Moto

20 éve történt Rossi és Gibernau máig vitatott ütközése, a szabálykönyv ma a spanyol mellé állna

Brutális manőver, ádáz párbaj. A MotoGP 2005-ös szezonnyitója ma már történelem. De ki ne emlékezne Valentino Rossi és Sete Gibernau ütközetére 20 évvel ezelőtt.

A MotoGP 2005. április 10-én Jerezben kezdte meg az új szezont akkor. Valentino Rossi 1:39,419-es köridővel szerezte meg a pole-t a Yamahával. A Gresini Honda versenyzői Sete Gibernau és Marco Melandri jelentős távolságban – fél másodperccel lemaradva – követték.

Az, hogy az első 10 helyezett ma már egy másodpercen belül van egymáshoz képest, és a teljes mezőnyt gyakran kevesebb mint két másodperc választja el egymástól, mára normává vált. 2005-ben ez még a jövő álma volt. Akkor James Ellison több mint öt másodpercet veszített Rossival szemben az egzotikus Blata-konstrukción – ez egyértelmű jele volt a mezőnyben lévő technológiai szakadéknak. A Michelin és a Bridgestone közötti gumiháború uralta az eseményeket.

A helyi hős Sete Gibernau villámrajtot véve nyitotta a versenyt. A spanyol 2004-ben megnyerte Jerezben a versenyt, és hazai pályán is szerette volna letenni a névjegyét. A futamot magabiztosan vezette, miközben Valentino Rossi az egész verseny alatt a nyomában ólálkodott. Nicky Hayden egészen a bukásáig tudta tartani a lépést, de Gibernau és Rossi az utolsó körre 16 másodperccel elhúzott a harmadik helyezett Melandritól. Aztán jött az utolsó kanyar.

Rossi és Gibernau között már előtte is volt feszültség. Rossi az utolsó körben a spanyol hátsó kerekére tapadt. A támadás csak az utolsó kanyarban volt lehetséges – és meg is történt. Gibernau védekezett a belső íven, Rossi pedig ott szúrt be, ahol alig volt hely. Az érintkezés elkerülhetetlen volt. Gibernau a kavicságyban landolt, de végül vissza tudott állni a második helyre. Rossit a győzelemhez vezető végső lökésért megtapsolták – és ugyanakkor kritizálták is.

A jelenet heves vitákat váltott ki. Gibernau nem volt hajlandó kezet fogni a dobogón. Évekkel később így nyilatkozott: „Mindketten azt tettük, amit fontosnak tartottunk – a világbajnokságért”. Számára az incidens fordulópont volt, amelytől kezdve a versenyzés keményebbé és kompromisszummentesebbé vált. Rossi józanul mondta: „Természetesen Sete dühös. De ilyen a versenyzés.”

Ma, 20 évvel később felmerül a kérdés: hogyan döntene a jelenlegi szabályrendszerrel? A válasz kényelmetlen. Rossi valószínűleg büntetést kapott volna, mivel egyértelműen profitált az érintkezésből.

Vörös Kamilla

Recent Posts

Izgalmas szezonzárón van túl a Fomrula 3 mezőnye

Bár a bajnokavatás már korábban megtörtént, izgalmas hétvégét hozott a Formula 3 monzai hétvégéje, mely…

2 perc ago

Bearman és Bortoleto megjegyzést kaptak, mert nem modell barátnőjük van

A Haas brit verenyzője, Ollie Bearman, és a Kick Sauber újonca, Gabriel Bortoleto, kellemetlen kérdést…

1 óra ago

A McLaren a boxban tolt ki Norrisszal, Verstappen így nevetve nyert Monzában

Az Olasz Nagydíj rajtját követően olyan közel volt egymáshoz Max Verstappen és Lando Norris, mint…

2 óra ago

Razgatlıoğlu teljesen más dimenzióban – zsinórban tizenkettedik győzelmét aratta

Razgatlıoğlu egészen elképesztő dominanciát mutatott a Magny-Cours-i második futamon. Utcahosszal nyert Bulega előtt.  Toprak Razgatlıoğlu…

3 óra ago

Márquezt csak Márquez tudta megverni Barcelonában, Misanóban még nem lesz bajnokavatás

Álex Márquez tökéletes teljesítményt nyújtott a barcelonai főfutamon és maga mögött tudta tartani testvérét, így…

4 óra ago

Rosberg és Brundle szerint is megvan az F1 új Kimi Räikkönenje

Kimi Räikkönen az egyik legegyedibb személyisége a Forma-1 történetének. Sok rajongó szerette nyers, egyszavas őszinteségéért.…

5 óra ago