt feszültség. Rossi az utolsó körben a spanyol hátsó kerekére tapadt. A támadás csak az utolsó kanyarban volt lehetséges – és meg is történt. Gibernau védekezett a belső íven, Rossi pedig ott szúrt be, ahol alig volt hely. Az érintkezés elkerülhetetlen volt. Gibernau a kavicságyban landolt, de végül vissza tudott állni a második helyre. Rossit a győzelemhez vezető végső lökésért megtapsolták – és ugyanakkor kritizálták is.

A jelenet heves vitákat váltott ki. Gibernau nem volt hajlandó kezet fogni a dobogón. Évekkel később így nyilatkozott: „Mindketten azt tettük, amit fontosnak tartottunk – a világbajnokságért”. Számára az incidens fordulópont volt, amelytől kezdve a versenyzés keményebbé és kompromisszummentesebbé vált. Rossi józanul mondta: „Természetesen Sete dühös. De ilyen a versenyzés.”

Ma, 20 évvel később felmerül a kérdés: hogyan döntene a jelenlegi szabályrendszerrel? A válasz kényelmetlen. Rossi valószínűleg büntetést kapott volna, mivel egyértelműen profitált az érintkezésből.

Vörös Kamilla

Recent Posts

Alonso így büntetné meg a védencét Bortoletót, a Szaúd-Arábiai Nagydíj után

Fernando Alonso azzal viccelődött, hogy Gabriel Bortoletónak "nem lesz vacsora” a Szaúd-Arábiai Nagydíjról hazafelé tartó…

2 óra ago

Sainz nem elégedett a 2026-os szabályokkal, inkább a V10-esekre szavazna

Carlos Sainz azt állítja, hogy nem tetszik neki, amit a 2026-os szabályokból eddig lát. A…

14 óra ago

Fiatal szimulátor bajnok, és Honvéd öregfiúk, vadonatúj gépcsodák és veteránok a Kompolti Sportmajálison

Puskás Ferenc, Kocsis Sándor, Bozsik József, Czibor Zoltán, Détári Lajos egykori csapata, az 1909-ben alapított,…

15 óra ago

Hamilton igazán csalódott a Szaúd-Arábiai Nagydíj után, szerinte reménytelen a Ferrari

Lewis Hamilton aggasztóan nyilatkozott a Szaúd-Arábiai Nagydíjról és a Ferrari szezonbeli szerencséjéről. Hamilton felkészült az…

16 óra ago

WEC: Hazai Ferrari-siker, egykori F1-esek a dobogón, és Rossiék majdnem nyertek

Közel két hónap után folytatódott a hosszútávú világbajnokság (WEC) idei szezonja Imolában, ahol Katar után…

17 óra ago

Megtévesztő volt, amit Piastri a pálya mellett látott – A győzelmébe kerülhetett volna

Oscar Piastri bár megnyerte a Szaúd-arábiai Nagydíjat, nem volt makulátlanul boldog a leintés után, emiatt…

18 óra ago